Muzeul National al Taranului Roman
Nicu Ilfoveanu
Sala Scoala Satului, Bucuresti
19 - 28 octombrie 2012
Vericolor
Curator:
Alina Serban
Vernisaj:
vineri, 19 Octombrie, ora 17.30
joi 25 Octombrie, intre orele 17.00 si 18.00: tur al
expozitiei in prezenta artistului si curatorului
Obiect de istorie, de amintire, de simbol, dar cel mai
adesea, astazi, de marcaj geografic, monumentul de for public este de fapt un
recipient al trasaturilor, complexelor si fascinatiilor colective.
Corespondentele intime pe care le stabileste cu diversele configuratii ale
sferei publice si ale locului in care se afla creeaza practic o noua istorie –
una pe care monumentul o spune de fiecare data altfel si altor oameni. Sensul
invizibil al acestui artefact il transforma fie intr-un spatiu de comunicare si
interactiune al valorilor comune, fie intr-unul de rezistenta impotriva unor
forme de colonizare si postulare a unei identitati monolite. Ca agenti
circumstantiali, monumentele publice devin teritorii de coexistenta a diferite
marturii, traume si realitati cotidiene.
Serii.Multiplii.Realisme. isi indreapta atentia asupra
construirii unei serii fotografice avand ca subiect monumentele publice
ridicate in amintirea Primului Razboi Mondial in mediul rural. In peisajul
taciturn al acestor sate este surprins profilul fragil al soldatilor, eroi
cunoscuti, dezvaluind nu doar o experienta istorica comuna, ci si un univers supus
in ultimii ani unor transformari radicale. Aparent detasate de fundalul lor,
viata acestor personaje stinghere ofera trecatorului o incursiune intr-o
practica sociala colectiva. Straturile acestei practici activeaza, dincolo de
uitare si resemnare cotidiana, forme aparte de reprezentare a sferei
nationalului si de interpretare a discursului public.
Demersul lui Nicu Ilfoveanu este de a destabiliza retorica
traditionala ce insoteşte naratiunea acestor monumente, propunand o alternativa
de lucru si citire. Exista un numitor comun al acestor imagini, si anume o
relatie intima cu spatiul, cu teritoriul viu al satului, devenit instrumentul
unor proiectii colective. Afinitatea cu acest peisaj reintareste pentru fiecare
comunitate prezenta unor ritualuri si istorii care construiesc intr-un mod
subiectiv identitati nationale. Nu in ultimul rand, proiectul lui Nicu
Ilfoveanu permite o observare a mirajului comemorarii, a mortii si a
orizonturilor de reprezentare publica, urmarind perceptia acestor monumente la
nivel local atunci, cand au fost construite, si acum, in prezent.
Expozitia se constituie in formula unei instalatii de
fotografie, dia-proiectie si obiect (Vlad Gherghiceanu) si este insotita de o
publicatie bilingva cu contributii de Claude Karnoouh (sociolog si antropolog
francez), Gheorghe Negustor (doctorand Facultatea de Istorie, Universitatea
Babes-Bolyai, Cluj) si Nikolai Vukov (profesor asociat la Institutul de Studii
de Etnologie si Folclor, Sofia).
Proiect cultural finantat de Administratia Fondului Cultural
National
Parteneri: Muzeul National al Taranului Roman, Muzeul
National Militar, Square
Media, Asociatia pepluspatru
Cu sprijinul: Liliana & Peter Ilica Foundation for the
Endowment of the Arts
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu