joi, 14 ianuarie 2021

Mihai Eminescu în documente și memoria posterității

 


Muzeul Municipal Regina Maria 


Iași


15 ianuarie 2021



Pe simezele Capitalei - Despre Metal

 


Arta plastică contemporană românească 


Galeria Orizont, București


11 ianuarie - 8 februarie 20121



Istorie îndelungată și-o marcă de prestigiu

 


Din istoria industriei românești 


Combinatul de Piele și Încălțăminte Clujana 


Cluj-Napoca (8)





Încălțămintea produsă de Fabrica Ianoș Herbak și-a cîștigat și peste 
hotare un binemeritat renume. Volum: Orașe și priveliști - Cluj. 1961.


Uzinele de pielarie și încălțăminte. Volum: Cluj - Mic indreptar turistic. 1963.


Combinatul de piele și încălțăminte Clujeana, exemplu grăitor pentru felul cum 
s-a dezvoltat și extins în zilele noastre un obiectiv industrial cu tradiție la Cluj.
Album: 1850 - Clujul istorico-artistic. 1974.


Interior de la Uzinele de pielărie și încălțăminte. 
Volum: Cluj - Mic îndreptar turistic. 1963.


O secție a fabricii de pielărie și încălțaminte Clujana.
Album: Regiunea Cluj. 1965.
Personajul din prim plan este același ca în imaginea precedentă.


Aspect din secția confecții încălțăminte pentru femei a întreprinderii Clujana - Cluj.
Consemnare publicată în Revista Flacăra, Nr. 5. 30 ianuarie 1965.


Sala de sport a Uzinelor de pielărie și încălțaminte.
Cluj - Mic îndreptar turistic. 1963.





 Consemnare publicată în Revista Flacăra, Nr. 3. 13 ianuarie 1968.




Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 34. 30 august 1975.



Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 38. 27 septembrie 1975.

Zilele Culturii Naționale

 


Muzeul Național al Literaturii Române 


București 


15 - 31 ianuarie 2021



Tovarăși, sunt probleme cu prezența scenică...

 


România de-altădată (?!)




Cristian Popescu. Foto: CineMagia.




Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 35. 6 septembrie 1975.

De la turbine...tot la imobiliare...

 


Din istoria industriei românești 


Întreprinderea de Mașini Grele 


București (67)




Ce înseamnă calificare înaltă? Răspunsul e destul de lung. 
Pentru astfel de produse trebuie să ai neapărat înaltă calificare.
Foto: Vasile Moldovan.








Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 35. 6 septembrie 1975.


Întreprinderea de mașini grele. Volum: Ferestrele patriei. 1983.


Întreprinderea de mașini grele - În imagine: fabrica de turboagregate,
unde se realizează turbine electrice de la 330 MW pînă la 700 MW.
Volum: București. 1983.

Exerciții de semnături ale lui Mihai Eminescu

 


Muzeul Mihai Eminescu 


Iași 


15 - 31 ianuarie 2021




     Obiectul lunii ianuarie la Muzeul Național al Literaturii Române Iași este o filă-manuscris cu exerciții de semnături ale lui Mihai Eminescu, din perioada în care acesta a ocupat funcția de director al Bibliotecii Centrale din Iași (1874-1875).

     Eminescologii au remarcat că între opera eminesciană edită și cea manuscrisă există o diferență: cea trecută în cărți dă seama de gândirea desăvârșită a poetului, în timp ce pagina scrisă de mână păstrează imperfecțiunile laboratorului. În manuscrise, Eminescu e laborios, scrie, revine, taie fragmente, le rescrie. Model este poemul Luceafărul, la care meditează și lucrează vreo zece ani, până la publicare.

    Prin formația riguroasă germană (în primul rând filosofică), poetul este un perfecționist. Astfel se explică și jocul caligrafic al semnăturilor pe care le alege pentru manuscrisele sale, dar și exercițiile pe care le face pe fila-manuscris desemnată obiectul lunii ianuarie. De remarcat este "calofilia” exersată. Curba grafică a literelor, formele în care își scrie numele, acceptând să înceapă cu "M” (uneori în scriere slavonă), alteori fără el, preferând doar "Eminescu”, sau E, sau jucând acest binom: ME.

    Semnăturile lui Eminescu sunt o formă de legitimare. Au devenit element grafic de copertă (chiar înlocuind cunoscutele portrete fotografice), de ilustrație de carte ori document, o identificare așadar a celui care, semnându-și numele, avea să-l accepte, după ce Iosif Vulcan i l-a schimbat din Mihail Eminovici (nume slav) în Mihai Eminescu (nume românesc), la debut, în 1866.

Muzeograf Liviu Apetroaie

Fila-manuscris poate fi admirată la Muzeul Mihai Eminescu Iași, 

în perioada 15 - 31 ianuarie 2021, 

de marți până duminică, în intervalul orar 10:00-17:00.

 1z

Pe simezele orădene - În virtutea realității digitale

 


Arta plastică contemporană românească


Galeriile de Artă Reperaj, Oradea 


16 ianuarie - 12 februarie 2021




Expun artistii;

Daniel Alexandru, Kallo Angela, Baraka Artist, Vioara Bara, Anna Diana Brosch, 

Alexandra Brezeanu, Adelina-Laura Bulibaşa, Loredana Butuza, Dafina Busu, 

Alice Butuşină, Ştefan Mihai Bădulescu, Andrei Budescu, Silviu Ciora, Cristina Costolaș, 

Nicola Corina, Dates Câmpeanu , Diana Bohnstedt Gavrilaș, Erszebet Dobos, Daniel Dăian,

 Havadi-Nagy Istvan-David, Diana Drăgan-Chirilă, Găină Dorel, Gaby Bila-Gunter, 

Attila Gombos, Tudor Frâncu, Florina Silvia Iepure, Somogyi Robert-Geo-Hum, 

Remus Ilisie, Amanda Maier, Irina Dora Dumitraşcu-Măgurean, Mira Mărincaș, 

Andreea Anamaria Meza, Alice Mondoaca, Dan Mircea, Mihaly Muranyi, Antoniu Păuna, 

Oana Pop, Ioan Augustin Pop, Teodora Pop, Adela Lia Rusu, Horea Sălăgean, 

Teofil Ioan Ştiop, Mihaela Tătulescu , Dan Tămaş, Radu Tîrnovean, Teodora Vlaicu

Revedere

 


Casa Memorială D. P. Perpessicius 


Brăila 


14 ianuarie 2021 



   Casa Memorială  D. P. Perpessicius propune o reîntâlnire cu poezia lui Mihai Eminescu, în expoziția Revedere care va fi deschisă începând de joi, 14 ianuarie 2020, ora 10:00.

   De această dată, vizitatorul are prilejul unei "revederi” cu ediții ale versurilor eminesciene  – ediția Hodoș, ediția Ion Scurtu, ediția Cuza, ediția Iorga, ediția D. R. Mazilu, ediția Petre Teodorescu, ediția Alexandru Colorian, ediția M. Toneghin, precum și  ediții de după 1944 – cu traduceri ale creației poetului (în germană, franceză, italiană, rusă, maghiară, armeană) și, desigur, cu ediția Perpessicius dar și cu câteva dintre manuscrisele care au constituit materialul acesteia.

    "Vedetele” expoziției sunt două tipărituri, situarea lor în această ipostază având motivație diferită:

– Poezii, Mihai Eminescu, ediția bibliofilă alcătuită de M. Toneghin și ilustrată de pictorul A. Bordenache, apărută la Editura Cartea Românească, București, în 1944. Este exemplarul 661/2000, tipărit pe hârtie velină, cu planșele protejate cu celuloid. Volumul se prezintă în haină nouă, fiind proaspăt ieșit din laboratorul de restaurare; responsabilă de salvgardarea tipăriturii este Raluca Elena Tănăsache, restaurator specializat în material papetar.

– Luceafărul, Mihai Eminescu, Editura Junimea, Iași, 1983. Ilustrații de Eugen Ștefan Boușcă. Ediție Aniversară (100 de ani de la publicarea poemului Luceafărul). Albumul a intrat, la începutul acestui an,  în colecțiile Secției Memoriale a Muzeului Brăilei Carol I ca urmare a donației dnei Raluca Elena Tănăsache, cartea aflându-se la prima întâlnire cu publicul vizitator.

***Muzeul Brăilei "Carol I"

Pe simezele Capitalei - Coexistențe

 


Arta plastică contemporană românească 


Galeria de Artă Simeza, București


17 - 30 ianuarie 2021



Pe platourile de filmare...în '77

 


De pe ecranele cinematografelor de-odinioară




Filmul clarificării unei conștiințe de luptător din ilegalitate
(Foc de iarbă. Scenariul Mircea Danieliuc și Beno Meirovici, regia Mircea Danieliuc).

Casa Nr. 1















Articol publicat în Almanah Cinema 1977. Decembrie 1976.