joi, 30 mai 2013

La Prag




Arta plastică contemporană românească


Laura Pokker, Ladislau Pokker 


Galeria de Are Vizuale, Oradea


3 -14 iunie 2013






  Uniunea Artiştilor Plastici din România, Filiala Oradea, are plăcerea de a vă invita luni, 3 iunie, de la ora 18:00, la vernisajul expoziţiei de pictură şi sculptură La Prag purtând semnătura a doi artişti plastici din Lugoj, fiică şi tată: Laura şi Ladislau Pokker. 
  Expoziţia va avea loc la Galeria de Arte Vizuale (str. Republicii, nr. 15) şi va fi vernisată de către prof. univ.dr. Aurel Chiriac, critic şi istoric de artă.
  Laura Pokker va expune pe simezele galeriei 25 de lucrări de pictură. Tablourile sunt pictate cu vopsele acrilice, mediul preferat de artistă, care îi permite acesteia exprimarea mesajului plastic în modul cel mai natural şi drag ei.
  Sculptorul Ladislau Pokker va prezenta publicului orădean 12 lucrări din lemn (de diferite esenţe), patinat cu diverse baiţuri, ici colo acoperite cu "foiţă de aur"(foiţă de schlagmetal) de factură non figurativă dar pline de simboluri şi adânci înţelesuri.
 "La Prag îşi doreşte ca vizitatorul expoziţiei să experimenteze vizual temele abordate de artiştii bănăţeni într-o manieră cât mai autentică, la pragul dintre modern şi arhaic, la pragul dintre culoare şi volum, la pragul dintre hazard şi destin", mărturiseşte pictoriţa Laura Pokker despre demersul plastic al celor doi, tată şi fiică.
  Expoziţia va putea fi vizitată până pe data de 14 iunie, de luni până vineri, între orele 10:00-18:00. 

Va asteptam cu drag !

Eu sunt pui de morosan


Muzeul Maramuresan


Colectii si Colectionari

Expozitia: Micii colectionari si pasiunile lor


 Sighetu Marmatiei


4 iunie 2013




Aducem culoare tarii




Arta plastica contemporana romaneasca


Expozitie nationala de arta


Muzeul Judetean, Satu Mare


6 - 16 iunie 2013






Dialog intre culturi - Dialog intre generatii




Muzeul de Istorie Paul Paltanea


Lectii de istorie si weiqi


Muzeul Casa Cuza Voda, Galati


1 iunie 2013





Copilaria Sfintei Teodora de la Sihla


Lansare de carte


Serile Doxologia


Olguta Creanga - Caia


Libraria Doxologia, Iasi


31 mai 2013





Iubiţi cititori,

Lansarea de carte de vineri, 31 mai 2013, ora 17.00, din faţa Librăriei Doxologia  de pe Bulevardul Ştefan cel Mare, organizată în cadrul Serilor Doxologia, va fi mutată, în caz de vreme nefavorabilă, în Sala "Dr. Iustin Moisescu" a Centrulu Eparhial Iaşi...
Vă aşteptăm cu drag!

  Lansarea de carte de vineri, 31 mai 2013, ora 17.00, din faţa Librăriei Doxologia de pe Bulevardul Ştefan cel Mare, organizată în cadrul Serilor Doxologia, va fi mutată, în caz de vreme nefavorabilă, în Sala Dr. Iustin Moisescu a Centrului Eparhial Iaşi...

Vă aşteptăm cu drag!

Daniel Munteanu


Expozitie de fotografie, grafica, 3D, video: Lumi imaginate


Art Hub, Bucuresti


7 - 21 iunie 2013






Arta plastica contemporana romaneasca


Cornel Vana


Expozitia: Razoare


Galeria Deisis, Targu Mures


3 iunie 2013








Adresa: Piata Trandafirilor (Palatul Culturii).

Show conceptual


Andreea Dache


Expozitia: Rosu nu e albastru Rosu, nu. e alb astru


Centrul Cultural Nicapetre, Braila


31 mai 2013







OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  Dacă nu aţi optat încă pentru una dintre ofertele culturale propuse de Muzeul Brăilei pentru vineri seara, vă facem încă o invitaţie, de această dată la Centrul Cultural Nicăpetre, unde va avea loc un  show inedit, cu amprentă conceptualistă.
  Protagonista evenimentului este tânăra Andreea Dache, absolventă a Departamentului Modă – Design Vestimentar din cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti şi a unui stagiu de perfecţionare la Accademia di Brera din Milano, una dintre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ artistic din Italia.
   Această expoziţie face parte din programul de susţinere şi promovare a tinerilor artişti brăileni, aflat în desfăşurare la secţia Artă a Muzeului Brăilei.

Seara kenyana




Muzeul Judetean de Arta Centrul Artistic Baia Mare


Baia Mare


4 iunie 2013




   Marti, 4 iunie, ora 18:00, vă aşteptăm la sediul Muzeului Judeţean de Artă Centrul Artistic Baia Mare la Seara Kenyană.....Sună interesant, nu ? Intrarea este gratuită.
   O editie speciala a Intercultural Evening realizata de Team For Youth Association.
   Invitatul evenimentului, Kennedy Kimani, a petrecut 3 saptamani la Baia Mare fiind implicat in diferite actiuni de voluntariat. Gratie acestuia vom putea vedea Kenya prin ochii unui nativ.

Pe simezele oradene



Muzeul Tarii Crisurilor


Expozitie de pictura, grafica si icoane pe sticla


Oradea


31 mai - 9 iunie






  Complexul Muzeul Ţării Crişurilor organizează vineri, 31 mai 2013, ora 12.00, vernisajul expoziţiei de pictură şi icoane pe sticlă realizate de elevii claselor I, II, V, VIII şi X de la Liceul Tehnologic nr. 1 Dobreşti. 
   Prin efortul profesoarelor Ioana Ştefan şi Leontina Adelina Ţurcaş şi al directoarei instituţiei, Gego Maria Livia, se prezintă cu creaţii în domeniile mai sus amintite un grup de elevi (Lucaciu Alina, Dume Andreea Florina, David Patricia, Lunca Maria, Sârbu Tudor, Zgârd Dalia, Ionoi Carolina, Sidea Cristina) talentaţi, care impresionează prin compoziţii ce mizează pe sinceritate cromatică şi puritatea formelor. 
  Expoziţia este deschisă cu ocazia zilei de 1 Iunie şi va putea fi admirată la Muzeul Ţării Crişurilor (B-dul Dacia nr.1-3) pînă pe data de 9 iunie 2013.

Capra cu trei iezi


Diaspora romana


Asociatia Culturala Suflet Romanesc - Alma Rumana


Valencia, Spania


1 iunie 2013



afis Capra cu trei iezi

   Asociatia culturala Suflet Romanesc -Alma Rumana din Valencia are placerea de a va invita la sarbatorirea zilei copiilor printr-un spectacol de teatru de papusi al teatrului Luceafarul din Iasi cu piesa Capra cu trei iezi, din cadrul turneului pe care teatrul il desfasoara in Spania, in perioada 31 mai-10 iunie 2013, in colaborare cu ICR Madrid.
  Printre alte orase, unde se va prezenta piesa, sunt si Barcelona, Castellon, Alicante, Ciudad Real, Salamanca, Alcala de Henares si Zaragoza.
  La Valencia, spectacolul va avea loc sambata, 1 iunie, ora 18:00, in Ca Revolta situat pe strada Santa Teresa nr. 10, cu intrarea gratuita, unde vom avea si alte surprize pentru cei prezenti; copiii asociatiei noastre vor prezenta si ei sceneta Carticica vorbitoare, sub indrumarea instructoarei Mariana Ureche.
  Va transmitem acest mesaj, in dorinta de a va face participanti la aceasta activitate si de a o da spre difuzare tuturor celor interesati.
 Va multumim de aici, din Valencia, Spania, si va asteptam cu drag.
(Asociatia culturala Suflet Romanesc -Alma Rumana din Valencia)
***news4diaspora.com

Austrian Dream




Biblioteca Bucovinei I. G. Sbiera


Constantin Severin


Suceava


30 mai 2013




expoziţie fotografie

   Biblioteca Bucovinei I. G. Sbiera Suceava, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Suceava şi Colegiul Naţional Petru Rareş, organizează joi, 30 mai, în Sala de Artă Elena Greculesi a bibliotecii publice judeţene, vernisajul expoziţiei de fotografie Austrian Dream a artistului vizual sucevean Constantin Severin.
  Expoziţia a fost prezentată săptămâna trecută la Institutul Bancar Român de la Bucureşti, la Forumul pentru Inovare Socială Dunăre-Marea Neagră, în prezenţa ambasadorului Austriei la Bucureşti, E. S. Dr. Michael Schwarzinger şi a altor oficiali români şi străini.
  Cu acest prilej va fi lansat albumul de artă Constantin Severin (Painting - Digital art - Photography - Installations), apărut recent la Editura Tipo Moldova Iaşi, în ediţie bilingvă (engleză-română), în condiţii grafice de excepţie.
***monitorulsv.ro

Evenimente muzeistice


Muzeul Stiintei si Tehnicii Stefan Procopiu


Expozitiile: Ipostaze tehnice, Memoria patrimoniului industrial


Muzeul Bucovinei, Suceava


29 mai - 29 iulie 2013



Muzeul Bucovinei din Suceava 20110222135512 Expozițiile „Ipostaze tehnice” și „Memoria patrimoniului industrial” la Muzeul Bucovinei Suceava

  Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii Ştefan Procopiu din cadrul Complexului Muzeal Național Moldova Iași, anunță expozițiile temporare Ipostaze tehnice și Memoria patrimoniului industrial, organizate la Muzeul Bucovinei Suceava, în perioada 29 mai – 29 iulie 2013.


IPOSTAZE TEHNICE

  Expoziția Ipostaze tehnice propune publicului un parcurs vizual, sonor și temporal ce permite (re)descoperirea fascinantei lumi a tehnicii de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. Aceasta evocare poate atinge atât lumea vizitatorului obişnuit cât şi cea a publicului avizat, reliefând priceperea meşterilor artizani şi inventivitatea firmelor producătoare de obiecte tehnice. 
   Pornind de la aceste considerații, expoziția aduce în atenție peste 80 de piese ce acoperă majoritatea colecțiilor reprezentate la Muzeul Științei și Tehnicii Ștefan Procopiu de la Iași, dintre care se disting: automate muzicale, patefoane, gramofoane, ceasuri de buzunar, aparate de fotografiat, telefoane de epocă, mașini de scris, radiouri ș.a.
   În ansamblu, expoziţia itinerantă este o invitație la o călătorie în timpul obiectelor tehnice, conservate şi puse în valoare la Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii Ştefan Procopiu de la Iaşi, exponate ce pot fi percepute ca vibraţii ale sensibilităţii omeneşti în efortul gradat al dezvoltării tehnologice a existenţei urbane.

MEMORIA PATRIMONIULUI INDUSTRIAL

  Expoziția fotodocumentară Memoria patrimoniului industrial, realizată în cadrul proiectului eponim finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, prezintă mărturii ale rezultatelor cercetării efectuate pe parcursul a doi ani, în perioada 2006-2008, în judeţele Iaşi, Vaslui, Bacău şi Suceava de către specialiștii Muzeului Științei și Tehnicii Ștefan Procopiu Iași în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură Iaşi, Centrul de Conservare-Restaurare a Patrimoniului Cultural Iaşi, Complexul Muzeal Iulian Antonescu Bacău, Muzeul Județean Botoşani, Muzeul Județean Ștefan cel Mare Vaslui și Muzeul Bucovinei Suceava.
  Sunt aduse în atenție, prin intermediul a 22 de panouri, obiective și instalații tehnologice de mare valoare existente în aria cercetată, în ideea promovării și sensibilizării opiniei publice și a factorilor de decizie pentru conservarea, salvarea și valorificarea potențialului turistic din această categorie.
***iasifun.ziaruldeiasi.ro

Obiectul lunii iunie




Muzeul National Peles


Vas Art Nouveau


Clement Massier


Sinaia


iunie 2013







   Clément Massier, unul dintre cei mai străluciţi reprezentanţi ai ceramicii franceze de la începutul secolului al XX-lea, vede lumina zilei în anul 1844, la Vallauris, într-o lume dominată de ideile Romantismului european, în plan politic şi de rigoarea neoclasică, în plan artistic. Vallauris, orăşel pitoresc din Alpii Maritimi, înscris pe harta culturală de geniul lui Picasso, este situat în inima Coastei de Azur, la intersecţia celebrelor staţiuni, Cannes şi Nisa. Personalitate solară şi dinamică, Clément îşi începe ucenicia în atelierul tatălui său, Jacques (1801–1871) la vârsta de doisprezece ani, în anul 1856. Aici creează piese de serie, dar şi veselă de mare rafinament, în care se regăsesc formele şi decorurile Louis-Philippe în mare vogă. Dotat cu un simţ artistic precoce, Clément Massier resimte nevoia de schimbare. Talentul înnăscut combinat cu o curiozitatea frenetică îl determină să-şi însuşească rapid alfabetul meşteşugului, dar rolul determinant în formarea sa ca viitor artist îl joacă ceramistul italian, Gaetano Gandolfi. Întâlnirea cu Gandolfi, din anul 1859, a reprezentat momentul de cotitură al carierei sale artistice: interiorizat, capricios şi mizantrop, Gaetano Gandolfi este în cele din urmă dezarmat de candoarea, inteligenţa şi pasiunea mai tânărului său coleg.

  Vuietul marilor evenimente politice din capitala Franţei se estompează în liniştea atelierului, în care lucrează alături de verii săi, Delphin Massier (1836–1907) şi Jean-Baptiste (1850–1916). Revoluţia din iulie 1848, lovitura de stat din toamna anului 1852, când Napoleon al III-lea proclamă al doilea Imperiu francez par ireale în atmosfera provincială tihnită de la Vallauris. Lumea bună a metropolelor europene se reuneşte cu aceeaşi regularitate în fiecare sezon pe riviera franceză şi viaţa pare să-şi continue neabătută cursul. Puţini sunt cei care resimt mutaţiile fundamentale pe care arta, sub imboldul ideilor filozofice şi ale publicisticii de specialitate, le înregistrează către sfârşitul secolului al XIX-lea. Marcată de cuceririle revoluţiei industriale, arta se doreşte receptorul spiritului ei dinamic, într-o societate care înclină tot mai mult către o globalizare avant la lettre. Catalizate de inventarea cinematografului la 1895 şi de apariţia insolită în peisajul decadent al câtorva oraşe de provincie europene a unor personalităţi de marcă, hotărâte să devieze arta din matca ei secătuită de inspiraţie, ideile noii arte sunt sintetizate de Art Nouveau. Clădit pe ruinele unei societăţi în schimbare tot mai accelerată, Art Nouveau-ul îşi găseşte expresia cea mai fidelă de manifestare în domeniul artelor decorative. Terenul pe care se mişcă în Franţa fusese pregătit de o societate imprevizibilă, care împrumută artei febrilitatea şi versatilitatea vieţii politice.

Atelierul Clément Massier, din Golfe-Juan.

Atelierul Clément Massier, din Golfe-Juan.

  Situată la graniţa dintre sticlărie şi orfevrărie, ceramica cunoaşte o dezvoltare controlată: nu se bucură de notorietatea sticlăriei franceze datorată producţiilor strălucite a lui Gallé sau Lalique, de la începutul secolului sau de elanul industriei bijuteriei de lux, dar prestigiul său este în creştere constantă. Ceramicii îi lipseşte valoarea metalului preţios şi transparenţa insinuantă a sticlei. Opacă, nespectaculoasă, răspunde mai degrabă unor exigenţe de natură intelectuală. Grija Art Nouveau- ului pentru formă este coroborată într-o măsură tot mai mare cu utilitarismul şi funcţionalitatea. La o privire superficială, atenţia societăţii faţă de ceramică pare limitată. În realitate, Parisul, capitala europeană a culturii, găzduieşte evenimente în domeniu, de mare anvergură. Între anii 1895 şi 1914, progresele industriei ceramice sunt etalate în patru saloane anuale: Salon de La Société des Artistes Français, La Société des Artistes Décorateurs, La Société Nationale des Beaux-Arts şi Le Salon d’Automne, în timp ce galeriile Georges Petit, Drouet şi Manzi-Joyart găzduiesc expoziţii temporare de ceramică. Asemenea majorităţii artelor decorative, ceramica traversează totuşi o perioadă de schimbări majore. Prima reacţie contra vechilor tipare o reprezintă îndepărtarea de motivele şi formele predilecte ale stilului Louis-Philippe, gest salutat în cadrul expoziţiei-manifest, organizată în anul 1897 şi intitulată Expoziţia ceramicii de la Champs-de-Mars. Desprinderea celor trei fabrici de ceramică de la Vallauris, conduse de familia Massier, de tiparele consacrate se face lent şi inegal. Pentru Clément, rutina cotidiană a atelierului părintesc devine încet, încet apăsătoare.
Cel mai reacţionar dintre membrii familiei, cel mai însetat de inovaţie, Clément renunţă la vechii colaboratori şi se avântă pe cont propriu într-o aventură artistică ce avea să-l poarte pe culmile consacrării. În anul 1883, Clément Massier pune bazele propriului său atelier, în localitatea Golfe-Juan, la intersecţia celor două oraşe-far ale loisir-ului lumii bune, Nisa şi Cannes, situate nu departe de Monaco, principatul marilor pariuri. Primul gest de frondă faţă de trecut a fost renunţarea la ceramica de serie. Ghidat cu pricepere de către Gaetano Gandolfi, Clément Massier abordează noi tehnici şi se perfecţionează în utilizarea emailurilor, dezvoltând o producţie de mare rafinament, în care se întrezăresc mugurii noului stil. Pentru Clément Massier, piesele sale trebuie să îngemăneze în ele frumuseţea fără seamăn a peisajului mediteranean şi exploziile florale ale Provensei. Artistul îşi seduce clientela prin strălucirea glazurilor irizate, cu reflexe metalice, în care se regăseşte întreaga paletă a spectrului. Colaborarea cu Gaetano îi deschide porţile unei lumi paradisiace, ale cărei splendori ştie să le valorifice pe deplin.

Membrii atelierului Clément Massier, 1902-1903.

Membrii atelierului Clément Massier, 1902-1903.

Clément Massier nu a fost doar un creator de talent, care a excelat în domeniul său, ci şi un antreprenor de mare versatilitate. Conştient de progresele tehnice şi de noile tendinţe ale societăţii occidentale, Clément Massier îşi gestionează cu mare pricepere afacerea. Situat strategic, în apropiere de calea ferată, atelierul Clément Massier cucereşte pieţe de desfacere tot mai vaste. Beneficiarul unei clientele bogate, provenită din rândurile aristocraţiei sau a burgheziei înstărite, Clément Massier îşi vede în curând răsplătite strădaniile. El pune în mişcare o adevărată reţea comercială europeană, ca urmare a publicării detaliate a pieselor în cataloage elaborate sub directa sa coordonare. Veritabil antreprenor, inaugurează sucursale ale atelierului la Paris şi în câteva oraşe germane. La scurt timp de la lansarea firmei, în anul 1887, vine şi primul moment de recunoaştere: Casa regală britanică îi conferă onorantul titlu de furnizor regal. Doi ani mai târziu, după experimente elaborate şi căutări asidue, Clément Massier este mai decis ca niciodată să cucerească lumea. În anul 1889, participă pentru prima oară la o expoziţie de anvergură şi câştigă medalia de aur cu piese de inspiraţie hispano-maură. Cheia succesului său imediat rezida în talentul comercial, dar mai ales în setea de perfecţiune.
   Clément Massier se înconjoară de o pleiadă de personalităţi, provenite din domenii diverse, a căror măiestrie contribuie la ridicarea nivelului artistic al faianţelor Massier. Cei mai străluciţi colaboratori sunt sculptorul scoţian Alexandre Munroe, ceramistul Félix Optat Milet, format în atelierul Sèvres, sculptorul James Vilbert şi pictorul Jules Scalbert. Între anii 1887 şi 1895, Lucien Lévy-Dhurmer ocupă funcţia de director artistic al atelierului şi amprenta sa asupra creaţiei este majoră. Artist plurivalent, Lucien Lévy-Dhurmer (1865–1953), cea mai importantă achiziţie a atelierului, şi-a manifestat talentul în diverse domenii, de la pictură şi gravură la design interior şi mobilier. Creatorul unei picturi simboliste rafinate, s-a remarcat în tehnica pastelului, uzând de un cromatism rafinat, cu accente dramatice. În anul 1892, Lévy-Dhurmer semnează primele sale piese de ceramică de la Golfe-Juan. Fascinat de lumea islamică, ale cărei vagi ecouri se resimţeau încă în folclorul local, derivat din vechea poezie provensală, de sorginte arabă, Lévy–Dhurmer creează o paletă largă de forme şi decoruri de inspiraţie arabă, dar şi piese de imitaţie persană sasanidă. Vasele sale de faianţă, acoperite de glazură irizată turcoaz, după modelul vaselor persane fac deliciul colecţionarilor de artă şi a cumpărătorilor înstăriţi. El se înscrie astfel într-un amplu curent artistic îndreptat către valorile artei orientale sau exprem-orientale. După 1896, anul în care artistul consideră încheiată ucenicia sa în atelierul lui Clément Massier, ideile sale sunt dezvoltate de către maestru, care le aplică noilor forme fluide şi dinamice ale stilului Art Nouveau.
  Dotat cu un deosebit simţ al culorii, el optează pentru combinaţii insolite de verde-violet-oranj sau albastru intens-roşu purpuriu, recurgând adeseori la monocromie sau la nuanţare. Decorurile sale, inspirate din lumea vegetală rămân tributare picturii simboliste şi Art Nouveau-ului. Stilizate, fără a neglija detaliile esenţiale, prinse într-un vârteş de linii şerpuitoare, dinamice, care învăluie formele într-o reţea organică de tulpini, vrejuri şi petale, vasele lui Clément Massier respiră eleganţă şi vitalitate. Accentele decorative de mare fineţe, cromatica pastelată sau dramatică, cu mare putere de sugestie vizuală, le transformă în capodopere ale genului.
  Opera lui Clément Massier se caracterizează prin varietate stilistică şi decorativă. Artistul stăpâneşte în aceeaşi măsură limbajul stilurilor, ca şi repertoriul decorativ. De-a lungul timpului a creat piese grefate pe forme neoclasice, renascentiste şi Art Nouveau, marcate uneori de eclectism, vasele Golfe-Juan domină o piaţă din ce în ce mai competitivă. Către mijlocul secolului al XX-lea, motivele stilistice tind treptat să se simplifice, iar formele sunt reduse la esenţă. După 1905, creaţia lui Clément Massier, ajunsă la maturitate artistică, se reorientează către ceramica culinară de lux, către articole utilitare (scrumiere, casete pentru ace de păr) şi produse de arhitectură, precum ţigla artistică. În anul 1917, în plin război mondial, maestrul se stinge din viaţă, lăsând în urma sa o afacere înfloritoare, care avea să dureze până în anul 1990. Astăzi, în fostul atelier devenit muzeu sunt găzduite expoziţii dedicate ceramicii Massier, dar şi expoziţii de pictură, grafică şi desen.
  În colecţia de ceramică a Muzeului Naţional Peleş se păstrează vaza Art Nouveau din faianţă, modelată la roată şi decorată cu motive stilizate, flori de fucsia, care-i acoperă uniform corpul, asemenea unui covor vegetal. Poziţionarea neconvenţională a anselor mărunte drepte de o parte şi de alta a piesei, aproape de bază, în grupaje asimetrice de una şi patru anse şi a altor trei, aproape de gură, conferă piesei caracter de modernitate. Desenul delicat, executat manual cu tuşe fine de email, peste glazura metalizată roşu cărămiziu în degradé, lasă la vedere modelul. Colorat în nuanţe de cărămiziu cu accente violet şi siclam, decorul floral valorifică forma elegantă a piesei, inspirată de vechile vase de farmacie Albarello. Cu adevărat regală, ceramica Massier este imitată pe scară largă de o serie de ceramişti ai epocii, precum Zsolnay–Pecs, din Ungaria şi Samuel Weller, din SUA. Contemporan cu creatori celebri, precum Ernest Chaplet, inventatorul tehnicii impasto, Émile Müller, cel care a pus bazele gresiei care îi poartă numele şi Émile Decoeur, cu piese inspirate de celadoanele extrem-orientale, Clément Massier a ştiut să găsească nota justă şi originală în marea simfonie a artei ceramice franceze din zorii veacului al XX-lea.

Macrina Oproiu,
muzeograf


Arta plastica contemporana romaneasca


Concursul National de Arte Vizuale Nicolae Mantu


Centrul Cultural Dunarea de Jos, Galati


editia a VII-a, 31 mai 2013








Arta plastica contemporana romaneasca


David Alexandru


Expozitie de pictura si grafica: (R)Evolutie


Palatul Copiilor, Iasi


30 mai - 5 iunie 2013








Clujul vazut de artisti


Expozitia: Clujul meu si Clujul tau


Casa de Cultura a Studentilor, Cluj-Napoca


1 iunie 2013







   50 de artisti au desenat Clujul in fel si chip. Hai la vernisajul expozitiei Clujul meu si Clujul tau, sambata, 1 iunie, de la ora 17:45, la Casa de Cultura a Studentilor, ca sa vezi cum se vede Clujul prin ochii lor.

Expozitie comemorativa





Muzeul Judetean de Arta Centrul Artistic Baia Mare


 Jozsef Fodor (Ungaria)


Baia Mare


31 mai - 27 iunie 2013




Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»'s photo.

Festivalul Iașul Medieval



Piața Palatului Culturii, Iași


prima ediție, 5 - 9 iunie 2013






Program

Miercuri, 5 iunie 

17.00 - Deschiderea festivalului si targului mestesugaresc
19.00 - Piesa de teatru  gen Commedia Dell Arte
20.30 - Concert recital menestreli
22.00 - Petrecere de întâmpinare a artiștilor in Underground Pub

Joi, 6 iunie 

10.00 - Deschidere activități comerciale
12.00 - Teatru: Povestea gogoașei
16.00 - Prezentarea ordinului  Paladinii de Terra Medies și acțiuni  interactive: prezentare arme și armuri, demonstrații de manuire  a armelor, ateliere mestesugaresti
17.00 - Reprezentatii saltimbanci, dansatori, jongleri
18.00 - Teatru: Cuceririle lui Arlechino
19.30 - Dansuri  medievale cu Ansamblul Coconițe
20.30 - Concert Descântec si Aproape Ungluged
22.00 - Party medieval in Underground Pub

Vineri, 7 iunie

09.00 - Deschidere activități comerciale
12.00 - Teatru: Păcală și Tândală
13.00 - Paradă pe Bulevardul Ștefan cel Mare  cu figuranti în costume  medievale și activități interactive  cu publicul
16.00 - Spectacol de dans  medieval cu  Ansamblul Coconițe
17.00 - Teatru medieval gen Commedia Dell Arte
18.00 - Concert sukar Nation
19.00 - concert Truverii cu efecte pirotehnice 
20.30 - Concert Pavel Stratan
22.00 - Petrecere medievală in Underground Pub

Sâmbătă, 8 iunie

09.00 - Deschidere activități comerciale
12.00 - Teatru de păpuși: Prostia omenească
13.00 - Paradă pe Bulevardul Ștefan cel Mare  cu figuranti în costume  medievale și activități interactive  cu publicul
17.00 - Dans  medieval cu  Ansamblul Coconițe și Attitude
17.30 - Teatru Commedia Dell Arte Cuceririle lui Arlechino
18.30 - Aproape Ungluged
20.00 - Concert muzică veche românească Trei Parale
21.00 - Concert AD-HOC cu efecte pirotehnice
22.30 - Petrecere medievală in Underground Pub

Duminică, 9 iunie
09.00 - Deschidere activități comerciale
11.00 - Teatru de păpuși: Motanul încălțat
12.00 - Dans  medieval cu  Ansamblul Coconițe și Attitude
13.00 - Paradă pe Bulevardul Ștefan cel Mare  cu toți participanții festivalului, cu toboșarii și trambițași
16.00 - Concert menestre Ciprian Cotruță
17.00 - Concert Sukar Nation
20.00 - Inchiderea oficiala

***culturainiasi.ro



Suflete frumoase - Imortalizand clipa


Ionel Onofras


Expozitie de fotografie: Attitude


Galeria de Arta Nicolae Tonitza, Iasi


3 iunie 2013








   Uniunea Artiștilor Plastici din România, Filiala Iași vă invită la deschiderea expoziției de fotografie - ATTITUDE a artistului Ionel Onofraș ce va avea loc luni, 3 iunie 2013, ora 17.00, la Galeria de Artă Nicolae Tonitza – strada Lapusneanu, nr.7-9, Iasi.
***culturainiasi.ro


Festivalul Cantecului si Dansului Autentic Romanesc




Diaspora romana


AVE - Uniunea etnicilor romani din Bulgaria


Rabrovo, Bulgaria


editia a V-a, 8 - 9 iunie 2013



Festivalul Cântecului și Dansului Autentic Românesc de la Rabrovo (Bulgaria)

   În perioada 8-9 iunie 2013, în localitatea bulgărească Rabrovo va avea loc cea de-a cincea ediție a Festivalului Cântecului și Dansului Autentic Românesc. Însemnătatea acestor două zile este una aparte pentru comunitatea românească, evenimentul marcând atât hramul satului, cât și sărbătoarea Înălțarea Domnului. Evenimentul este organizat de AVE – Uniunea Etnicilor Români din Bulgaria, în colaborare cu alte asociații românești din Bulgaria: Asociația Curcubeul peste Dunăre, Casa de cultură Sfânta Teofana Basarab, Societatea Culturală a Vlahilor și Casa de cultura Prosfeta-1928 din satul Rabrovo.
   Parteneri oficiali ai manifestării sunt Institutul Cultural Român, prin Direcția Generală Românii de Pretutindeni și Primăria satului Rabrovo. În localitatea Rabrovo a avut loc primul festival al comunității românești din Bulgaria, în anul 2006.
   În cadrul festivalului vor susține reprezentații ansambluri din satele cu populaţie majoritar românească din sudul Dunării, Bulgaria, Serbia dar şi din România. 
  Printe participanți se numără: ansamblul de dansuri din satele Kosovo si Gamzova (comuna Bregova), ansamblul din Rachitnița și fanfara de la Kutova, ansamblul din localitatea Deleina și cel din satul Topolnița (Serbia). 
   Din România vor susține reprezentații grupuri folclorice din satele Ciuperceni (județul Dolj), Maglavit (județul Dolj), Ghidici (județul Dolj) și Covăsânț (județul Arad). De asemenea, vor fi prezentate obiceiuri de nuntă și botez, paparudele, precum şi alte tradiţii păstrate de românii din aceste regiuni.
  În nordul Bulgariei există două comunităţi româneşti, care se diferenţiază etnografic. Românii timoceni trăiesc în regiunea dintre Vidin şi Timoc, în zona bulgărească, şi sunt localizaţi compact în 31 de sate, în oraşul Bregova, punctul de graniţă cu Serbia, şi în oraşul Vidin (numit de români Dii). De la Lom către Silistra, în regiunile Montana, Vraţa, Pleven, Lovech, Veliko Târnovo, Ruse şi Silistra, cu precădere în Vraţa, Plevna şi Veliko Târnovo, se află aproape 70 de sate locuite de populaţie de origine română, în proporţii diferite (de la 10 % la 80 %). În prezent, în Bulgaria nu există învăţământ primar şi secundar și nici emisiuni TV sau radio în limba română. Conform estimărilor asociațiilor românești, comunitatea românească din Bulgaria numără aproximativ 
150 000 de persoane.


Institutul Cultural Roman


Expozitia: 

Arhitecti romani creatori de patrimoniu cultural


Bucuresti


3 - 14 iunie 2013







Expoziția „Arhitecţi români creatori de patrimoniu cultural” la ICR

   Institutul Cultural Român şi Uniunea Arhitecţilor din România organizează, în perioada 3-14 iunie 2013, expoziţia Arhitecţi români creatori de patrimoniu cultural ce prezintă cele mai importante opere de arhitectură edificate în cei 120 de ani de existenţă a breslei. 
   Proiectul îşi propune punerea în valoare a patrimoniului arhitectural ca axă majoră de dezvoltare culturală şi, totodată, sublinierea contribuţiei arhitecturii la coagularea spiritului comunitar şi la dezvoltarea identităţii naţionale.
   Vernisajul va avea loc luni, 3 iunie 2013, ora 17.00, la sediul Institutului Cultural Român (Aleea Alexandru nr. 38, Bucureşti). Participă: prof.dr. Andrei Marga, președintele ICR, dr. arh. Viorica Curea, președintele Uniunii Arhitecților din România, prof.dr.arh. Nicolae Lascu, curator, și prof.dr.arh. Cristina Olga Gociman, comisarul Bienalei Naționale de Arhitectură București.
  La ICR vor fi expuse peste 100 de panouri cu operele arhitecţilor români construite între anii 1869 şi 1989. Creaţiile prezentate constituie patrimoniul cultural construit naţional, component al patrimoniului cultural european. Proiectul își propune evidenţierea evoluţiei temporale constante a spaţiului construit românesc, indiferent de vicisitudinile istoriei, războaie mondiale sau schimbări de regimuri politice.
  Sfârşitul secolului al XIX-lea, marcat de formarea statului naţional român modern şi de edificarea instituţiilor sale publice, a făcut necesară dezvoltarea unui corp profesional de profil. Primii arhitecţi au studiat în special la Paris, la Ecole de Beaux Arts, unul dintre absolvenţii straluciţi ai acestei școli fiind, în anul 1883, Ion Mincu. Arhitecţii români ai timpului au format, la 26 februarie 1891, Societatea Arhitecţilor Români care, pe 15 octombrie 1892, înfiinţează, sub tutela proprie, o şcoală particulară de arhitectură ce devine Şcoala Naţională de Arhitectură, finanţată de stat.    
   Uniunea Arhitecţilor din România a celebrat împlinirea a 120 de ani de organizare profesională şi de învaţământ superior de arhitectură în cadrul Bienalei Naţionale de Arhitectură Bucureşti BNAB 2012.

Accesul publicului este liber.

Serile de literatură ale revistei Antares


 

Galați


ediția a XV-a, 30 mai - 5 iunie 2013





foto de la editie anterioara (Forumul galatenilor).

   Ediţia a XV-a a Festivalul Internaţional Serile de literatură ale revistei Antares începe pe 30 mai, cu o prezenţă, ca de obicei, a unor scriitori de peste hotare. Deschiderea manifestărilor are loc, de la ora 11:00, în sala Teatrului Dramatic Fani Tardini, cu prezentarea invitaţilor şi un recital poetic. 
   De la ora 16:00, la Biblioteca V. A. Urechia, se desfăşoară dezbaterea Poezia Dunării - mesaj nedesluşit încă, moderată de V. Coman. Urmează, de la 18:00, lansarea romanului Prin văile Golgotei - Ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca, a gălăţeanului Ion Avram, şi un recital poetic.
   Vineri, 31 mai, după ce invitaţii vor fi primiţi de oficialităţile locale, la Primărie şi Prefectură, şi după vizitarea Arhiepiscopiei, a Bisericii fortăreaţă Sf. Precista şi a Muzeului de Arte Vizuale, va urma încă un recital poetic. De la ora 16:00, la Teatrul Fani Tardini, lansare de carte: Octombrie cu fulgi de metal - Ed. Fundaţiei Culturale Antares - poezii de Anca Şerban Gaiu. 
   Oaspeţii francezi din Compania Delagare vor prezenta, de la ora 18:00, pe scena Teatrului Dramatic, un spectacol. În continuare, de la ora 20:00, tradiţionala Gală a Premiilor. Şi ele internaţionale, ca de obicei.
   Tot în mod tradiţional, sâmbătă (1 iunie) manifestările Festivalului ajung la Brăila: de la 11:00, la Biblioteca Panait Istrati, un recital poetic internaţional. Vor fi apoi vizitate Muzeului Brăilei şi Casa memorială Panait Istrati. De la 14:30 - croazieră pe Dunăre: recital poetic şi lansare de carte: Piaţa Veche - Ed. Fundaţiei Antares, roman de I.G. Tofan. Urmează o seară lirică rusească.
   De duminică (2 iunie), Festivalul, itinerant, pleacă spre Tulcea, Sulina şi Maliuc. Luni şi marţi: recitaluri poetice la foc de tabără şi pe malul mării la Sulina. Miercuri (5 iunie), întoarcerea la Tulcea, pentru închiderea manifestărilor.
***viata-libera.ro

O seara petrecuta impreuna



Diaspora romana


Societatea Culturala Balkania Contemporana


Ambasada Romana, Atena, Grecia


8 iunie 2013



balkania contemporana


  Societatea Culturala Balkania Contemporana 

vă invită să petrecem o seară împreună, 


sâmbătă, 8 iunie, ora 19:30, 
la Sediul Ambasadei Române de la Atena, 

Str. Emmanoil Benaki nr. 7, Palio Psychiko.

In program:

- Dr. Silvana Rachieru, istoric, director ICR Istanbul:
Istanbul –Bucuresti via Atena, relatii diplomatice interbalkanice la 1900

- Dl. Nikolaos Diamantopoulos – ex- ambasador va prezenta cartea Olgăi Cicanci 
Probleme politice sud-est europene înfăţişate în presa de limbă greacă din România 
în veacul al XIX-lea, carte publicată în traducerea Domniei Sale de Centrul Naţional de
Cercetare al Greciei

- Enescu, Bartok, Vitali în interpretarea violonistei Luminiţa Anca Macavei

- Invitat din România: actorul Emil Boroghina
Director fondator al Festivalului International Shakespeare
Recital Mihail Eminescu

Vă aşteptăm cu drag

***xenonobserver.com

Arta plastica contemporana romaneasca


Rudolf Kocsis


Expozitia: Urme 50


Muzeul de Arta, Arad


31 mai 2013







  Urme 50 este o expoziţie personală cu un caracter retrospectiv, unde, sunt prezentate lucrări începănd cu anii '80 ai secolului trecut şi până în zilele noastre. Sculpturile, picturile şi desenele sunt o selecţie dintre cele mai importante etape ale creaţiei: Recuperarea kitschului, Garderoba bunicului, Geantă, Arhaică-Contraste şi Vitis.