marți, 22 aprilie 2025

Teatrolog și eseist

 


Virgil Brădățeanu (n. 1927)





Editura de Stat Pentru Literatură și Artă. 1958.


Editura Meridiane. 1963.


Editura Meridiane. 1966.


Editura Pentru Literatură. 1966.









Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 11. Noiembrie 1966.


Editura Minerva. 1970.


Editura Politică. 1973.


Editura Meridiane. 1973.


Editura Sport-Turism. 1975.


Editura Cartea Românească. 1977.


Editura Didactică și Pedagogică. 1979.


Editura Didactică și Pedagogică. 1982.


Editura Junimea. 1985.


Editura Ararat. 2011.

***Mai multe despre Virgil puteți afla și de aici:

Dialoguri animate...

 


Galeria Maeștrii Ilustrației și Filmului de Animație 


București 


25 aprilie 2025




Ospățul cuvintelor/Veșmântul nemuririi

 


Lansare de carte


Florin Horvath


Muzeul Național al Literaturii Române, București


29 aprilie 2025




Mitică Popescu

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul de Stat Târgu Mureș





Dorel Vișan.








Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 11. Noiembrie 1966.

Pe simezele Capitalei - Identitate

 


Arta plastică contemporană românească


Andrei Marina


Galeria de Artă Calea Victorie 91-93, București, galerii de artă


24 aprilie 2025




Bunica Liuba, atoateștiutoarea

 


Lansare de carte

 

Radmila Popovici 


Librarius Oasis, Chișinău, Republica Moldova 


24 aprilie 2025




Ilustrații: Mihaela Mîndru.

Un gigant al medicinii - Iuliu Hațieganu 140



Medicină, Artă, Cultură


Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj - Napoca, 


23 aprilie 2025




Afară-i vopsit gardu', înăuntru-i leopardu'

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Teatrul Tineretului Piatra Neamț









Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 11. Noiembrie 1966.

Recital de poezie și muzică

 


Ziua Internațională a Cărții și Drepturilor de Autor


Doors Club, Constanța 


23 aprilie 2025




Pe simezele brașovene - Naturi esențiale

 


Arta plastică contemporană românească 


Emilio Pica 


Centrul Cultural Apollonia, Brașov 


25 aprilie -25 mai 2025





   O analiză pur estetică a picturii lui Emilio Pica ( născut Emil Iancu Pica) arată o afinitate simultană cu post-impresionismul și fauvismul dar și cu Art Nouveau și cubismul. Ca majoritatea artiștilor definitorii ai acestor mișcări, Pica își găsește inspirația în natura pe care, în același timp, refuză să o imite. De șaptezeci de ani pictează cu devotament peisaje, natură statică și interioare cu flori. Tușele ample, liniile elegante și felul în care plasează lumina în centrul de interes vizual al fiecărei compoziții dau monumentalitate elementului natural. Pica idealizează natura, o atitudine trădată de culorile vibrante, folosite adesea în complementaritate pentru a șterge orice urmă de realism și a încărca emoțional compoziția, dar și de abstractizarea formei, de reducerea ei la elemente esențiale, și de felul în care plasează subiectul în prim-plan.

   Perspectiva lui Emilio Pica se naște din experiența sa trăită, fapt care îi consolidează autenticitatea. Născut la poalele Muntelui Tâmpa, își asistă, încă de mic, bunicul - muralistul și iconarul Vasilie Birt - la pictura mai multor biserici din Șchei. Prezența maiestuoasă a muntelui, pe de o parte, și misterul spațiului bisericesc, pe de altă parte, fac inevitabilă atracția către natură, monumentalitate și sacralitate. Ca elev al Gimnaziului Unic al Liceului Șaguna, îl are ca profesor pe pictorul Ștefan Mironescu, cu care ulterior studiază și în privat. La Liceul Tehnic de Construcții și Arhitectură din Săcele, unde se regăsește între anii 1948 și 1952, îl are ca profesor pe pictorul șcheian Dumitru Popovici, care îi cultivă interesul în tridimensionalitate și cu care aprofundează desenul tehnic și decorativ, abilități care îl ajută să-și definească și să-și rafineze limbajul plastic. În anul 1960 devine membru al Asociației Artiștilor Plastici Amatori din Brașov și continuă să dezvolte o carieră artistică în paralel cu cea de inginer. Rămâne – inevitabil - inspirat de natură în Canada, unde se stabilește la sfârșitul anilor ’80. Lucrează enorm, cu vitalitate aparent inepuizabilă, atât în atelierul său din Toronto și în cabana construită cu propriile mâini în grădina casei unde își petrece zilele de vară meditând, pictând și sculptând înconjurat de pomi și flori, cât și în cel de sub Tâmpa. Expune regulat în Canada la Toronto, Montreal, Edmonton, Vancouver, în SUA, în Anglia dar și acasă, la Brașov. Are un public fidel și tot mai larg, piesele sale aflându-se în prezent în colecții din România, Canada, Germania, SUA, Japonia, Columbia, Hong Kong și Marea Britanie.

Vernisajul are loc între orele 18:00 - 21:00.

Reședințe boierești și monumente din Iași

 


Lansare de carte


Narcis Dorin Ion 


Biblioteca Centrală Universitară Mihai Eminescu, Iași 


25 aprilie 2025



La-nceput de stagiune ('66-'67)/Io, Mircea Voievod

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național Matei Millo, Timișoara





Scenă din spectacolul Io, Mircea Voievod.







Gheorghe Leahu (Mircea) și Jeanine Stavarache (Arina).



Articol publicat în Revista Teatru, Nr. 11. Noiembrie 1966.