duminică, 24 mai 2015

Umorul in universul copilariei




Arta plastica contemporana romaneasca


Ana Maria Ovadiuc - Amo


Galeria de Arta Theodor Pallady, Iasi


1 - 10 iunie 2015




Asa a inceput...




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Cartofilie



De cativa ani ma tot framant sa gasesc o explicatie;
de ce si unde au disparut atatea si atatea unitati de productie.
Mai ales fabrici si uzine...
Adevarul este ca trebuie sa stii putina istorie.
Iar daca mai esti si colectionar, in cazul nostru cartofil, atunci 
se poate gasi si-o rezolvare. Cat de cat logica.
Ca sa nu o mai lungesc, eu cred ca mesajul a fost gresit interpretat.
Iata si dovada, limpede precum apa de izvor.

 


1961.



1961.
Tiraj: 1 milion exemplare.
Va dati seama ce impact, larg, a avut in randul maselor de oameni.
A durat ceva, vreo doua generatii, pana sa se si concretizeze.
Consider asadar ca enigma a fost lamurita.
Stim si de ce dar mai ales ii cunoastem pe cei vinovati.
Am zis!


Ortognoze




Arta plastica contemporana romaneasca


Anisoara Munteanu


Galeriile de Arta Nicolae Tonitza, Iasi


1 - 10 iunie 2015







Festivalul Internațional Poezia la Iași




Capitala Europeană a Poeziei


Iași


25 - 31 mai 2015






Programul Festivalului Internațional Poezia la Iași 25 – 30 mai 2015:

Luni, 25 mai

14.00 sosirea oaspeților, spațiu rezervat exclusivităților

Marţi, 26 mai

10.00-11.00 Moment Alexander Nawrocki
Lansare de carte
Casa cu Absidă - USR Filiala Iași
12.00 Conferință de presă în Sala Mare a Primăriei Iași
18.00 Deschiderea oficială
Casa de Cultură Mihai Ursachi a Municipiului Iași (Parcul Copou)

Miercuri, 27 mai

11.00 - 13.00 Lecturi publice în liceele și universitățile din Chișinău
Lecturi publice în liceele și universitățile ieșene
17.00 - 19.00 Lecturi publice în cartierele Iaşului. Sesiuni de autografe

Joi, 28 mai

11.00 -13.00 Lecturi publice în liceele și universitățile ieșene
17.00 – 19.00 Lecturi publice în cartierele Iașului. Sesiuni de autografe

Vineri, 29 mai

11.00 -13.00 Lecturi publice în liceele și universitățile ieșene
17.00 – 19.00 Lecturi publice în cartierele Iașului. Sesiuni de autografe

Sâmbătă, 30 mai

11.00 -13.00 Lecturi publice în cartierele Iașului. Sesiuni de autografe
19.00 Ceremonia de închidere a festivalului, 
la Casa de Cultură Mihai Ursachi din Copou

     Iașul va fi din nou "ocupat” de poezie. Între 25 și 30 mai 2015, Poezia la Iași va oferi ieșeanului o șansă în plus de a se regăsi în orașul despre care el a învățat la școală că este orașul poeziei, orașul marilor începuturi. O sută de poeți vor ocupa și anul acesta zece cartiere ale Iașului, oferind locuitorilor acestora șansa de a primi poezie direct de la cei mai importanți poeți ai limbii române. De această dată, alături de ei, vor fi fi prezenți zece celebri pictori ai Iașului, zece virtuozi ai instrumentului și zece perechi de dansatori, care împreună vor oferi ideea de spectacol de poezie ieșenilor la ei acasă.
    Dintre numele de poeți care vor ajunge la Iași amintim pe Ileana Mălăncioiu, Gabriel Chifu, Ion Mureșan, Ion Moldova, Traian Ștef, Gheorghe Mocuța, Marco Bela, Gellu Dorian, Adrian Alui Gheorghe (România), Adam Puslojic, Slavco Almăjan (Serbia), Arcadie Suceveanu, Leo Butnaru, Nicolae Spătaru, Nicolae Dabija, Valeriu Matei, Ion Hadârcă, Nicolae Popa, Irina Nichit (Republica Moldova), Vasile Tărâțeanu, Vladimir Bacinschi, Ilie Tudor Zegrea (Ucraina) Dinu Flămând, Florentin Palaghia (Franța), Christian Schenk (Germania), Bianca Marcovici (Israel). Din rândul poeților Iașului invitați la Festivalul Internațional Poezia la Iași, ediția a II-a, îi amintim pe Horia Zilieru, Emil Brumaru, Nichita Danilov.
    Moderatorii acestei ediții a festivalului vor fi, pentru cele zece grupe de poeți: Cassian Maria Spiridon, Adi Cristi, Gellu Dorian, Aurel Ștefanachi, Nicolae Panaite, Daniel Corbu, Marius Chelaru, Valentin Talpalaru, Emilian Marcu, Paul Gorban.
   Invitatul de onoare al Festivalului Internațional Poezia la Iași, 2015 este cunoscutul poet polonez Alexander Nawrocki, organizatorul Zilei Mondiale a Poeziei.
   Astfel, prin Poezia la Iași se va încerca includerea Iașului în circuitul marilor orașe (Londra, Paris, Varșovia, Vilnius), în care poezia este omagiată în fiecare an.
   Pe parcursul celor cinci zile de festival, Iașul va fi gazda a două recitaluri pe zi, dimineața în școli și universități (șase colegii naționale și patru universități), iar după-amiaza, concomitent, la aceeași oră, în zece cartiere ale orașului, astfel încât, fiecare poet participant la festival să susțină șapte recitaluri de poezie în fața ieșenilor.
   O parte dintre poeții invitați vor merge pe 27 mai la Chișinău, pentru un recital similar de poezie, cu ceea ce se va întâmpla la Iași, în aceeași zi, anticipând încă o dată, prin poezie, aducerea acasă a întregii Românii.
    Încercăm, astfel, să arătăm ieșenilor care le sunt valoriile culturale.
    Încercăm să oferim răspunsurile la întrebările rostite sau doar gândite, care provoacă Iașul în marea competiție a Capitalei Europene a Culturii - 2021.
    Festivalul Internațional Poezia la Iași, parte a Festivalului Internațional al Educației, își propune să dea o nouă șansă ieșenilor de a fi participanți activi ai conceptelor: Iași - oraș cultural, Iași - capitala culturală a României, Iași - Capitală Europeană a Culturii.
   Organizatorii acestui festival sunt Primăria Municipiului Iași, Casa de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipiului Iași și Fundația Culturală Poezia.
***Rodica Rodean

Bosfor




De prin lume adunate...


Turcia


Colectii si Colectionari


Cartofilie





Cod: E-1. Podul Sultan Fatih Mehmet.


Cod: E-2. Fortareata Rumeli Haisari de pe malul Bosforului.


Cod: E-3. Palatul Dolmabahce.


Cod: E-4. Vila Amcazade de pe malul Bosforului.


Cod: E-5. Vile pe malul Bosforului.


Cod: E-6. Vila Hekimbasi pe malul Bosforului.


Cod: E-7. Vile de pe malul asiatic al Bosforului.


Cod: E-8. Fortareata Anadolu Hisari de pe malul Bosforului.


Cod: E-9. Moscheea Ortakoi si podul peste Bosfor.


Cod: E-10.  Vile de pe malul asiatic al Bosforului.


Cod: E-11. Podul peste Bosfor.


Cod: E-12. Vile pe malul Bosforului.

***
Carnet-set, tip armonica, carti postale necirculate.
Editor: Orient Publishing Service Ltd. Anii 2000.

Despre George Cocea




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Inscrisuri de toate felurile




Gasit, in urma cu o luna, intr-un targ de vechituri...



Programul concertului sustinut la Palatul Ateneului pe
2 februarie 1938. Intr-o zi de miercuri.



Evident ca m-a atras de cum l-am vazut, 
pus oarecum stingher, peste alte lucruri.
M-am inteles cu vanzatorul si-am dat sa plec, 
in cautarea unor alte marturii ale vremurilor trecute.
De-acum fostul proprietar m-a strigat si mi-a aratat o brosura.
Din pacate fara coperte; am rasfoit-o si-am descoperit astfel alte
dovezi ale activitatii unui adevart om de cultura, poate prea putin cunoscut.
Vi le prezint in continuare, fara comentarii; imaginile si cuvintele spun totul...


Paris, 8 februarie 1931.


2 decembrie 1935.




Bucuresti, 8 martie 1936.


Bucuresti, 23 februarie 1937.


Bucuresti, 23 februarie 1937.


Decembrie 1937.


Ateneu, 23 octombrie 1938.


Ateneu, 13 aprilie 1941.


Ateneu, 6 martie 1942.



26 septembrie 1943.


Ateneu, 15 decembrie 1943.


Dalles, 28 aprilie 1945.


Paris, 21 martie 1966.

Odata cu aceasta brosura am mai primit si-un alt program.
Ultimul, cronologic vorbind.


Paris, 8 februarie 1976.

Ce pot sa mai spun decat:
"Inca mai am multe de aflat".
Si de impartasit cu voi...

Expozitie comemorativa




Arta plastica contemporana romaneasca


Egon Marc Lowith


Muzeul de Arta Cluj - Napoca


21 mai - 7 iunie 2015


 


    Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN), instituţie publică de cultură aflată în subordinea administrativă a Consiliului Judeţean Cluj, organizează, în perioada 21 mai – 7 iunie 2015, o expoziţie comemorativă dedicată evocării operei sculptorului Egon Marc Lövith (1923-2009), personalitate marcantă a mediului artistic clujean.
    Actuala selecţie cu caracter comemorativ include sculptura ca pe un gen referenţial în ansamblul unei opere al cărei univers inconfundabil s-a construit în timp, cu o vocaţie obstinantă a clasicităţii (proporţii juste, echilibru, claritate, armonie), pe temeiul unui substrat bine stăpânit de esenţă expresionistă, generat de tragismul propriei existenţe, precum şi de afinităţile ideatice şi culturale cu formulările plastice de factură militantă. 
    Cele 21 de lucrări de sculptură din patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca atestă, cu o coerenţă remarcabilă, personalitatea puternic conturată a unui artist care şi-a consemnat în "formă” şi "volum”, uneori de o subtilă vibraţie, alteori dramatice şi profunde, meditaţiile în faţa lumii trăite şi cunoscute sau a aceleia pe care doar o întrezărim. Arta sa a căutat mereu să fie sever circumscrisă unui enunţ artistic consistent, ce înnobilează, în care sensul devenirii plastice vizează "esenţa” ca suport absolut pe care se edifică originalitatea universului artistic.
     Născut la 21 mai 1923, într-o familie evreiască modestă din Cluj, Egon Marc Lövith a locuit în Mexico Districto Federal în perioada 1926-1936. Familia Lövith a părăsit oraşul Cluj, după ce renumitul atelier de ceasornicărie aflat în proprietatea tatălui său, Max Lövith, a fost vandalizat de către bande extremiste. Dispariţia capului familiei, survenită în anul 1934, îl determină pe tânărul Egon Marc să părăsească Mexicul, el revenind la Cluj, în 1936, împreună cu mama şi sora sa. În perioada Dictatului de la Viena, în primăvara anului 1944, familia Lövith este dusă în detaşamentul de muncă forţată 110-63 de la Baia Mare, fiind ulterior transferată la Baia şi Törökbalint. Prin cedare de către autorităţile hortiste forţelor fasciste germane, întreaga familie este deportată în Bavaria, în lagărele de exterminare de la Türkheim şi Dachau. Unicul supravieţuitor al acestei tragice experienţe va fi artistul însuşi, restul familiei sale fiind decimată în lagărele amintite. În urma intervenţiei forţelor militare americane, în aprilie 1945, Egon Marc Lövith părăseşte "locul groazei” de la Dachau, revenind în acelaşi an la Cluj, împreună cu soţia sa, Margo Beuer, o tânără originară din Debrecen, pe care o întâlnise la sfârşitul războiului în lagăr. În anul 1947, se înscrie la Şcoala de Belle Arte a Sindicatului Artiştilor Plastici din Cluj, urmând ca din anul 1948 să frecventeze cursurile Institutului de Arte Plastice Ion Andreescu, secţia sculptură, la clasa profesorilor Romul Ladea (1901-1970) şi Ion Irimescu (1903-2005). După absolvirea institutului, devine cadru didactic în cadrul catedrei de sculptură.
    Prezenţa artistului în toate expoziţiile regionale şi judeţene, organizate la Cluj-Napoca începând cu anul 1948, în expoziţii republicane şi în mari expoziţii colective deschise în afara graniţelor ţării (Germania, Italia, Cehia, Polonia, China, India, Finlanda, Egipt, Croaţia, Israel), a determinat integrarea creaţiei sale în importante sinteze expoziţionale de artă românească, elaborate de mari instituţii muzeale naţionale (Muzeul Naţional de Artă a României, Bucureşti; Muzeul de Artă Contemporană, Galaţi; Muzeul de Artă Cluj-Napoca). Anul 1969 a marcat debutul unei întregi serii de expoziţii personale şi retrospective, găzduite de importante muzee şi galerii de artă din ţară şi străinătate. Aceste expoziţii au reuşit să circumscrie imaginea personalităţii sale artistice, evidenţiind o operă a cărei identitate stilistică a fost în repetate rânduri consemnată de prestigioşi exponenţi ai criticii româneşti de artă: Viorica Guy Marica, Livia Drăgoi, Alexandra Rus, Amelia Pavel, Mircea Ţoca, Gheorghe Mândrescu, Negoiţă Lăptoiu, Gheorghe Arion. Impresionanta activitate artistică, desfăşurată pe parcursul a cinci decenii, cuprinde şi importante participări în cadrul unor manifestări internaţionale de mare anvergură: Festivalul de Artă al Tineretului de la Berlin (1952), Bienala de Artă de la Veneţia (1954). În anul 2002, Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România i-a conferit înalta distincţie pentru Opera Omnia de artă plastică, gest care a confirmat încă o dată contribuţia esenţială a acestui artist la configurarea artei secolului XX.
     Lucrările sale figurează în importante patrimonii muzeale naţionale (Muzeul Naţional de Artă a României, Bucureşti; Muzeul de Artă Cluj-Napoca; Muzeul de Artă, Braşov etc.) şi internaţionale (Muzeul Holocaustului Yad Vashem, Ierusalim; Memorial Holocaust, Dachau), precum şi în prestigioase colecţii particulare din ţară şi străinătate.

Universul cuvintelor




Lansare de carte


Biblioteca Judeteana Gheorghe Asachi, Iasi


30 mai 2015





Cultura română în timpul monarhiei




Biblioteca Centrala Universitara Carol I


Bucuresti


3 iunie 2015





Vă invităm să continuăm călătoria noastră cu ciclul de conferinţe 
Cultura română în timpul monarhiei.

În Aula Bibliotecii Centrale Universitare Carol I,
veritabil centru de educație, cultură și spiritualitate românească,
așa cum l-a visat și l-a edificat Măritul Rege Carol I,
vom asculta:
Muzica la Castelul Regal Peleş şi la Palatul Cotroceni. 
Enescu şi Dinastia Regală Română.

Paticipă Corul Regal,
formaţie aflată sub patronajul A.S.R. Principelui Radu al României
Dirijor Eduard Dinu

Invitată Florinela Popa
lector la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti 
şi cercetător la Muzeul Enescu

Proiecţii video din filme şi spectacole realizate de Marilena Rotaru

Vă așteptăm miercuri 3 iunie a.c., ora 19:00, Calea Victoriei nr. 88.
Intrarea este liberă.


Din mapa inginerului Ficsinescu (2)




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Inscrisuri de toate felurile



Dupa o indelungata targuiala, am intrat in posesia unei mape.
Plina cu chitante; toate apartinand aceluiasi personaj.
Vanzatorul mi l-a laudat "pana la cer" spunandu-mi ca a fost "om important"
la vremea lui. Trebuie sa-mi recunosc ignoranta; habar n-aveam de acesta.
M-au atras in schimb documentele, bine pastrate, pe care am sa vi le prezint,
in serial, si voua. Cred c-am sa va spun, la final, si cateva cuvinte despre
inginerul Theodor Ficsinescu. Nu de alta, dar s-au si scris carti despre el.
Vreo doua, din cate am aflat pana acum.


Nu va mai rapesc timpul si-ncep prezentarea cu chitantele emise de catre: 


Uzinele Comunale Bucuresti



Septembrie 1937. Bransamentul I.



Spatele acestui tip de document.


Septembrie 1937. Bransamentul II.



Septembrie 1937. Anexa.



Octombrie 1937. Bransamentul I.



Octombrie 1937. Bransamentul II.



Octombrie 1937. Anexa.



Noiembrie 1937. Bransamentul I.



Noiembrie 1937. Bransamentul II.



Noiembrie 1937. Anexa.



Februarie 1938. Bransamentul I.



Februarie 1938. Bransamentul II.



Februarie 1938. Anexa.



Februarie 1939. Bransamantul I.



Spatele acestui tip de document (modificat fata de cele precedente)


Februarie 1939. Anexa.



Societatea In Nume Colectiv Fratii Pollak




26 noiembrie 1937.




26 septembrie 1940.




SANITAS Bucuresti


20 noiembrie 1937.




General Mecano-Termic Serviciu, Bucuresti


Reparatia pompei de combustibil din imobilul de pe
strada Alexandru Lahovari.
15 septembrie 1942.




Sper ca nu v-ati plictisit; in fond, puteti studia evolutia tarifelor,
reglementarile privind plata sau aplicarii Timbrului Aviatiei.
Nu va lasati derutati, inginerul nostru avea doua contracte.
Din cate se vede, n-a fost niciodata restantier.
Voi reveni si cu alte modele.
Tot inscrisuri cu parfum de epoca.

***
Primul episod a fost publicat, sub aceeasi titulatura,
pe 23 mai 2015.
Partea a treia a aparut publicata, sub aceeasi titulatura,
pe 10 iunie 2015.
Partea a patra o aflati, sub aceeasi titulatura, 
pe 4 iulie 2015.