luni, 2 august 2021

Pe simezele ișene - Insectum

 


Arta plastică contemporană românească 


Silviu Buraga


Galeria de Artă Nicolae Tonitza, Iași


3 - 10 august 2021



Cei ce caută fericirea

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Studioul Actorului de Film C. I. Nottara









Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.

Obiectul lunii august - Placă de bronz

 


Muzeul Banatului Montan 


Reșița 


august 2021




    Banatul secolului al XIX-lea era deja un spațiu prosper, cu o identitate bine conturată rezultată din mixul de populație al colonizărilor tereziene și iozefine, cu majoritatea românească, atât în partea montană, cât și la câmpie. Economia înfloritoare a permis și o bogată activitate culturală, fiecare etnie etalându-și cu mândrie identitatea. Chiar dacă exista un veritabil dialog intercultural, tolerant, diversitatea etno-lingvistică cu specificul său, era o realitate exprimată artistic prin intermediul corurilor, fanfarelor, asociațiilor sportive/culturale, competițiilor, turneelor, adunărilor aniversative, accentuând consecințele politicilor secolului Luminilor, care a făcut din spațiul bănățean o regiune unică.

    Obiectul lunii august expus la Muzeul Banatului Montan face parte din colecția istoria tehnicii, este o placă aniversară de bronz pe suport de lemn realizată în anul 1922 cu ocazia împlinirii a 25 de ani de la înființarea Reuniunii de Cântări din Reșița. Aniversările erau sub forma spectacolelor unde participau atât membrii asociației respective cât și invitați, peste 20 de coruri, fiecare profitând de momentul respectiv pentru a interpreta în limba proprie creații corale tradiționale sau recente. Placa este inscripționată cu text în limba germană, română și maghiară, limbile vorbite cu precădere în Banat, include numele participanților, al asociațiilor, iar central se află simbolul asociației: vulturul care ține în gheare o liră. (Dr. Carmen Albert)

Recital umoristic N. Stroe

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul de Estradă






Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.

Slatina, emoții vizuale

 


Arta plastică contemporană românească 


Elena-Adriana Vâlcea 


Galeria Artis, Slatina


3 - 31 august 2021




     Marți, 3 august 2021, ora 17:00, la Galeria ARTIS a Muzeului Județean Olt va fi vernisată expoziția de pictură Slatina, emoții vizuale semnată de Elena – Adriana Vâlcea.

    Profesor de grafică la Colegiul Naţional Nicolae Titulescu din Slatina, Elena Adriana Vâlcea pictează, realizează ilustraţii grafice şi are mereu în lucru cel puţin o expoziţie personală.

    Tânăra artistă cu pasiune pentru artă a debutat într-o serie de expoziţii de grup la Arad, Sibiu şi Timişoara încă din perioada studiilor efectuate la Universitatea de Vest din Timişoara, unde face și studiile de masterat. Înainte de pregătirea universitară tânăra artistă expune la Piteşti, fiind elevă la Liceul de Arte Dinu Lipatti din Piteşti.

    Artista lucrează cu multă pasiune şi dăruire şi reuşeşte să realizeze expoziţii de grup şi expoziţii personale de grafică, grafică de carte şi expoziţii de pictură.

    Expune la Slatina (Galeria Artis, La Biblioteca Judeţeană Ion Minulescu, Centrul Cultural Eugen Ionescu), Târgu Jiu (Galeriile Municipale), Râmnicu Vâlcea (Galeria de Artă Artex şi Muzeul Judeţean Rm. Vâlcea). Este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, Filiala Craiova.

Expoziția va fi deschisă în perioada 3 – 31 august 2021.

Vă asteptăm cu drag!



O nouă sală de concerte

 


Filarmonica de Stat București







Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.

Obârșii

 


Complexul Muzeal Iulian Antonescu 


Bacău 


3 august - octombrie 2021





    Complexul Muzeal Iulian Antonescu Bacău organizează începând de marți, 3 august 2021, expoziția foto-documentară Obârșii care cuprinde instantanee cu portul popular, arhitectura tradițională, ocupațiile și meșteșugurile, obiceiurile strămoșești și eroismul bunicilor pentru apărarea gliei.

Manifestarea este dedicată românilor de pretutindeni.

Expoziția va putea vizitată în perioada august - octombrie 2021.

Cîntec despre marinarii Mării Negre

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Armatei









Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.

Pe simezele Capitalei - Periplu și Reflecție

 


Arta plastică contemporană românească 


Luminița Gliga 


Galeria Căminul Artei, București


6 - 19 august 2021





   În perioada 6 – 19 august 2021, la Galeria Căminul Artei a Uniunii Artiștilor Plastici din România va fi deschisă expoziția de artă vizuală Periplu și Reflecție. Aceasta reunește un grupaj de lucrări de pictură, asamblaj, colaj textil realizate de Luminița Gliga. Fiecare compoziție este rezultatul experienței directe avute de artist în orașele unde a avut expoziții dar și inspirate din poemele călătoare ale poetului Ioan Gliga (care a însoțit-o pe Luminița la expozițiile deschise în țară și peste hotare în perioada 2004 – 2014), poeme reunite în volumul apărut în anul 2014 – Poeme călătoare / Travelling Poems.

   Filosoful și criticul Al. I. Brumaru sublinia în prefața acestei cărți: "Călătoria este o reînnoire: ne reînnoim sufletul, spiritul, însă reînnoirea va cuprinde și ceea ce atârnă mai greu în firea noastră – deprinderile, purtarea, năravurile, moravurile. Voiajul e reînnoirea individului.(…) Sunt două feluri de a-ți asuma călătoria, după cum vor fi două tipuri de voiajori. Unul ar fi insul ce-și caută, prin părăsirea spre larguri a țărmului, altă mască, țintește adică a-și schimba obrazul interior, dându-și iluzia că ar fi alt personaj. În acest caz, încremenirea în proiect, cum s-a spus, îmbătrânirea duhului e amânată, a apărut acum o pauză, un armistițiu. Alții încearcă, așa cum am observat, reînnoirea. Sunt puțini însă aceștia, (…), totdeauna ei își vor duce, fugind de umbra ce-i întovărășește, morbul letal care i-a îndemnat să fugă.(…) Voiajul în depărtări e și o căutare de sine, o punere la încercare a ființei. ”Fiecare pictură este o „poartă“ prin care privitorul poate pătrunde și poate să se detașeze pentru câteva clipe de realul pe care îl cunoaște, într-o lume recreată a luminii și culorii. În universul picturilor, colțuri de lumi paradisiace (compuse din motive ce amintesc de elemente vegetale și citadine), culoarea și lumina stăpânesc forma. Creațiile Luminiței Gliga reprezintă reinterpretări subiective ale unor alter-realități construite prin raporturi supradimensionale între culoare și formă. Bazate pe expresivitatea culorii, picturile se definesc printr-o notă a narativului caractristică expresionismului abstract.

     Alături de pictură, Luminița Gliga aduce în fața publicului vizitator și o serie de lucrări care abordează tema călătoriei și ca o călătorie imaginară, o întoarcere la perioada copilăriei. Compozițiile sunt realizate prin asamblaj, tehnică mixtă, colaj textil, păpuși pictate.

    Luminița Gliga (n. 1975, Brașov, România) artist vizual, membru al Uniunii Artiștilor Plasici din România, secția pictură, filiala București; membru al A.I.A.P-UNESCO. În 2002 a absolvit Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, secţia Pictură. În 2008 obține titlul de  doctor în Arte Vizuale la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti. Din 2008 –membru al Academiei Americano-Române de Arte şi Știinte (A.R.A.)

    Peste 50 de expozitii personale în Romania şi în străinătate. Peste 50 de expoziţii de grup, participări la festivaluri internaţionale de artă, la târguri de artă în Statele Unite (New York City: New Art Center, 2012, Amsterdam Whitney Gallery, 2016, 2011, Broadway Gallery, 2010, ICO   Gallery, 2009), Italia (Veneția: IRCCU Mica Galerie, 2019; Ferrara: Muzeul Estense, 2011), Japonia (Tokyo: Metropolitan Art Space Exhibition Gallery, 2004), China (Beijing: NY  Arts  Beijing  Space, 2011), Belgia  (Bruxelles: Galeria  Arthis,  2010), Anglia (Londra: Parallax Art Fair – Chelsea, 2013, The Brick Lane Gallery, 2010),  Elveţia (Zurich: Art Show  Zurich, 2010),  Franţa (Paris  (Galeria Thuillier,  2004, 2007),  Cannes (Expozitia internațională “MCA”, 2004 – 2009, Marsilia), Rusia, Germania și în aproape toate orașele mari ale României. Figurează în:  International Contemporary Artists,  vol.2 (USA); International  Dictionary of Artists, vol.1 (USA);   SUU Art Magazine (Spania);   HUBNERS WHO IS WHO; catalog TERRAVISION colecţia Artişti contemporani (44); catalog colecţia Artişti contemporani (36); catalog colecţia Artişti contemporani (27); Luminiţa Gliga – painter – C.D. şi catalog;

     Dintre distincțiile care i-au fost acordate pentru activitatea artistică –  Premiul ARA pentru Artă Ionel Jianu, Academia Americano-Română de Arte și Științe; Diploma oficială M.C.A. şi Medalia de aur, Cannes, Franţa; Diploma şi Medalia de argint aurit a Societăţii Academice Arts-Sciences-Lettres, Paris, Franţa;  titlul onorific de Ambasador Emerit al Spiritualitatii Românești Contemporane, Asociația Eco Europa (Personalități de Top. Elite contemporane; Platforma Națională de Premiere a Excelenței).

    Lucrări în colecţii particulare şi instituţii din: Anglia, Austria, Canada, China, Danemarca, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Scotia, România, USA;

    Referințe critice de: Corneliu Antim, Victoria Anghelescu, Gh. Achiței, Gh. Crăciun, Paul Cornel Chitic, acad. Răzvan Theodorescu, Gh. Vida, Jean Louis Avril (Franța), dott. Salvatore Russo (Italia), MN  Rusu (USA), Abraham Lubelski  (USA), Ruthie  Tucker (USA), David Kastner (USA).

Slugă la doi stăpîni

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Teatrul Muncitoresc C.F.R.




Vasilica Tastaman în Smeraldina și Cornel Vulpe în Traffaldino.


Premieră: 12 septembrie 1954.





Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.

Caricatura de presă în România

 


Din istoria caricaturii românești 


Muzeul Popas, Timișoara


31 iulie - 7 august 2021




    Caragiale spunea că avem atât de mult umor, încât îl putem da la export. "A face haz de necaz" este o sintagmă caracteristică românului și, adesea, românul a găsit soluții la problemele sociale și la cele existențiale abordând o atitudine ironică, dar mai ales autoironică, nu întotdeauna demonstrată a fi și constructivă dar, cu siguranță, paliativă și păstrătoare a unei sănătăți spirituale.

O caricatură reușită este mai convingătoare decât un text satiric sau un pamflet.

    Caricatura este promovată în paginile publicațiilor, aceasta având locul ei într-un colț al primei pagini, exprimând "chestiunea zilei" sau pe ultima pagină. Ea ironizează printr-o tușe sigură și îngroșată direct sau simbolic, chiar metaforic, cu un text scurt, sau fără text, imagini ale unor aspecte sociale și politice, mentalități sociale, inclusiv, sau mai degrabă, personalități de notorietate, sau persoane anonime.

Arcul de triumf

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Municipal




Lucia Sturdza Bulandra în Valeria Zapan.
Premieră: 31 octombrie 1954.








Grupaj publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 8. 1954.



Scenă din spectacol.



Fory Etterle în Matei Zapan și I. Predescu în Magda.


Jules Cazaban - Mayer Bayer și Ileana Predescu - Magda.


Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.

Oratoriul Tudor Vladimirescu

 


Filarmonica de Stat București 


ianuarie 1955








Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.