joi, 18 octombrie 2012

Acuarela ca mijloc de expresie plastică



Arta plastică contemporană românească


Teodor Vișan


Galeriile de Artă Nicolae Mantu, Galați


8 - 30 octombrie 2012




    În ultimii trei ani, pictorul Teodor Vişan a participat la Taberele de creaţie de la Sovata, Golubac – Veliko Grădişte (Serbia), Sinaia şi Boholţ – Braşov. De aici s-a întors cu o producţie bogată de lucrări executate în tehnica acuarelei, în care a surprins imagini ale frumuseţii locurilor şi oamenilor în mijlocul cărora a poposit. Procedând la o riguroasă selecţie, el a reţinut o parte pentru actuala sa expoziţie personală, de la Galeriile de Artă Nicolae Mantu, pe care a intitulat-o Acuarela ca mijloc de expresie plastică. Acestor lucrări le-a mai adăugat şi altele cu peisaje citadine ale Galaţiului, oraşul în care s-a născut, trăieşte şi creează.
    Privind retrospectiv în istoria artelor plastice gălăţene, am constatat că tehnica culorilor de apă, dificilă prin calităţile de care trebuie să dea dovadă cei care o cultivă, a fost des folosită, începând de la acel pictor elveţian Antonio Zumino, care a trăit la începutul secolului XX la Galaţi, iar prin 1913 deschidea la Grand Hotel expoziţia Antonio Zumino şi elevii săi, până la artiştii care activează astăzi în cadrul Filialei locale a U.A.P.R. De la Nicolae Mantu şi Dorothea (Lola) Schmiere-Roth se păstrează lucrări de acest gen în colecţia Muzeului de Artă Vizuală. Lucia Cosmescu, Clara Cantemir, Nicolae Spirescu, Mihai Dăscălescu, Elena Hanagic au utilizat-o şi ei din plin. Gheorghe Mihai-Coron, Nicolae Cărbunaru, Nicolae Placicov, Jana Andreescu şi Aurel Manole se numără printre artiştii de astăzi care i-au dat noi străluciri acestei tehnici. Pictorul-muzeograf Gheorghe Andreescu, în scopul revigorării genului acuarelei, a organizat chiar în anii trecuţi cinci ediţii ale unei tabere de creaţie la Argamum-Celşic Dere, sub auspiciile Muzeului de Artă Vizuală şi ale Institutului de Cercetări Eco-Muzeale din Tulcea, la care au participat artişti nu numai din oraşele instituţiilor organizatoare, ci din întreaga ţară.
    Teodor Vişan se află şi el la a patra expoziţie personală de acuarelă, două deschise în Anglia cu mai mulţi ani în urmă şi două la Galeriile N. Mantu. Parcurgând cele peste 50 de lucrări care populează simezele, iubitorul de artă este încântat de frumuseţea peisajelor, a naturilor statice şi portretelor, de explozia de lumină şi culoare, de poezia care se revarsă asemenea unui fluid din cadrul patrulaterelor pictate. Artistul are toate calităţile unui foarte bun mânuitor al culorilor de apă. Dispune de un ascuţit simţ de observaţie, stăpâneşte ştiinţa desenului, este rapid în execuţie, manifestă spontaneitate, ştie să se oprească la ceea ce este esenţial în configurarea unui crâmpei din natură, a unui obiectiv turistic sau a chipului unui personaj. El ştie să creeze transparenţe, limpidităţi şi luminozităţi cromatice în rafinate acorduri, dar şi să sugereze materialitatea obiectelor atunci când este necesar. În lucrările sale, culorile sunt vii, strălucitoare, aşezate pe suprafaţa suportului în tonuri armonioase. Albul hârtiei este folosit cu chibzuinţă, schemele compoziţionale sunt variate. Nimic nu pare monoton sau disonant. Acurateţea ancadramentului şi alegerea cu grijă a paspartuurilor fac să fie şi mai atrăgătoare tablourile.
     Încercând să identificăm locurile care l-au inspirat pe artist, observăm că imaginile, cele mai multe, sunt desprinse din peisajul mirific al arealului transilvan, al Dunării şi Galaţiului. Întâlnim privelişti din Sovata, Boholţ – Făgăraş, Sighişoara, Braşov, margini de pădure, cabane înconjurate de o vegetaţie luxuriantă, lacuri de munte, cărări sinuoase, poiene, izvoare etc., toate respirând sub un cer ocrotitor şi deşteptând în sufletul celor care le contemplă un sentiment de linişte şi pace adâncă. Este multă viaţă în aceste imagini, un palpit al naturii care relaxează pe oricine şi-l face să fie optimist, să-l determine ca la rându-i să-şi găsească timp şi posibilităţi pentru a cunoaşte în mod direct locurile prin care a trecut artistul, pentru a se bucura de frumuseţea lor. Urbea natală a pictorului Vişan o regăsim în această expoziţie prin secvenţele de pe străzile Brăilei, Universităţii, Domnească, Nicolae Bălcescu şi Eroilor, prin priveliştile de pe Dunăre, din port şi de pe Faleză, prin acel bătrân vad prin care se coboară spre strada Dogăriei, Vadul Negroponte, obiectivat printr-o gamă închisă de griuri, care parcă subliniază povara anilor pe care îi poartă.
     Din dorinţa de a veni cu o noutate în cadrul vernisajelor gălăţene şi de a le face mai vizionate, artistul a procedat la organizarea unei tombole cu un tablou axat pe un cunoscut motiv floral (Floarea-soarelui - natura statica), al cărui câştigător va putea să-l obţină cu numai 10 lei. Tragerea la sorţi şi desemnarea celui victorios se va face la închiderea expoziţiei, adică după trei sătămâni (30 octombrie). Cei care doresc să participe la această tombolă îşi pot procura bilete de la sala Galeriilor Nicolae Mantu.

Teodor Vişan – un artist inventiv: „Floarea soarelui” cu doar 10 lei

     Marcând un moment deosebit (am putea spune chiar de vârf) în evoluţia artistului în cultivarea genului acuarelei, expoziţia lui Teodor Vişan demonstrează că într-adevăr tehnica culorilor de apă este un mijloc important de expresie artistică, în care se pot realiza opere care să dăinuiască în timp, fapt dovedit de altfel de numeroasele capodopere create de-a lungul anilor în arta universală şi în cea românească. Atenţia cea mai mare trebuie acordată măsurilor de protecţie a unor astfel de lucrări, deoarece fiind realizate pe suport de hârtie sau de carton, ele se pot deteriora mai repede. (Corneliu Stoica).

***Preluare a unui excelent articol de pe galateni.net

Cu prilejul vernisajului acestei expozitii, a fost lansat si albumul:
Teodor Visan (recenzat intr-o postare ulterioara)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu