Arta plastică contemporană românească
Teodor Vișan
Galeriile de Artă Nicolae Mantu, Galați
8 - 30 octombrie 2012
În ultimii
trei ani, pictorul Teodor Vişan a participat la Taberele de creaţie de la
Sovata, Golubac – Veliko Grădişte (Serbia), Sinaia şi Boholţ – Braşov. De aici
s-a întors cu o producţie bogată de lucrări executate în tehnica acuarelei, în
care a surprins imagini ale frumuseţii locurilor şi oamenilor în mijlocul cărora
a poposit. Procedând la o riguroasă selecţie, el a reţinut o parte pentru
actuala sa expoziţie personală, de la Galeriile de Artă Nicolae Mantu, pe
care a intitulat-o Acuarela ca mijloc de expresie plastică. Acestor lucrări
le-a mai adăugat şi altele cu peisaje citadine ale Galaţiului, oraşul în care
s-a născut, trăieşte şi creează.
Privind
retrospectiv în istoria artelor plastice gălăţene, am constatat că tehnica
culorilor de apă, dificilă prin calităţile de care trebuie să dea dovadă cei
care o cultivă, a fost des folosită, începând de la acel pictor elveţian
Antonio Zumino, care a trăit la începutul secolului XX la Galaţi, iar prin 1913
deschidea la Grand Hotel expoziţia Antonio Zumino şi elevii săi, până la
artiştii care activează astăzi în cadrul Filialei locale a U.A.P.R. De la
Nicolae Mantu şi Dorothea (Lola) Schmiere-Roth se păstrează lucrări de acest
gen în colecţia Muzeului de Artă Vizuală. Lucia Cosmescu, Clara Cantemir,
Nicolae Spirescu, Mihai Dăscălescu, Elena Hanagic au utilizat-o şi ei din plin.
Gheorghe Mihai-Coron, Nicolae Cărbunaru, Nicolae Placicov, Jana Andreescu şi
Aurel Manole se numără printre artiştii de astăzi care i-au dat noi străluciri
acestei tehnici. Pictorul-muzeograf Gheorghe Andreescu, în scopul revigorării
genului acuarelei, a organizat chiar în anii trecuţi cinci ediţii ale unei
tabere de creaţie la Argamum-Celşic Dere, sub auspiciile Muzeului de Artă
Vizuală şi ale Institutului de Cercetări Eco-Muzeale din Tulcea, la care au
participat artişti nu numai din oraşele instituţiilor organizatoare, ci din
întreaga ţară.
Teodor
Vişan se află şi el la a patra expoziţie personală de acuarelă, două deschise
în Anglia cu mai mulţi ani în urmă şi două la Galeriile N. Mantu. Parcurgând
cele peste 50 de lucrări care populează simezele, iubitorul de artă este
încântat de frumuseţea peisajelor, a naturilor statice şi portretelor, de
explozia de lumină şi culoare, de poezia care se revarsă asemenea unui fluid
din cadrul patrulaterelor pictate. Artistul are toate calităţile unui foarte
bun mânuitor al culorilor de apă. Dispune de un ascuţit simţ de observaţie,
stăpâneşte ştiinţa desenului, este rapid în execuţie, manifestă spontaneitate,
ştie să se oprească la ceea ce este esenţial în configurarea unui crâmpei din
natură, a unui obiectiv turistic sau a chipului unui personaj. El ştie să
creeze transparenţe, limpidităţi şi luminozităţi cromatice în rafinate
acorduri, dar şi să sugereze materialitatea obiectelor atunci când este
necesar. În lucrările sale, culorile sunt vii, strălucitoare, aşezate pe
suprafaţa suportului în tonuri armonioase. Albul hârtiei este folosit cu
chibzuinţă, schemele compoziţionale sunt variate. Nimic nu pare monoton sau
disonant. Acurateţea ancadramentului şi alegerea cu grijă a paspartuurilor fac
să fie şi mai atrăgătoare tablourile.
Încercând
să identificăm locurile care l-au inspirat pe artist, observăm că imaginile,
cele mai multe, sunt desprinse din peisajul mirific al arealului transilvan, al
Dunării şi Galaţiului. Întâlnim privelişti din Sovata, Boholţ – Făgăraş,
Sighişoara, Braşov, margini de pădure, cabane înconjurate de o vegetaţie
luxuriantă, lacuri de munte, cărări sinuoase, poiene, izvoare etc., toate
respirând sub un cer ocrotitor şi deşteptând în sufletul celor care le
contemplă un sentiment de linişte şi pace adâncă. Este multă viaţă în aceste
imagini, un palpit al naturii care relaxează pe oricine şi-l face să fie
optimist, să-l determine ca la rându-i să-şi găsească timp şi posibilităţi
pentru a cunoaşte în mod direct locurile prin care a trecut artistul, pentru a
se bucura de frumuseţea lor. Urbea natală a pictorului Vişan o regăsim în
această expoziţie prin secvenţele de pe străzile Brăilei, Universităţii,
Domnească, Nicolae Bălcescu şi Eroilor, prin priveliştile de pe Dunăre, din
port şi de pe Faleză, prin acel bătrân vad prin care se coboară spre strada
Dogăriei, Vadul Negroponte, obiectivat printr-o gamă închisă de griuri, care
parcă subliniază povara anilor pe care îi poartă.
Din dorinţa
de a veni cu o noutate în cadrul vernisajelor gălăţene şi de a le face mai
vizionate, artistul a procedat la organizarea unei tombole cu un tablou axat pe
un cunoscut motiv floral (Floarea-soarelui - natura statica), al cărui câştigător va putea
să-l obţină cu numai 10 lei. Tragerea la sorţi şi desemnarea celui victorios se
va face la închiderea expoziţiei, adică după trei sătămâni (30 octombrie). Cei care doresc să
participe la această tombolă îşi pot procura bilete de la sala Galeriilor Nicolae Mantu.
Marcând un
moment deosebit (am putea spune chiar de vârf) în evoluţia artistului în cultivarea
genului acuarelei, expoziţia lui Teodor Vişan demonstrează că într-adevăr
tehnica culorilor de apă este un mijloc important de expresie artistică, în
care se pot realiza opere care să dăinuiască în timp, fapt dovedit de altfel de
numeroasele capodopere create de-a lungul anilor în arta universală şi în cea
românească. Atenţia cea mai mare trebuie acordată măsurilor de protecţie a unor
astfel de lucrări, deoarece fiind realizate pe suport de hârtie sau de carton,
ele se pot deteriora mai repede. (Corneliu
Stoica).
***Preluare a unui excelent articol de pe galateni.net
Cu prilejul vernisajului acestei expozitii, a fost lansat si albumul:
Cu prilejul vernisajului acestei expozitii, a fost lansat si albumul:
Teodor Visan (recenzat intr-o postare ulterioara)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu