marți, 16 martie 2021

Pe simezele Devei - Glass Fish, Glass World

 


Arta plastică contemporană românească


Mirela Trăistaru 


Galeria Națională de Artă Forma, Deva


19 martie - 14 aprilie 2021



Așa cum a fost...

 


România de-altădată




Foto: Mihai Popescu.








Foto: Emanuel Tânjală.





Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 39. 4 octombrie 1975.

Filmul documentar și "limbajul de lemn"

 


De pe ecranele cinematografelor de-odinioară










Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 39. 4 octombrie 1975.

Pe simezele ieșene - Viziuni climatice

 


Arta plastică contemporană românească


Dorina Blănaru


Iulius Mall, Iași 


15 - 28 martie 2021



Călătorie spre sud

 


Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi 


București 


11 martie 2021




    Începând cu 11 martie 2021, vă învităm să vizitați la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi noua expoziţie temporară Călătorie spre sud, realizată în colaborare cu Editura Frontiera, Fundația Arte Vizuale, Muzeul Județean Ștefan cel Mare din Vaslui și Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa din București.

    Expoziţia propune o călătorie real-imaginarî către ținutul înghețat de la Polul Sud și o explorare a hărților obiectiv-subiective, pornind de la două cărți inspirate de biografia savantului și exploratorului Emil Racoviță (1868 – 1947), publicate de Editura Frontiera: Spre Polul Sud de Emil Racoviță și Străbunicul meu, Emil Racoviță de Andreia Petcu.

Din expunere fac parte lucrări, obiecte și imagini care ilustrează deopotrivă 

călătoria reală și pe cea imaginară.

    Le mulțumim partenerilor noștri, Fundația Arte Vizuale, Muzeul Județean Ștefan cel Mare din Vaslui și Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa din București pentru imaginile foto-video și obiectele ce atestă expediția în Antarctica și Editurii Frontiera pentru lucrările artistului Eugen Berlo, ce ilustrează cele două cărți.

Proiectul Călătorie spre sud are două dimensiuni: una reală și una imaginară.

    Primul spațiu este dedicat dimensiunii reale și evocă prima Expediție de ceretare științifică în Antarctica (1897-1899), la care a luat parte Emil Racoviță, în calitate de naturalist al echipajului. Expediția a fost organizată de Societatea belgiană de geografie și a fost condusă de baronul Adrien de Gerlache.

    Alături de Emil Racoviță, s-a îmbarcat pe nava Belgica un echipaj internațional din care mai făceau parte, printre alții, și Frederick Cook (primul explorator al Polului Nord) și Roald Amundsen (primul explorator al Polului Sud).

    În timpul acestei expediții, Emil Racoviță a studiat pinguinii, balenele și alte vietăți arctice, rămânând în istorie ca descoperitorul balenei cu cioc. Poveștile din Camera reală au ca suport filmul și imaginile de arhivă.

     Acestei dimensiuni îi corespunde volumul Spre Polul Sud de Emil Racoviță – reeditarea însemnărilor de călătorie ale lui Emil Racoviță, cu ilustrații în linogravură de Eugen Berlo. Cu umor și un excelent talent de povestitor, Emil Racoviță ne face părtași călătoriei sale neobișnuite în Antarctica, de la sfârșitul secolului al XIX-lea.

   Al doilea spațiu, Camera imaginară, evocă drumul fantastic al unei fetițe, Maria, pornită pe urmele străbunicului ei imaginar, Emil Racoviță. În această călătorie, Maria descoperă minunile pământului, oferindu-i artistului Eugen Berlo oportunitatea de a explora subiecte incitante precum hărți convenționale și hărți interioare, călătorii și vehicule, intersecții cronologice între generații îndepărtate.

    Poveștile din Camera imaginară au ca suport uleiul și pastelul pe hârtie, acuarela, linogravura și xilogravura.

     Majoritatea lucrărilor constituie ilustrații ale volumului Străbunicul meu, Emil Racoviță de Andreia Petcu – carte pentru copii, care redă o călătorie fictivă în Antarctica realizată de strănepoata exploratorului, Maria.

✯✯✯

Expoziţia este deschisă până pe 9 mai 2021.

    Programul de vizitare este de miercuri până duminică (inclusiv), între orele 10:00 - 18:00. Tarif acces: 5 lei biletul întreg, 2,5 lei biletul pentru pensionari, 1 leu biletul pentru elevi și studenți.

În ultima zi de miercuri din fiecare lună intrarea este gratuită.

 

Pe simezele Capitalei

 


Arta plastică contemporană românească


Francoise Mariana Roșian Apostol 


Galeriile de Artă Orizont, București


15 martie 2021



Haplea – bandă desenată interbelică (II)

 


Banda Desenată Românească


Casa Filipescu-Cesianu, București


3 martie - 30 aprilie 2021




    Seria expozițiilor Maeștri ai benzii desenate românești revine și anul acesta la Muzeul Municipiului București cu expoziția Haplea – bandă desenată interbelică (partea a II-a), care va fi deschisă la Casa Filipescu-Cesianu (Calea Victoriei nr. 151), în perioada 3 martie – 30 aprilie 2021.

    «Haplea este numele unui personaj fictiv de benzi desenate și desen animat intrat în vorbirea populară sau colocvială și este definit de Dicționarul Explicativ ca un om nătărău, prostănac, neghiob, dar și lacom la mâncare, iar termenul provine din limba bulgară (hapljo).

    Nae Batzaria și Marin Iorda creează în 1927 primul desen animat din istoria cinematografiei românești, lung de 300 metri, cu numele HAPLEA. Ca personaje apar Haplea, Coana Frosa – soția lui, Haplina și Hăplișor – cei doi copii ai lor și cățelul Zdup.

    Primele benzi desenate cu Haplea realizate de cei doi apar încă de la cele dintâi numere în revista pentru copii Dimineața copiilor, din anul 1924. Acest personaj manifestă toate calitățile altor personaje celebre pentru umorul și vorbirea populară precum: Păcală, Tândală, Bulă, Sucă al lui Nea Mărin sau Mitică al lui Ion Luca Caragiale.

   Povestiri în versuri cu Haplea apar în Dimineața copiilor și Universul Copiilor, cu diverse reeditări de-a lungul timpului», a declarat Andrei Szasz, din a cărui colecție fac parte lucrările expuse.

    Muzeul Municipiului București organizează de opt ani evenimente dedicate celei de-a noua arte: banda desenată. Expoziții, publicații, lansări, prezentări, ateliere BD pentru copii și, nu în ultimul rând, Salonul BD Povești din București în benzi desenate oferit anual publicului la Palatul Suțu și Casa Filipescu-Cesianu. Ca o formă de prețuire și admirație pentru valorile din domeniul benzii desenate autohtone, în anul 2019 a luat naștere seria expozițiilor Maeștri ai benzii desenate românești, un concept al autorului de benzi desenate Mihai I. Grăjdeanu, curatorul expozițiilor.


Și-n Bărăgan erau iubitori de turism...

 


Din istoria turismului românesc 


Cercul de turism Plaiul


Urziceni







Articol publicat în Caleidoscop Turistic pentru Tineret (almanah BTT), 1988.