duminică, 12 iunie 2022

Pe simezele Capitalei - Conexiuni recurente

 


Arta plastică contemporană românească 


Căminul Artei, București 


8 - 21 iunie 2022



Zilele Eminescu

 


Memorialul Ipotești 


15 -17 iunie 2022



Obiectul lunii iunie

 


Muzeul Național Peleș 


Sinaia 


iunie 2022




Luminatorul Salonului de aur al Castelului Pelişor.

Patte-de-verre; lemn sculptat, şlefuit, stucat, aurit

Autorul schiţei: Karel Liman, cca 1905.

     În prima monografie a oraşului Sinaia, scrisă în anul 1903, Alexandru Gălăşescu menţiona ,,camera de aur a Principesei”, aflată în plin proces de amenajare interioară. Salonul de aur de la Castelul Pelişor reprezintă momentul de apogeu al Mariei, ca designer de interior, la Sinaia. La curent cu mişcările artistice ale epocii, Salonul de aur este o sinteză între revival-ul celtic şi cel bizantin, asimilate prin prisma ideilor arhitectului şi decoratorului scoţian Baillie-Scott (1865-1945). Decorat în întregime cu simbolul scoțian al frunzei de ciulin, care trimite însă subtil și la oraşul Nancy, locul de naștere al Art Nouveau-ului, cu cruci celtice și crini regali, Salonul de aur este singurul interior de la începutul secolului al XX-lea care a supraviețuit până azi timpului și vicisitudinilor istoriei. Modelul de inspiraţie al decorației Salonului de aur îl constituie motivul rețelei floral-vegetale din Salonul de aur de la Palatul Cotroceni. Realizată de către firma Bernhard Ludwig din Viena, decoraţia parietală este dispusă asemenea unui tapet de-a lungul pereților boltiţi, acoperiți cu stuc aurit, în nuanţe care variau ca intensitate cromatică de la aur luminos, în zona scafei, până la ocru, către bază. 



     În jumătatea mediană din dreapta salonului, a fost amplasat un cămin de tip otoman, inspirat - ca design şi mod de dispunere în cadrul interiorului - de Baillie-Scott, şi pe care Maria îl reprodusese pentru prima dată la Palatul Cotroceni, în anul 1901. În cazul Salonului de aur de la Castelul Pelişor, Maria preferă o variantă mai simplă, vopsită în verde, pentru un plus de contrast cu decoraţia murală din stuc aurit. Ciulinul, ca simbol al Scoției, este completat de prezenţa crinului regal, sculptat în fildeş pe cele două uşi ale Salonului, vopsite, la rândul lor, în verde. Vitraliile reprezintă motive florale stilizate, iar piesele de mobilier (scaune, mese, jilţuri și etajere) sunt copiate după piesele de mobilier din bisericile norvegiene, precum cele de la Lom. Acest tip de design a fost publicat în revista "The Studio", în anul 1897, iar principesa Maria a știut să aprecieze atât sursa, cât și rezultatul. Pentru ea, Liman realizează schițe din celebra lucrare "The Viking Age" (1889), semnată de Paul de Chaillu (1831-1903) sau după revista londoneză "The Studio". Rod al acestor căutări artistice, stilul Regina Maria se caracterizează prin eclectism, rezultat al combinaţiei între elemente decorative celtice, scandinave și simboluri bizantine. Plafonul boltit al Salonului de aur a fost prevăzut cu un luminator din patte-de-verre gălbuie, în formă de cruce celtică, încadrată într-un chenar pătrat, care învăluie interiorul într-o lumină ireală, de basme nordice. Realizat de firma Bernhard Ludwig din Viena, după desenele arhitectului ceh Karel Liman (1855-1929), luminatorul constituie o piesă de artă originală, cu utilitate practică, dar şi decorativă, armonios integrată în decoraţiunea în fix.

dr. Macrina Oproiu

şef Secţie Evidenţă Centralizată a Patrimoniului

Pe simezele ieșene - Vise arbitrare

 


Arta plastică contemporană românească


Marinela Rusu


Galeriile Dumitru I. Grumăzescu, Iași


15 iunie - 15 iulie 2022



Rime împotriva războiului

 


Lansare de carte 


Otilia Doroteea Borcia 


Institutul Italian de Cultură, București 


14 iunie 2022



Institutul de Studii Sud-Est Europene

 


Academia Română 


București 


15 iunie 2022



Imagocostum

 


Muzeul Județean de Artă Prahova Ion Ionescu Quintus


Ploiești 


20 iunie - 10 iulie 2022





   Cea de a III-a ediție a expoziției Imagocostum, concepută de Iraida Florea, propune să parcurgem împreună călătoria inedită a dezveșmântării mitului imaginii proiectate de costumul etnic românesc în diverse forme ale artelor plastice, performative și moderne.

   Narațiunea acestui univers interdisciplinar al costumului etnic românesc este aportul artistei-curatoare la bagajul informațional care îl descrie și omagiul adus creatorilor de costum autohtoni, artiștilor care l-au prezentat, reprezentat și designerilor de modă care l-au reinterpretat pentru spectacolele de modă, film sau teatru și tuturor celor care apreciază veșmântul ca formă de expresie estetică al cărui ecou reverberează în timp și spațiu păstrându-și mereu eticheta de icon devenit.

Singur în atelier

 


Arta plastică contemporană românească 


Rezidența9, București 


6 - 22 iunie 2022




    "Singur în atelier ne arată șapte pictori foarte tineri: Diana Andrei, Izabela Axenie, Cristina Dobre, Smaranda Huideș, Olivia Ioan, Iohana Pitica, Valeriu Petrache. Fiecare încearcă în felul său și cu puterile sale de acum, să ne povestească ceva, să ne facă să îi auzim vocea. Nu e perfect, vocea poate mai falseaza pe ici, pe colo, sau poate e prea înceată uneori, dar nu asta contează. E important că încearcă și se străduiesc sincer și mai important e că toți am fost cândva ca ei.”

Program de vizitare: Marțí – Vineri 16:00 – 20:00 / Sâmbătă – Duminică 13:00 – 20:00

Eminescu să ne judece!

 


Parcul Copou, Iași


15 iunie 2022




Festivalul...Cozonacului

 


Bala 


13 iunie 2022



100 de ani de arte vizuale

 


Arta plastică contemporană românească,


Galeria de Artă Alfa, Galeria de Artă Delta


14 iunie 2022



Costumul popular-simbol al identității naționale

 


Muzeul Militar Național Regele Ferdinand I 


București 


24 iunie 2022




    Muzeul Militar Național Regele Ferdinand I, pe 24 iunie 2022, în ziua marii sărbători ortodoxe Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, care coincide cu sărbătorea Sânzienilor (Drăgaica) din calendarul popular și a Zilei Universale a Iei Românești, va reuni în cadrul expoziției temporare Costumul popular-simbol al identității naționale costume și piese de această factură din patrimoniul instituției, specifice unor diverse zone geografice ale țării. Unele dintre acestea au aparținut Familiei Regale, care a promovat costumul tradițional românesc și a încurajat purtarea acestuia de către elitele vremii, sau unor eroi sau eroine care în momente istorice dificile au făcut dovada curajului, persoane care, unele dintre ele au fost capabile de sacrificiul suprem. Obiectele și documentele etalate în expoziție cu o mare încărcătură memorială și istorico-documentară relevă perenitatea costumului popular românesc, a identității naționale, a valorilor și tradițiilor noastre ancestrale, care ne definesc și individualizează ca popor și care reușesc să reînvie lumea satului, o lume cu ritualuri, tradiții și ritmuri existențiale proprii.

     Expoziția temporară Costumul popular-simbol al identității naționale reunește piese vestimentare și diferite obiecte cu caracter popular, din patrimoniul muzeului, punând în valoare frumusețea și perenitatea veșmântului tradițional de-a lungul timpului și recrează atmosfera, farmecul și parfumul unor vremuri de altădată. Costumul popular, mai ales ia românească, s-a dovedit a fi un adevărat creuzet în care s-au păstrat cele mai frumoase valori ale culturii și identității noastre ca popor, în ciuda faptului că astăzi comercialul și-a pus amprenta asupra universului tradițional moștenit, în detrimentul sufletului, care a fascinat și continuă să uimească prin cromatică, decoruri și croi și azi, să fie sursă de inspirație pentru unii creatori celebri de modă. Ia românească este sărbătorită în 50 de țări de pe șase continente, fiind piesa vestimentară cea mai cunoscută din întreg costumul popular, care face legătura cu strămoșii noștri, cu rădăcinile noastre și care ne poartă în trecut, amintindu-ne de lada de zestre a bunicii.

VASILE CHILIAN (1873-1917) -ȚĂRANUL-EROU DIN VIDRA

     În anul 1930, Muzeul Militar Național primea, prin aportul generalului Arthur Văitoianu, o donație importantă referitoare la unele obiecte personale care au aparținut eroilor din timpul Primului Război Mondial, respectiv Vasile Chilian, Dumitrache Pantazică și Ștefan Secăluș.

    Generalul Arthur Văitoianu (1864-1956), comandant al Diviziei 10 Infanterie, a Corpurilor 2 și 4 Armată și a Armatei 2 română, combatant activ la luptele Primului Război Mondial, după încetarea ostilităților s-a preocupat de strângerea de fonduri pentru ridicarea Mausoleelor de la Mărășești, Mărăști, Oituz și Soveja. Preocupat de cinstirea memoriei eroilor, care s-au jertfit în numele libertății și unității, a contribuit la îmbogățirea patrimoniului muzeului prin donarea unor obiecte personale (cămăși, batiste cu arnici, ștergare, scoarțe), care au aparținut unor membri ai așa-numitului „lot Chilian”.

     La 26 decembrie 1916, satul Burca, comuna Vidra a fost ocupat de trupele germane, care masaseră trupe și tehnică de luptă pe malul Putnei. Vasile Chilian (1873-1917), un țăran înstărit, a organizat un grup alcătuit din rude și prieteni, care a transmis date utile Armatei Române din Moldova, referitoare la structura frontului german, la mișcările trupelor inamice sau locul depozitelor de muniție, precum și acțiuni de trecere a râului Putna, prin locuri sigure, a circa 2000 de militari români rămași în teritoriul ocupat de inamic sau evadați din lagărele de prizonieri.

     Trecerea înot a râului Putna se efectua, mai ales, în nopțile fără lună sau când nivelul apei era mai mare, urmându-se cursul natural al râului. Nucleul grupului organizat și condus de eroul vrâncean Vasile Chilian, care a acționat în Munții Vrancei și Buzăului, format și din Toma Cotea, Ștefănache Secăluș, Dumitru Pantazică și Stan Barboi a fost destructurat, la sfârșitul lunii mai 1917, în urma unui incident, când 6 militari români au fost surprinși de patrulele germane, când încercau să treacă râul Putna, având asupra lor rapoartele periodice întocmite de Vasile Chilian, adresate Comandamentului Armatei Române din Moldova. Membrii grupării au fost arestați, torturați, acuzați de spionaj și judecați de Curtea Marțială a Brigăzii 89 Infanterie germană, care a pronunțat sentința executării prin împușcare.

    Unul din capetele de acuzare a fost acela că acțiunile grupului Chilian au condus la victoria Armatei Române în vara anului 1917 la Mărășești. Din momentul prinderii celor implicați în aceste acțiuni subversive îndreptate împotriva ocupantului, gospodăriile le-au fost incendiate, fiind arestați și alți membri ai familiilor acestora. Există mărturii ale acelora care, fiind în detenție împreună cu Vasile Chilian, și care au primit pedepse grele pentru acuzațiile aduse de autoritățile germane, despre faptul că, în așteptarea sentinței, acesta a redactat un testement olograf. În anul 1940, osemintele acestor țărani curajoși, care prin jerfa lor se legitimează ca eroi, au fost reînhumate cu toate onorurile în racla celor „nemuritori” din Mausoleul de la Mărășești.

    Clemansa Chilian (1887-1962), soția eroului, Ioana Cotea, Profira Macovei, Stanca Pantazică, Ioana Săcăluș, Ana Beșliu, Teodora Enăchescu sau Maria Șerbescu au fost acuzate de adăpostirea, hrănirea militarilor români sau transmiterea de informații vitale Armatei Române, fiind arestate și internate în lagăr, unde au fost supuse unui regim de muncă istovitor, trecând și prin închisorile Râmnicu-Sărat, Buzău și Jilava. În lotul Chilian a fost arestată și mama eroului, Floarea Chilian care, din cauza regimului de detenție, a murit în chiar ziua executării fiului său, fără să știe de sfârșitul tragic al acestuia.

    Muzeul Militar Național Regele Ferdinand I speră ca această expoziție să bucure sufletul tuturor acelora care iubesc autenticul, frumosul, care vor să transmită și generațiilor viitoare dragostea și respectul pentru costumul popular și obiceiurile tradiționale, pentru adevăratele valori ale culturii și identității noastre naționale.

Ținutul Buzăului - Geoparc UNESCO

 


Consulatul României, Bruxelles, Belgia


Muzeul Județean Buzău


6 iunie 2022




***

Pe simezele Capitalei - Disembodied

 


Arta plastică contemporană românească 


Nicodim 


Galeria Nicodim, București


11 iunie 2022



Oțel incandescent și coșuri fumegânde...

 


Biblioteca Județeană Alexandru D. Xenopol 


Arad 


10 iunie 2022




Pe simezele Capitalei - Graphic Traces

 


Arta plastică contemporană românească 


Căminul Artei, București


10 - 20 iunie 2022



Stand-Up Poetry

 


Muzeul Național al Unirii 


Alba Iulia


ediția a IV-a, 18 iunie 2022