joi, 10 decembrie 2020

Piranesi. Arhitecturi și fantasme

 


Muzeul Național de Artă al României 


București


5 decembrie 2020 - martie 2021




    Muzeul Național de Artă al României prezintă expoziția temporară Piranesi. Arhitecturi și fantasme, deschisă începând de sâmbătă, 5 decembrie 2020, până în martie 2021.

    Dedicată marelui erudit Giovanni Piranesi – excepțional personaj al secolului XVIII – expoziția aniversează cei 300 de ani de la nașterea artistului Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778) și este realizată de curatorul Cosmin Ungureanu, din cadrul Secției de Artă Europeană a MNAR.

    Este prezentată o selecție de 39 de gravuri de Piranesi, grupate în trei serii: Grotteschi, Carceri d’invenzione și Vedute di Roma. Stampele piranesiene sunt însoțite și contextualizate de un grupaj de 13 desene și gravuri, realizate de artiști europeni activi în secolul al XVIII-lea, precum Gaspar van Wittel, Giandomenico Tiepolo, Antonio Canaletto, Hubert Robert, Edmé Bouchardon și Francisco de Goya. Toate cele 52 de opere grafice provin din patrimoniul MNAR.

    Giovanni Battista Piranesi a fost unul dintre cei mai iluștri gravori din toate timpurile, scenograf, arhitect, restaurator, decorator, colecționar, anticar, comerciant, arheolog și cărturar. Activitatea sa formidabilă a sfârșit prin a însuma – alături de lucrări de erudiție arheologică, texte polemice, amenajări interioare și obiecte decorative – mai bine de o mie de plăci incizate într-o tehnică de multe ori novatoare, imprimate vreme de două secole într-un număr imens de exemplare.

    Născut și format la Veneția, sub influența unor mari maeștri precum Giambattista Tiepolo și Antonio Canaletto, Piranesi și-a petrecut aproape două treimi din viață la Roma, unde asimilează, în domeniul vedutei, inovațiile pictorului Giovanni Paolo Pannini și ale gravorului Giuseppe Vasi. În cele aproape patru decenii petrecute la Roma, Piranesi s-a instalat gradual într-o rețea de relații profesional-umane și într-un spațiu al circuitului cultural pe care le-a modelat pe parcurs, prin intermediul imaginii imprimate și al textelor de erudiție sau polemice. Personalitatea și activitatea lui Piranesi au avut un impact considerabil și formativ asupra epocii sale. Opera lui a modelat imaginarul european, încă mult după moarte, fixând o anumită imagine a Romei: magnifică și strivitoare în starea fragmentară a patrimoniului antic, pitorească și profund umană în dimensiunea ei modernă. Totodată, opera sa, în mod constant fundamentată pe erudiție, a contribuit masiv la evoluția arheologiei, la instaurarea stilului neoclasic, dar și la eclectismul specific artei oficiale din epoca Primului Imperiu francez.

    Expoziția este însoțită de un catalog de 160 de pagini, substanțial documentat și bogat ilustrat, care include, alături de reproducerile celor 52 de lucrări, circa patruzeci de imagini complementare. Acesta poate fi achiziționat de la magazinele MNAR.

Ceramica de Tansa

 


Muzeul Etnografic al Moldovei 


Iași 


11 decembrie 2020 - 24 ianuarie 2021




    Deținător al unei valoroase colecții de ceramică, Muzeul Etnografic al Moldovei organizează în perioada 11 decembrie 2020 – 24 ianuarie 2021, la Palatul Culturii din Iași, expoziția temporară Ceramica de Tansa.

    Vineri, 11 decembrie 2020, de la ora 11:00, expoziția Ceramica de Tansa din patrimoniul Muzeului Etnografic al Moldovei va fi prezentată publicului în cadrul unui vernisaj online, după care va putea fi vizitată, respectând normele de siguranță sanitară impuse în contextul pandemiei, de marți până duminică (inclusiv), între orele 10:00 și 17:00 (ora 16:30, ultimul vizitator).

Portul popular de iarnă

 


Muzeul Municipal Pașcani 


16 noiembrie 2020 - 1 aprilie 2021




    Muzeul Municipal Pașcani și Primăria Municipiului Pașcani vă invită în această perioadă și până în aprilie la expoziția Portul popular de iarnă.

    Pe meleagurile acestea, până nu demult, se abăteau ierni grele și geroase, de aceea în satele și în suburbiile zonei Pașcani, pe timp de iarnă era un port confecționat din postav, dar și prin prelucrarea pieilor de animal.

    Vă așteptăm să redescoperiți aceste piese de etnografie la spațiul nostru expozițional din Str. Ștefan cel Mare, bl. F3, parter. Toate aceste piese sunt donate din satele Heci, Hârtoape, Vânători, Topile, Tătăruși, Conțești, dar și din suburbiile Lunca Pașcani, Boșteni, Sodomeni și Gâștești.

 

Izvoade sau cum ia naștere icoana pe sticlă

 


Corina Petculescu 


Galeria Arta, Câmpulung Muscel 


12 decembrie 2020




    Galeria Arta din Câmpulung Muscel găzduiește, începând de sâmbătă 12 decembrie 2020, expoziția Izvoade sau cum ia naștere icoana pe sticlă.

Expune Corina Petculescu, membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România.

    Artista este absolventă a Universității Naționale de Arte, secția Artă monumentală, clasa prof. Ion Grigore, promoția 1998.

    Din 1996 și până în prezent a participat la cele mai importante expoziții de artă religioasă, conservare și restaurare, cu precădere la cele dedicate icoanei pe sticlă, domeniu în care s-a consacrat național și internațional.

    A fost și este o prezență constantă la evenimentele organizate de Muzeul Național al Țăranului Român, începuturile colaborării cu prestigioasa instituție fiindu-i marcate de sprijinul regretaților Horia Bernea și Irina Nicolau.

    "Corina Petculescu, iconar cu un solid background artistic, este unul dintre puţinii care recuperează meşteşugul icoanei, întorcându-se cu fidelitate la canon şi la modelele vechilor şcoli de iconari din Transilvania: Savu Moga, Matei Ţîmforea, Ioan Pop, centrul de la Nicula, şi reconstituie suportul original al icoanei folosind glaja, sticla manufacturată prin suflare, profile de rame şi tipare vechi, izvoade desenate direct după icoanele originale. Atelierul său este dublat de colecţia personală de artă ţărănească, imaginând un spaţiu în care obiectul de patrimoniu alături de obiectul creat şi de cel cotidian construiesc o relaţie armonioasă într-o locuire transfigurată de puterea imaginii sacre. (…) Cămășile femeiești, zgărdanele, scoarțele de Maramureș, icoanele pe glajă, sumanele de Bucovina, înfundate în lăzi de zestre, stând pe podea sau pe perete lângă desenele Mariei, toate poartă cu ele câte o poveste și o istorie de cel puțin 25 de ani, de când au început să fie așezate împreună." (Lila Passima, site MȚR)

   "Izvodul este modelul, manuscrisul, originalul pe care îl folosește iconarul atunci când începe desenul unei icoane pe sticlă. Putea fi transmis sau moștenit. Sursele inspirației iconarilor din trecut erau litografiile, frescele din biserici sau imaginația/creativitatea fiecăruia dintre ei, în funcție de talent și pricepere. Izvodul în sine este desenul în creion pe o hârtie mai subțire, care ulterior, prin ungerea cu ulei, devine transparentă. Este ideal să fie rezultatul unui studiu, chiar după o icoană veche (cea mai bună documentare se face într-un muzeu) sau după o imagine a unei icoane vechi reproduse într-un album de artă. (…) Respect canonul, pentru că și icoana pe sticlă are un canon, ca și icoana pe lemn. Are un duh al ei… Dacă respecți izvodul icoanei vechi, ai respectat canonul." (Corina Petculescu)

    Expoziția, compusă din izvoade, icoane pe sticlă și elemente de mobilier țărănesc pictat, va fi deschisă în perioada decembrie 2020 – ianuarie 2021. Vizitarea ei se face cu respectarea restricțiilor și reglementărilor legale pentru spații închise, specifice perioadei de pandemie, aplicate și afișate în clădirea care găzduiește și galeria.

Ioan Crăciun,

Director al Editurii Ars Docendi

Curator al Galeriei Arta


Un sculptor basarabean

 


Alexandru Plămădeală (1888 - 1940)








Articol publicat în R, Nr. 2. Aprilie 1990.

***Mai multe despre Alexandru puteți afla și de aici: Wikipedia 




Reportaj din Zona...Zoster

 


România de-altădată (?!)



De Florii, în 2020.




Articol publicat în Gazeta de Sud, Nr. 1. 2 - 16 aprilie 1990.

Dintre tapiseri...

 


Arta plastică contemporană românească 


Olivia Moga (1937 - 2004)




Galeria Helios, în zilele noastre.






Articol publicat în Meridianul Timișoara, Nr. 2. Aprilie 1990.