marți, 7 octombrie 2014

Monumentul - Tradiție și Viitor




Institutul Național al Patrimoniului


Muzeul Unirii, Iași


ediția a XVI-a, 9 - 12 octombrie 2014





  Vernisajul expoziţiilor Restauratori români: arhitectul Horia Teodoru - 120 de ani de la naştere și Monumente istorice din judeţul Iaşi fotografiate de Horia Teodoru.

  Organizator:

Institutul Naţional al Patrimoniului.

 Iași, joi, 9 octombrie 2014, ora 15.00,
 în cadrul Simpozionului Internaţional 
MONUMENTUL – TRADIŢIE şi VIITOR.



Programul simpozionului:

Să-i prețuim iubirea...




România de-altădată


Colecții și Colecționari 


George Milea



În urmă cu circa doua săptămâni, am primit un plic destul de voluminos,
tip A4, plin cu mărturii ale strădaniilor unui om pasionat.
De istorie în general, dar mai ales de rememorarea unor aspecte din orașul lui, Galați.
Sunt materiale deja publicate și unele în curs de a vedea lumina tiparului.
Dl. George Milea merită toată atenția și admirația noastră.
A pus mult suflet în ceea ce a înfăptuit lucru, poate, din ce în ce mai rar întâlnit 
în jurul nostru. 

Vă voi reda mai jos câteva dintre materialele puse la dispoziție:








La cererea expresa a autorului articolului fac mentiunea ca acest tip de aparat
a fost folosit la inaugurarea liniei aeriene mentionate.

Subiectul este in curs de actualizare si imbogatire; dar cum nu este inca publicat
nu am sa va dezvalui continuarea.

Tot in lucru are un alt articol, la fel de interesant: 
Scoala romaneasca galateana.
Sunt sigur ca va primi si acesta aprecierile cuvenite, fie si numai din partea
locuitorilor orasului pe care atata il iubeste.

Altruist, dl. Milea mi-a semnalat un material scris de altcineva, dar la fel
de incitant. Vi-l prezint si pe acesta:


În fine, referindu-mă la partea scrisă, tot domnia sa a 
recidivat în pline de farmec preumblări prin trecutul Galațiului.

La pas pe vechea stradă Domnească din Galați 

este un articol publicat destul de recent, pe 24 ianuarie 2014,
în ziarul local Viața Liberă - Weekend Magazin.
Vă invit să intrați pe net, în arhiva publicației și să-l citiți, 
daca nu ați făcut-o deja. Eu zic ca merită !

Și cum George Milea este și un pasionat cartofil, iată mai jos 
o dovadă (ajunsă deja istorie) a implicării sale în acest domeniu:



Să-i urăm așadar multă sănătate unui descoperitor de comori;
din vremuri și locuri cu imbătător "parfum de epocă".
Mai are multe de aflat ăi de daruit; nouă, tuturor.


Amintiri din copilarie - Despre Eclipsa




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari





Una dintre cele mai recente fotografii luate din targ mi-a atras atentia
in mod deosebit. Si m-a facut sa dau timpul inapoi cu...socotiti si voi cati ani.

Dar pana sa va redau rememorarile mele, de pe vremea cand aspiram sa merg 
la gradinita, iata un colaj cules din presa vremii. 

În timpul eclipsei cu 3 km mai aproape de Soare!

   <<Parasutele au fost suite în avioane? Porniti motoarele! Suim si  noi în cele douã aeronave: operatori cinematografici, cercetãtori de la Observatorul Astronomic, ziaristi. Aparate de filmat, camere fotografice... ciudatã expeditie! 
   Ceasul de bord indicã ora: 7.50. Avionul se desprinde de pistã. Urcãm, asadar, spre Soare. Altitudine: 1.500 metri. Aeronava a strãpuns plafonul norilor si pluteste acum pe o mare de zãpadã. Soarele strãluceste puternic în toatã splendoarea lui. Ia te uitã la el! Habar n-are cel asteaptã...glumeste cineva.
    Ora 8.45, altitudine: 3.000 metri. Sub noi se aflã Tulcea. Cap+compas S. Pe o fâsie cuprinsã între paralelele 45-44 latitudine nordicã si meridianele 28-29 longitudine esticã începe un extraordinar du-te-vino, în urmãrirea Soarelui. Vânãtorii de imagini s-au instalat în dreptul ferestrelor si asteaptã.
    Emotia a pus stãpânire pe operatori ca si pe astronomi, fotografi si reporteri, desi cei mai multi dintre ei au luat parte la... repetitiile cu zbor si filmãri din zilele anteripare. La meridianul pe care ne aflãm, eclipsa începe la 8,27, cu aproape 4 minute mai târziu decât în capitalã. În stânga: Soarele, iar jos, pe pãmânt: lacurile Sinoe, Razelm si undeva, acoperitã de nori, Constanta.
   Jos, pe pãmânt... Desigur cã în aceste clipe, în Capitalã, în orasele si satele patriei, mii, sute de mii de oameni asteaptã cu nerãbdare desfãsurarea eclipsei. Aflãm însã prin radio cã în cea mai mare parte a tãrii cerul era acoperit. Suntem printre putinii care au putut vedea în toatã splendoarea lui grandiosul fenomen ceresc.
   Ora 5.00.Conturul Lunii a început sã acopere discul solar, iar aeroportul Bãneasa ne comunicã: primele avioane cu pasageri au decolat. Si, în zbor orizontal la 3.000 metri, peste norii iradati de razele soarelui, se formeazã, printr-un efect optic, un neasteptat curcubeu. Lumina se îndulceste, ca într-o dupã-amiazã de varã. Soarele a rãmas doar o secerã plinã.
    În dreapta noastrã apare un avion cu reactie care urmãreste fenomenul de la înãltimi mari.
    Ce albastru a devenit cerul! Doar marea mai poate fi asa de albastrã ca o sinealã, închisã, tot mai închisã. Lumina se destramã, fumurie, orizontul norilor pe care plutim se împurpureazã, iar Soarele a rãmas doar o secerã subtire...
    Este ora 9.50 dimineata, când asupra noastrã coboarã înserarea. În aceste momente de neuitat, de pe aeroportul Bãneasa se desprinde alt lot de avioane. Într-unul din ele se aflã un tânãr care s-a obisnuit de mult cu lumina solarã... a sudurii automate. Printr-o întâmplare cu totul surprinzãtoare numele acestui sudor de la uzinele "23 August" aminteste de numele unui mare poet. Îl cheamã: V. Vitman! Si alãturi de el, ca pe bordul astronavelor din romanele stiintifico-fantastico, o tânãrã: inginera geofizicianã Lia Colban.
    În avionul nostru nu se mai aud parcã nici motoarele. Aeronava a aprins luminile de bord, farurile proiecteazã o luminã albã ca în noapte. În aceste clipe unice, în aceastã noapte în toiul zilei, privim Soarele care pentru prima oarã ne apare ca un disc negru. Coroana alb-argintie nu reuseste sã învingã întunericul, iar planeta Venus se aratã pentru douã minute privirilor noastre.
    Deasupra noastrã, la milioane de kilometri, victorioasã, o rachetã purtând fanionul cu secera si ciocanul se îndreaptã cãtre planeta a cãrei strãlucire o zãrim acum. Desi departe de Bucuresti, desi cu trei kilometri mai aproape de Soare, nu ne simtim nicidecum singuri. Plutim într-un Univers familiar, populat de mesagerii omului, de corpuri ceresti fãurite de mâna si mintea lui.
   Faza totalã a eclipdei se terminã. Soarele începe sã lumineze din nou tot mai puternic si chipurile oamenilor, si valurile mãrii, si tractoarele vopsite proaspãt pentru campania de primãvarã, si strãvechii munti ai Mãcinului, si primele fire de iarbã. Se trag ultimii metrii de peliculã, se iau ultimele fotografii si avionul îsi schimbã directia spre Bucuresti.
    Iar noi încheiem acest reportaj cu o mãrturisitã invidie fatã de reporterii anului 1999. Pentru cã ei, desigur, vã vor relata viitoarea eclipsã totalã de Soare de pe bordul unei statiuni interplanetare...>>
PAUL DIACONESCU, ziarul “Scânteia” din 16 februarie 1961


Observarea eclipsei din 16 februarie 1961 in Romania

Toate s-au petrecut întocmai...

Vînju Mare (Corespondentul “Scânteii”)

   “Am mai bine de 65 de ani, dar asemenea noapte în plinã zi nu am mai vãzut. Eclipsa de Soare pe care am avut ocazia s-o urmãresc pe un cer senin nu a fost numai o întâmplare deosebit de interesantã pentru mine, ci pentru toti care am urmãrit-o.
   În urmã cu  câteva zile am ascultat la cãminul cultural o conferintã tinutã de un profesor de la scoalã. El ne-a explicat cum, când si de ce au loc eclipsele de Soare. Toate s-au întâmplat întocmai. Dimineata, nerãbdãtori,  împreunã cu nevastã-mea, uitându-ne prin sticla afumatã, odatã cu ceilalti sãteni de la noi, am vãzut cu ochii nostri ceea ce ni se explicase înainte. Luna a început sã acopere încet Soarele, am vãzut cum s-a întunecat pentru putin timp de-a binelea, ca noaptea, si-apoi Soarele a început sã strãluceascã ca înainte.
   Dupã ce s-a terminat eclipsa, am cerut din nou explicatii profesorilor de la scoalã, tovarãsilor de la cãminul cultural. Trãiesti parcã o altã viatã când stii dinainte ce se va întâmpla, când întelegi cele întâmplate. Ce bine cã avem acum oameni cu carte multã în comunã. Asa cum ne-au pregãtit sã stim cum e cu eclipsa, asa este bine sã ne învete cât mai multe.”

Titu (Corespondentul "Scânteii")

   “Din primele ore ale diminetii, grupuri, grupuri de tãrani muncitori din comuna Corbii Mari s-au  strâns la rãspâtiile ulitelor pentru a urmãri eclipsa solarã. Mai toti aveau bucãtele de geamuri afumate în mânã si priveau spre cer. Cele arãtate în  conferintele tinute în comunã, articole de ziar si la radio, s-au confirmat. S-au fãcut de batjocurã, Dumitru Cãlin Ivan si Dumitru Drãghici, care au proorocit cutremur, ger nãpraznic si uragan ce va ridica oamenii în cer ca sã-i trânteascã apoi la pãmânt. Dacã veneau la conferinte sau la cercul de citit, nu ajungeau de rusine.
   Se apropia ora eclipsei. Nori au fãcut pentru putin timp loc Soarelui atunci când acesta era mai mult de jumãtate acoperit de Lunã. Iatã cã se întâmplã asa cum au spus astronomii - a spus mos Ticã Mãruntelul  celor din jur, amintindu-si de o eclipsã de pe vremea când era flãcãu si în sat lumea credea cã vârcolacii mãnâncã Soarele. - Iatã cã toate se petrec asa cum am auzit la radio, a spus el mai departe. Cât de exact au prevãzut oamenii de stiintã tot ce se va întâmpla. Partidul ne îndrumã spre stiintã, cãci ea ne lumineazã mintea si viata.

Eclipsa de Soare a fost filmatã

  Ieri dimineatã, de la un post de radio- comandã s-a dat semnalul si un mare numãr de cineasti aflati în acest moment la Agigea, Constanta, Murfatlar, Bucuresti, Urziceni, Covesti, Craiova, Cosereni au început filmarea diferitelor faze ale eclipsei solare. Deoarece de la Bucuresti, din cauza norilor, faza maximã a eclipsei nu a putut fi observatã vizual si nici cu instrumente optice, trei echipe de operatori instalate pe avioane au lucrat de la mari înaltimi, reusind cu ajutorul unor filmãri speciale sã fixeze pe peliculã faza totalã a eclipsei. Primele rezultate ale muncii echipelor de filmare vor fi prezentate într-un jurnal de actualitate. Studioul "Al. Sahia" va realiza pe baza imaginilor fãcute ieri filmul "Eclipsa de Soare din 15 februarie".
Ziarul “Scânteia” din 16 februarie 1961


Observarea eclipsei din 15 februarie 1961, in URSS

   In U.R.S.S. au fost lansate mai  multe rachete geofizice (rachetele au ridicat la mari altitudini statiuni geofizice automate)
   La 15 februarie 1961, pe la amiazã, în zona eclipsei totale de Soare , în Uniunea Sovieticã au fost lansate simultan mai multe rachete geofizice inzestrate cu aparate destinate unor cercetari speciale.
    Rachetele au ridicat la mari altitudini statiuni geofizice automate
    Dupã desprinderea  de rachetã a statiunilor automate de altitudine, a fost declansat un sistem electronic care a asigurat orientarea automatã a statiunilor în spatiu. Statiunile au rãmas într-o pozitie stabilizatã în tot cursul zborului prin conul umbrei lunare.
    Cercetãrile asupra coroanei solare si fenomenelor care au loc în atmosfera înaltã în timpul eclipselor de soare sunt efectuate pentru prima oarã cu ajutorul unor statiuni stabilizate.
    Au fost efectuate urmãtoarele experimente:
-cercetarea domeniului de unde scurte  a spectrului coroanei solare cu ajutorul spectografului;
-cercetarea spectrului coroanei solare si a radiatiei solare, reflectatã si dispersatã în atmosferã, în diferite domenii ale spectrului cu ajutorul telespectrometrelor si telefotometrelor;
-mãsurãtori fotometrice asupra câmpului coroanei solare în domeniile de unde scurte, vizibile si infrarosii apropiate a spectrului cu ajutorul electrofometrului si telefometrelor; mãsurarea intensitãtii radiatiei emise de coroana solarã în domeniile de raze x ultraviolet, si vizibil ale spectrului cu ajutorul contuarelor fotonice, contoarelor de cuante roentgen si altor aparate pentru mãsurarea radiatiei; 
-fotografierea coroanei solareu aparate foto prevãzute cu diferite filtre optice si polaroizi.
Rezultatele mãsurãtorilor efectuate de fiecare aparat au fost trasmise prin radiotelemetrie pe Pãmânt, iar fotografiile coroanei solare si spectogramele cu ajutorul parasutelor.
    În afarã de acestea au fost lansate rachete meteorologice înaintea eclipsei, în timpul eclipsei totale si dupã eclipsã pentru  a se cerceta parametrii care caracterizeazã starea stratosferei si a se determina influenta radiatiei solare asupra variatiilor temperaturii aerului în atmosferã. Au fost obtinute materiale valoroase care se aflã în curs de prelucrare si studiere.
 Ziarul “Scânteia”, 16 februarie 1961


Eclipsa din 15 februarie 1961

   Reamintim ca la 15 februarie 1961 s-a produs o eclipsa totala de Soare care s-a vazut si din tara noastra. Conform calculelor  care s-au efectuat, linia care imparte banda totalitati in doua parti simetrice a trecut pe o foarte mica portiune din tara noastra si anume la sud, in apropierea localitati Zimnicea si in sudul Dobrogei, trecand prin imediata apropiere a orasului Constanta. Banda in care eclipsa a fost totala a avut aproximativ 270 km latime. Limita de nord a acestei benzi a trecut prin tara noastra in apropierea localitatilor Braila, Ploiesti, Pitesti, Strehaia.
   Faza totala a eclipsei s-a produs in jurul orei 10, durata totalitatii pentru un punct oarecare de pe linia centrala a benzii fiind de aproximativ 2'30". La Bucuresti eclipsa a inceput la ora 8 si 43,7 , minute a atins faza totalitatii la ora 9 si 55,3 minute si s-a terminat la ora 11 si 12,5 minute. Pentru localitatile cele mai nordice ale tarii, eclipsa a fost partiala, faza maxima a eclipsei fiind de 0,95, adica 0,95 parti din diametrul Soarelui au fost acoperite de discul Lunii.    In secolul nostru, a fost prima data cand din tara noastra s-a putut observa o eclipsa totala de Soare.
 (dupa un almanah al anului 1961)
http://www.lefo.ro/carmensylva/curriculum/astronomie/Eclipsa1/ECL-1961.HTM


Posta romana a realizat, cu acest prilej, o serie compusa din doua marci postale.
Am intrat si eu in posesia ei...peste vreo doi ani.

Ce imi amintesc eu...pe vremea aceea locuiam in Constanta,
 foarte aproape de Piata Ovidiu.
Santierul arheologic de la edificiul mozaicului era de-abia la inceput. 
Inca de dimineata, piata era plina de lume dornica sa asiste la 
un eveniment poate singular in viata fiecaruia. Evident si-o liota de copii, nu prea
constienti dar surescitati de...agitatia generala.
Cei mai maricei erau deja "dotati". Cu cioburi de geam afumate.
Nu pot sa va mint; nu am reusit sa induplec pe nimeni sa-mi dea si mie
"ochelarii" protectori, asa incat mai mult m-am necajit decat m-am bucurat 
de momentele acelea.
Urmarea a fost ca in primavara, de prin aprilie-mai, de cum s-a incalzit vremea,
mi-am facut o provizie de cioburi afumate.
M-am uitat eu ce m-am uitat la soare pana ce m-am plictisit, caci nu era nimic
spectaculos. Am descoperit insa altceva. Daca abateam razele soarelui asupra 
pietrei cubice cu care era pavata piata, smoala dintre rosturi se topea 
si putea fi folosita.
De pilda in a face buzdugane. Adica "pescuiam" suvite de smoala ajunsa in 
stare de plastilina si alcatuiam o maciulie in jurul unui bat. Ceva similar
cu vata de zahar...De unde "razboaie" intre gastile de pusti ai cartierului.
Si cucuiele aferente.
Ca o concluzie; un eveniment ratat m-a dus in schimb la progres.
In domeniul armelor de "altoit in masa".



Eveniment cultural la Conac




Muzeul Județean Buzău


Gogu Iliescu - pictorul


Conacul de la Cândești


9 octombrie 2014




   Muzeul Judeţean Buzău va organiza în data de 9 octombrie 2014, la Conacul din localitatea Cândeşti, jud. Buzău, expoziţia de pictură Gogu Iliescu-pictorul. 
   Vor fi expuse lucrări originale din colecţia secţiei de Istorie-Artă şi fotocopii ale unor lucrări ale pictorului. Vernisajul expoziţiei va avea loc la ora 16:00. 
   Evenimentul face parte din suita de activităţi culturale organizate de Dana şi Ovidiu Andrei, proprietarii conacului Cândeşti.

Tezaurul de silicve de la Poiana Mica




Muzeul National de Istorie a Romaniei


Bucuresti


9 - 31 octombrie 2014





    Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) expune în luna octombrie, în cadrul micro-expoziţiei Exponatul lunii, un tezaur de silicve și imitații de silicve, descoperit la Poiana Mică, jud. Braşov. Vernisajul micro-expoziţiei va avea loc joi, 9 octombrie a.c., începând cu ora 13.00, la sediul muzeului din Calea Victoriei nr.12, Sala Lapidarium.
   Tezaurul a fost descoperit în luna mai a anului 2013, de către inginerul Ovidiu Popescu şi este compus din 76 de monede de argint, silicve și imitații de silicve, aflate într-o stare de conservare foarte bună. Acesta este primul dintre tezaurele de silicve cunoscute ca fiind descoperite în România, care include imitații ce pot fi atribuite goților.
    Monedele din tezaur se eșalonează cronologic între anii 351/355 d. Hr. și 367/375 d. Hr. (conform datării emisiunilor romane oficiale).
    Silicva este un termen modern ce desemnează unitatea monetară din argint în sistemul monetar roman târziu, aplicat, prin convenție numismatică, monedei de argint de 2-3 g din secolele al IV-lea și al V-lea. Termenul de silicvă denumea inițial sămânța unui copac originar din regiunea mediteraneană, roșcovul (ceratonia siliqua), utilizată ca unitate de măsură a greutății.
    Valoarea pieselor din tezaur se ridică la o sumă care, în jurul anului 378 d. Hr., reprezenta, cu aproximație, valoarea soldei pe un an de zile a unui soldat roman. Estimarea se bazează pe valorile atinse de donativa și stipendia, așa cum rezultă din sursele istorice ale veacului al IV-lea. Istoricul Ammianus Marcellinus, confirmat de Zosimos, menționează că după cucerirea Perisaborei, Iulianus a promis soldaților romani donativa în valoare de 100 de monede de argint (silicve).
    Stipendium era solda militarilor romani sau a mercenarilor din armata romană, fiind evaluată la 5-6 monede de aur (solidi), anual, respectiv o livră romană de argint (cca 80-100 de silicve).
    Donativum reprezenta distribuția de monedă sau metal prețios brut sau prelucrat (sub formă de lingouri, obiecte de podoabă, vase) acordată soldaților sau ofițerilor, cu prilejul unor evenimente speciale - aniversarea zilei în care împăratul a preluat puterea imperială, începerea unor campanii militare, obținerea unor victorii militare. Uneori, aceasta dublează valoarea soldei dintr-un an.
    Mai mult decât oricare alt nominal bătut de romani în perioada târzie a Imperiului, silicvele erau destinate distribuțiilor imperiale către armată.
    Tezaurul trebuie văzut ca fiind constituit din monede provenind din stipendium sau donativum, acordate unui soldat roman sau unui mercenar barbar înrolat în armata romană.
    Mercenariatul era o ocupație obișnuită în cazul goților sau al altor populații războinice aflate în secolul al IV-lea la nordul Dunării. Ipoteze care ar explica prezența tezaurului în zona Brașovului ar fi pierderea lui de către mercenarul care l-a primit ca soldă sau preluarea tezaurului ca pradă de război.
    Starea de conservare excepțională a unor piese din tezaur ne sugerează că a fost îngropat sau pierdut la puțin timp după emiterea monedelor ce îl compun, care nu au avut timp să se uzeze în circulație.
    Atelierele romane oficiale care au produs aceste monede de argint prezente în tezaur sunt Siscia, Sirmium, Constantinopolis, Nicomedia și Antiochia. Lor li se adaugă un atelier barbar, foarte probabil gotic, care a produs monede de argint utilizând silicvele romane ca model.
    Micro-expoziţia va fi deschisă la Muzeul Naţional de Istorie a României în perioada 9 – 31 octombrie 2014 şi poate fi vizitată de miercuri până duminică între orele 10.00 – 18.00 (în perioada 8 – 25 octombrie), respectiv 9.00 – 17.00 (26 – 31 octombrie).

Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm contactaţi:
MUZEUL NAŢIONAL DE ISTORIE A ROMÂNIEI
Secţia Relaţii cu Publicul
Tel. 021 – 315.82.07 / int. 1008, 1015; Tel/Fax: 021. 313.19.25;
E-mail: pr.mnir@gmail.com
http://www.mnir.ro/, http://www.facebook.com/pages/MNIR,
http://twitter.com/MNIR_, http://instagram.com/mnirpage

Suvenir de Bucuresti




De la nostalgii interbelice la obiect contemporan


Elite Art Gallery, Bucuresti


13 - 26 octombrie 2014




    ELITE ART GALLERY prezintă în perioada 13-26 octombrie 2014, expoziția SUVENIR DE BUCUREȘTI - De la nostalgii interbelice la obiect contemporan – proiect finanțat în programul București 555, de către ARCUB și Consiliul General al Primăriei București. Proiectul Suvenir de București își propune să aducă în fața publicului, prin obiecte de artă, specificul și atmosfera Municipiului București.
   Începând din 2010, ELITE ART GALLERY a dezvoltat Proiectul SUVENIR DE BUCUREȘTI  în diverse maniere: concurs de creație, implicând studenți  ai Universității de Arte București și tineri artiști, expoziții bianuale tematice denumite Suvenir de București, expoziții itinerante în București și Sibiu, organizând până în prezent 14 evenimente ce au în comun același țel- promovarea valorilor cultural- estetice ale Bucureștiului.
    Sub egida aceleiași titulaturi devenită Marcă Înregistrată, în 2014 ELITE ART GALLERY duce mai departe proiectul SUVENIR DE BUCUREȘTI cu extensia -De la nostalgii interbelice la obiect contemporan implicând cinci artiști profesioniști într-un demers creativ ce are drept repere istoria, specificul și atmosfera Bucureștiului pentru a crea obiecte bidimensionale, tridimensionale sau multimedia, în tehnici si viziuni diferite, cu calitate estetică si artistică, ce definesc și descriu cu originalitate și unicitate Bucureștiul. 
   Căutând diverse moduri de a reprezenta Bucureștiul sub forma unui obiect artistic, cei cinci artiști au creat, fiecare în funcție de specializarea sa, câte trei suveniruri: Mihai Alexandru Ariciu - ceramist, Cătălin C. Botezatu - grafician, Vasile Corlațan - gravor, Vera Dan - pictor, Ana Ponta - artist textilist.
   "Lucrările mele sunt din lut ars și, întocmai ca niște artefacte arheologice, încearcă să dea mărturie despre o epocă care, deși a făcut <carieră>, este foarte actuală. Astfel, Bucureștiul este amestecul și pestrițul, dar și modernul și mondenul, cele două personaje ale mele încercând să fie la modă, dar și desuete. Bineînțeles că ele trimit la atmosfera creată de Caragiale, însă vor să aducă un plus de ludic și ceva de vis, mai multă nostalgie decât umor” declară ceramistul MIHAI ALEXANDRU ARICIU despre creațiile sale din cadrul proiectului.
    CĂTĂLIN C. BOTEZATU, arhitect de profesie, grafician prin vocație, a propus în cadrul proiectului trei acuarele care îndeplinesc exigente rigori artistice: "Proiectul Suvenir de București – De la nostalgii interbelice la obiect contemporan mi-a oferit prilejul de a deosebi <suvenirul...de oriunde> ca reflex turistic al trecerii grăbite, de acel suvenir- amintire - memorie, ca proces, el însuși creator de valori, și totodată, prin tematica sa generoasă, mi-a dat ocazia regăsirii unor <daruri> uitate, neprețuite și neglijate în chip proletcultist."
   Gravor cu experiență, VASILE CORLAȚAN ne descrie din tainele gravurii, în care a realizat cele trei abordări de suvenir: "Tehnica gravurii acvaforte este o tehnică laborioasă  cu multe etape de care depinde rezultatul final; acest aspect m-a atras, mai ales faptul că trebuie să elaborezi în etape o lucrare și abia după ce treci de toate aceste etape vezi ce-ai realizat (..) Gravura s-a dezvoltat tocmai ca tehnică  de a reproduce sau a ilustra, ea a jucat rolul pe care îl joacă astăzi fotografia, ilustrând cărți și reviste, vedutele au avut rolul pe care astăzi îl au cărțile poștale, chiar și portretele individuale sau de grup circulau tot prin intermediul gravurii.”
   VERA DAN, artist plastic din Cluj, ne mărturisește: "Ador centrul vechi al Bucureștiului, simt parfumul de altă dată, când lumea ieșea pe străzile străjuite de vitrine cochete, umbrite, decolorate marchize deasupra cărora tronau reclame fascinante: Postăvăria Universală, Frații Bayer, Parfumeria Cionga, Casa de modă Colibri, La Wilhelmtell, Dantelăria Bruxelles ...Una din lucrările mele este chiar o reprezentare a străzii Lipscani, la început de secol XX. Am încercat să redau atmosfera acestei străzi, în viziunea mea, intrând în pielea unui personaj care tocmai trece visător pe trotuar. Atmosfera este caldă, emană bucurie, nostalgie, iar pentru mine, o ocazie minunată să-mi pun imaginația la încercare."
   ANA PONTA vine cu propuneri tridimensionale și bidimensionale în tehnici textile mixte. Artista se joacă cu materialele, creând poate cele mai spectaculoase obiecte realizate în proiect deoarece personajele sale, păpuși, sunt supradimensionate, sunt particularizate prin trăsături cusute sau pictate. Lumea sa de poveste duce mai departe ideea de suvenir ajungând la partea aplicată a acestui proiect, anume crearea unor obiecte cu utilitate care poartă simbolurile găsite de artist ca reprezentative pentru București.
    Expoziţia SUVENIR DE BUCUREȘTI - De la nostalgii interbelice la obiect contemporan - poate fi vizitată în perioada 13- 26 octombrie 2014, în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 11:00 la ora 19:00, iar sâmbăta de la ora 11:00 la ora 17:00, la ELITE ART GALLERY din strada Academiei, nr.15, sector 1, București.
***Radio Romania Cultural

Ilustratie de carte contemporana in Germania




Muzeul de Arta Timisoara


7 octombrie - 2 noiembrie 2014




Zilele Recoltei Editoriale




Casa de Cultură Mihai Ursachi


Parcul Copou, Iași


editia a II-a, 9 - 12 octombrie 2014





Cum se fac banii ?




Muzeul National de Istorie Naturala Grigore Antipa


Bucuresti


12 octombrie 2014





   Duminică, 12 octombrie 2014, începând cu ora 11.00, vă invităm, în Sala Atelier, să participați la conferința intitulată Cum se fac banii?, susținută de către Dan Ilie, muzeograf al Muzeului Băncii Naționale a României.
   Peste tot în lume, banii fac parte din cotidian, astăzi viaţa fiind de neconceput fără ei. Prezentarea drumului pe care aceştia îl parcurg de la stadiul de proiect la cel de mijloc legal de plată ne permite o incursiune în cultura, istoria și viața cotidiană a societăţii româneşti.
   Conferița face parte din cadrul proiectului ZooMonetar, elaborat de Muzeul Naţional de Istorie Naturală Grigore Antipa şi Muzeul Băncii Naţionale a României.
 Citește mai departe:

Pe simezele Aradului




Arta plastica contemporana romaneasca


Miruna Moraru


Galeria de Arta Delta, Arad


2 - 16 octombrie 2014



Salonul de carte Polemos




Cercul Militar National, Galeria Artelor


Bucuresti


editia a X-a, 15 - 18 octombrie 2014




    În perioada 15–18 octombrie 2014, la Galeria Artelor a Cercului Militar Naţional, va avea loc cea de-a X-a ediţie a Salonului de Carte Polemos – Istorie, Ştiinţe Politice, Securitate şi Apărare, eveniment care se înscrie între manifestările prin care Editura Militară marchează Ziua Armatei, 70 de ani de la eliberarea nord-estului Transilvaniei şi 100 de ani de la izbucnirea Primului Război Mondial.
   Salonul va fi deschis de miercuri până vineri, între orele 11:00 şi 19:00, iar sâmbătă între orele 11:00 şi 16:00. 
   Deschiderea oficială va avea loc miercuri, 15 octombrie, la ora 13:00.
   Salonul de carte Polemos este organizat – sub patronajul Comandamentului Logistic Întrunit – de Editura Militară, în colaborare cu Societatea Scriitorilor Militari, cu sprijinul Cercului Militar Naţional, al Bibliotecii Militare Naţionale şi al Societăţii Editorilor din România.

Participanti: 

Editura Academiei Forţelor Terestre Nicolae Bălcescu, 
Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei, Editura Cetatea de Scaun,
 Asociaţia Clubul Amiralilor, Editura Cununi de Stele, Editura Detectiv, 
Fundaţia Culturală Magazin Istoric, Revista Gândirea Militară Românească, 
Editura Fundaţiei Speteanu, Editura Hasefer, Revista Historia, 
Academia Română – Institutul pentru Studii Politice de Apărare şi Istorie Militară, 
Institutul Naţional pentru Studiul Totalitarismului, Editura Mica Valahie,
 Editura Militară, Editura Ministerului Afacerilor Interne, 
Institutul Revoluţiei Române din Decembrie 1989, Editura România Press,
 Editurile Semne–Artemis, Editura Tritonic, Editura Vivaldi, 
Muzeul Militar Naţional Regele Ferdinand I, Societatea Editorilor din România, 
Societatea Scriitorilor Militari, Editura Top Form, 
Editura Universităţii Naţionale de Apărare Carol I, Trustul Editorial Orizonturi şi 
Trustul de Presă al Ministerului Apărării Naţionale.

   În cadrul salonului vor fi lansate lucrări nou apărute, pe teme de istorie, politici şi strategii de securitate, studiul conflictelor etc., prezentate de personalităţi ale vieţii culturale şi ştiinţifice româneşti.
Intrarea este liberă.
 Înarmaţi-vă cu cărţi!

***Muzeul Militar National Regele Ferdinand I

Echilibru/Dezechilibru




Arta plastica contemporana romaneasca


Rodica Grosu-Crîşmaru


Galeria de Arta Cupola, Iasi


9 - 16 octombrie 2014



   Eveniment este cuprins în cadrul manifestarilor O lună plină cu artă contemporană, 
aflate la a doua ediţie.
    Expozitia este deschisa in perioada 9-16 octombrie 2014.

    Rodica Grosu-Crîşmaru este masterand in cadrul Facultatii de Arte Vizuale si Design a Universitatii de Arte George Enescu din Iaşi.

Zilele Europene ale Patrimoniului.




Muzeul Judetean Mures - Sectia de Stiintele Naturii


Targu - Mures


8 octombrie 2014




   Secția de Științele Naturii din cadrul Muzeului Județean Mureș organizează miercuri, 8 octombrie 2014, ora 8:30, la sediul său din Târgu-Mureș, de pe strada Horea nr. 24, o activitate de pedagogie muzeală, cu ocazia Zilelor Europene ale Patrimoniului.
    Ediția din acest an are ca temă Renașterea patrimoniului cultural context în care, la muzeu, va fi celebrat trofeul de cerb carpatin de la Glodeni, un motiv de mândrie națională.
    Sunt invitați să participe elevii clasei a VII-a B de la Colegiul Național Alexandru Papiu Ilarian din Târgu-Mureș, coordonați de domnul prof. dr. Petre Istrate.

Din arhiva Facultății de Științe București (3)




România de-altădată


Colecții și Colecționari


Înscrisuri de toate felurile





Dl. Corneliu I. Ghișoiu, licențiat în Matematici, dorește să se înscrie la Doctorat. 
15 noiembrie 1939.



Corneliu plăteăte taxele aferente pe 23 noiembrie 1939.


Dovada obținerii licenței (cu "foarte bine") la 19 octombrie 1939.
Emitent: Universitatea Regele Ferdinand I, Facultatea de Științe, Cluj.
Data emiterii: 21 octombrie 1939.

Acum urmeaza o surpriză tare frumoasă, cel puțin pentru mine.
Corneliu Ghișoiu urma să "lucreze sub conducerea și directivele"
Profesorului Octav Onicescu.
Pentru cine nu știe, pe scurt, ro.wikipedia.org ne spune:

   "Octav Onicescu (n. 20 august 1892, Botoșani — d. 19 august 1983) a fost matematician român, întemeietor al școlii românești de teoria probabilităților, i-a dat acesteia o noua axiomatizare, cu ajutorul noțiunii de "funcție eveniment" sau "funcție sumă". A introdus conceptul de "lanț cu legături complete", cea mai importantă contribuție românească în teoria probabilităților. A fost autor al unei noi varietăți de mecanică: "Mecanica invariantivă Onicescu". A fost membru al Academiei Române, membru al Uniunii interbalcanice a matematicienilor. Este, împreună cu Gheorghe Mihoc, creatorul școlii matematice românești de teoria probabilităților și statistică matematică."

Fișier:Octav Onicescu.jpg

Dl. Onicescu confirmă (15 decembrie 1939) că a  acceptat cererea lui Corneliu Ghișoiu.
Lucru dovedit mai jos...


Așa că am de-acum în colecție și o mostră 
din scrisul marelui om de știință român. Și încă cu semnatură...
Un la fel de pretios document la fel ca și ziarul ale cărui file 
au fost răsfoite de către Lucian Blaga (cititorii mei constanți știu despre ce vorbesc...)

Fișier:Onicescu.jpg



Delta Dunarii - Rai al Europei




Arta plastică contemporană românească


Tudor Mirescu


Muzeul de Artă Constanța


18 octombrie 2014







Festivalul International de Carte Transilvania




Cluj - Napoca


editia a II-a, 7 - 12 octombrie 2014



logo mic

    Festivalul de Carte Transilvania, aflat la a doua ediţie, este un festival de anvergură internaţională care susţine cultura română. În cadrul festivalului vor fi prezente cele mai importante edituri naţionale şi internaţionale, invitaţi de onoare, vor avea loc peste 150 de lansări de carte, întâlniri cu peste 300 de scriitori români şi străini, urmate de sesiuni de autografe şi lecturi publice, recitaluri de poezie, conferinţe, colocvii, spectacole de teatru şi dans, concerte cu peste 20 de artişti, ateliere de scriere creatoare pentru tineri. 
    Festivalul Internaţional de Carte Transilvania va reuni astfel toate laturile artei într-un proiect unic european, contribuind direct la stimularea interesului pentru cultură şi lectură.

Programul complet si celelalte informatii le aflati de aici:

Pe simezele clujene




Arta plastică contemporană


Elisabeth de Vaal (Olanda)


Silvia's Art Gallery, Cluj - Napoca 


9 - 13 octombrie 2014




SILVIA’S ART GALLERY

Vă invita joi, 9 octombrie, ora 18:00
la o întâlnire inedită cu artista olandeză
ELIZABETH DE VAAL
PICTURĂ

Expoziție este deschisă în perioada
9 - 13 octombrie 2014
L-S: 10.00 - 18.00
Bd. Eroilor nr. 22, Cluj-Napoca

   Sunt invitați artiști și colecționari care doresc o cunoaștere mai aprofundată a fenomenului artei contemporane olandeze și europene.
   Elizabeth de Vaal este o artistă olandeză din Haga, și directorul rezidenței de artiști din Pécsbagota, Ungaria, devenind actorul principal al vieții culturale din Pécs.
   A absolvit cursurile Academiei de Arte Willem de Koonig din Rotterdam și pe cele ale Atelierului ’63. A avut expoziții la Muzeul Arnhem și la Muzeul Central din Utrecht. Lucrările sale se află în colecții publice, societăți comerciale și în colecții private.
    În ultimii 20 de ani a predat arta în numeroase instituții de artă, printre care Academia de Artă Rietveld din Amsterdam. A fost membră în numeroase comisii și jurii, lucrând, în calitate de consilier la Stroom Den Haag și la Fondul pentru Arte Vizuale din Amsterdam. Din 2004 trăiește parțial la Pécs, unde predă la Academia de Arte Vizuale. A fondat rezidența de artiști din Pécsbaogta cu scopul de a invita artiști olandezi pentru a crea și a cunoaște o altă cultură.
La prima vedere, lucrările lui Elizabeth de Vaal ne înfățișează situații și ipostaze care ni se par evidente și normale. O privire mai aprofundată asupra acestora ne face, însă, să ne ridicăm o seamă de întrebări. Lucrează în tehnici diverse, pe dimensiuni variate, abordând consecvent aceeași tematică. Stilul, materialitatea și picturalitatea lucrărilor sunt subordonate mesajului metaforic pe care îl transmite. Pentru Elizabeth de Vaal pictura este un mijloc și nu un scop în sine, enunțând dorința de libertate și lupta împotriva superficialității.

Anuarul Asociatiei Colectionarilor din Salaj




Lansare de carte


Centrul de Cultura si Arta al Judetului Salaj, Zalau


8 octombrie 2014





***Muzeul Judetean de Istorie si Arta - Zalau
Szabo Attila