Muzeul de Arta Craiova
3 noiembrie - 6 martie 2015
Marți, 3 noiembrie, ora 18:00, la Muzeul de Artă Craiova,
Palatul Jean Mihail, Calea Unirii nr. 15, va avea loc vernisajul expoziției Dealuri și cîmpii. Ion Țuculescu și Horia Bernea – antropogeografii atavice,
curator Erwin Kessler.
În cadrul vernisajului va fi lansat volumul omonim semnat de
Erwin Kessler, cu o postfață de Cătălin Davidescu. Volumul a apărut la Editura
Vellant.
Evenimentul este organizat de Fundația MARe (Muzeul de Artă
Recentă) și de Muzeul de Artă Craiova (MAC).
La vernisaj și la lansare vor vorbi Erwin Kessler, curator,
(MARe), Emilian Ștefârță (managerul MAC), Mihaela Velea (MAC) și Cătălin
Davidescu.
Expoziția își propune să arate cum tema peisajului devine un
mijloc de descifrare a modului în care propaganda anilor 1960-1970 putea fi atât
acceptată cât și sabotată de către artiști.
”Peisajul”, ca temă, se înscria pe de o parte în
”patrimoniul” propagandistic al Partidului, susținea discursul naționalist de
tipul ”Cântarea României”, dar pe de altă parte exprima și un tip de
naționalism care preceda (și sfida!) comunismul, insinuând spiritualitatea
religioasă, amendată atât de dramatic în epocă.
Se urmărește, așadar, observarea artiștilor în contextul
ideologic al epocii în care au creat și nu într-o cheie idealizată, pur
estetică. ”Dialogul” sau, mai degrabă ”dialectica” propusă în această expoziție
prin așezarea alături, ori – după caz – în opoziție a celor doi artiști are ca
scop atât urmărirea temei peisajului (politic) prin intermediul lui Țuculescu
și a lui Bernea, cât și observarea felului în care cei doi au ”atacat” tema.
”Temă” care, după cum se știe, reflectă tensiuni și contradicții prezente și
astăzi.
Potrivit lui Erwin Kessler, curatorul expoziției, "Dealuri
și cîmpii este preponderent despre peisaj - anume despre peisajele din jurul
anilor 1960-1970, semnate de pictorii Ion Țuculescu și Horia Bernea. Nu e
despre orice formă de relief, despre munți, mări, fluvii sau peșteri, nu e
despre o grupare artistică și nici despre un eveniment anume, bine demarcat.
(…) Ion Țuculescu și Horia Bernea sînt plasați aici în contextul istoric,
politic, cultural și epistemologic al acelei perioade, pentru a vedea cum
„peisajul” a devenit un motiv simbolic încărcat ideologic, spiritual și
existențial. Întotdeauna, fie că este vorba despre opera lui Ion Țuculescu sau
de opera lui Horia Bernea, lucrările acestora au fost abstrase din istoria
propriu-zisă și plasate exclusiv în istoria artei, studiate în mediul de
laborator al „autonomiei esteticului”, de pe poziții aseptice politic, fără
comunicare cu lumea exterioară, fără a fi influențate de aceasta și fără a o
influența pe aceasta. (…) Miza acestei întreprinderi este una provocatoare și
totodată ingrată: aceea de a decoperta și de a etala un moment-cheie din
articularea noii retorici vizuale româniste, în jurul anului 1965, care
-distilată și rafinată- s-a perpetuat pînă tîrziu în anii 2000. ...”
În volumul omonim lansat cu ocazia vernisajului regăsim
temele naționalismului, ale patriotismului și ale folclorului, ale
spiritualității și ale comunismului, felul în care acestea sunt reprezentate și
redate în ”totemul” dealurilor lui Bernea sau în cîmpurile de ”ochi” ai lui
Țuculescu.
În expoziție vor fi prezentate pentru prima oară în această
formulă 20 de tablouri semnate de Ion Țuculescu (3 din patrimoniul MARe și 17
din patrimoniul MAC) și 15 tablouri de Horia Bernea (din patrimoniul MARe).
Alături de ele, și într-o legătură asumată, vor fi prezentate trei covoare
tradiționale din colecția privată a lui Ion Țuculescu, aflate astăzi în
patrimoniul Muzeului de Artă Craiova.
Expoziția va putea fi văzută în perioada 3 noiembrie 2015 –
6 martie 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu