Muzeul National al Taranului Roman
Ioana Mischiu, Dumitru Mischiu
Bucuresti
20 martie - 8 mai 2014
Curator: Lila Passima
Program de vizitare: 10.00 – 18.00, de marți până duminică
Vernisaj: 20 martie, ora 17.30, Sala Foaier
12 aprilie 2014, ora 17.00
Lansare caiet Portret / Atelier. Invitată: Ioana Mischiu
Improvizație sonoră :
invitat Călin
Torsan – instrumente de suflat,
Juan Carlos Negretti – instrumente de percuție
"Eu mă suiam dă copil pă roată, mereu, cum ar fi ca la
patru-cinci ani, nu puteam s-ajung la ea. Învârteam roata-ntâi, și pă ormă puneam mâinile-acolo, pă pămînt,
să fac. Când să fac și io mai bine,
atunci începea roata să mai stea. Iar mă dam jos, iar învârteam. Când ești mic nu poți
s-ajungi acolo, la roată. Io de mică am umblat cu pământ, că dacă am fost cu
pământu’ în casă și tăticu’ a lucrat și el, noi eram mereu pă roată, ziceam că să
facem și noi oală, o cană, ce-o ieși, acolo. Mie chiar mi-e drag, că dacă nu lucrez o zî, io sunt bolnavă. Nu știu, mi-a intrat în sânge meseria asta. Bine c-ați venit acuma, că dacă veneați în vară poate mai rău îmi tremura mâna. Din
ce trece timpu’, din ce îmi tremură mâna, nu știu
ce naiba.”
Ioana Mischiu, Horezu, sat Olari
Muzeul Național al Țăranului Român realizează a IV-a expoziție din seria Portret / Atelier dedicată meșterilor bătrâni și centrelor de meșteșuguri care mai sunt încă active sau sunt
amenințate de dispariție.
Exercițiile
noastre vizuale urmăresc să reconstruiască și
să recupereze, sub semnul urgenței,
poveștile și reperele pe care ni le oferă încă meșteșugurile tradiționale, fără a cădea în scenografierea și calchierea tradiției.
Construită pe structura unui eseu vizual, expoziția Portret / Atelier. Ioana și Dumitru Mischiu dezvăluie, ca și în exercițiile
trecute, o anume stratigrafie care concentrează o serie de priviri compuse
pentru a oferi vizitatorilor mai multe niveluri de lectură ale temei: arhivarea
tradiției prezentă în relația colecției
de muzeu cu obiectul patrimonializat, istoria meșteșugului, mitologiile personale care dau
autenticitate și individualitate
profilului de meșter, observarea unei
tipologii specifice ceramicii de Horezu, schițarea
contextului actual al acestui vechi centru de ceramică românesc, ritmate din
unghiurile de vedere ale documentării vizuale și
etnografice.
Povestea Ioanei și a
lui Dumitru Mischiu, amândoi deveniți
meșteri din familii de olari, începe
prin anii ‘60 și traversează perioada
comunistă în toată evoluția ei, până
astăzi. Întrebați dacă păstrează stilul
ceramicii de Horezu sau prin ce se diferențiază
de ceilalți olari, răspund invariabil
ca mulți meșteri din sat: facem la fel cum au apucat moșii noștri,
chiar dacă mai venim și noi, pe ici pe
colo, cu semne de-astea, de-ale noastre. Documentarea noastră își propune să contureze vizual un
instrumentar simbolic clasicizat, alternându-i, într-un dialog viu, forme ale
unui artizanat început în perioada comunistă și
revitalizat de turismul cultural post-decembrist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu