Prezente romanesti peste hotare
Mircea Cantor
Targul International de Arta Contemporana
Muzeul National de Arta Moderna, Paris, Franta
Iata ce scria dl. Matei Visniec in Jurnalul National (12 octombrie 2012)
Artistul
român Mircea Cantor celebrat la Paris
În aceste
zile, şi de fapt până pe data de 7 ianuarie anul viitor, numele unui tânăr
artist român este scris, cu litere mari, pe frontiscipiul Muzeului Naţional de
Artă Modernă de la Paris (sau Centrul George Pompidou, sau Beaubourg, cum i se
mai spune). În vârstă de 35 de ani, Mircea Cantor este celebrat şi omagiat de
critici, de galerişti şi de colecţionari, de specialişti de artă şi de publicul
larg. Şi pe bună dreptate pentru că universul său te cucereşte imediat prin
dimensiunea sa poetică şi reflexivă, prin interogaţiile pe care le suscită dar
şi prin fineţea demersului său.
Cu multe
decenii în urmă generalul De Gaulle a pronunţat această frază memorabilă legată
de sectorul cercetării: "Cercetători care caută, găsim. Căutăm cercetători
care găsesc". Fraza poate fi perfect aplicată şi lumii artistice. Parisul
e plin de artişti care caută, care se zbat, care încearcă… Uneori aceşti artişti caută toată viaţa fără să
găsească iar Parisul este, de fapt, şi un teribil cimitir de visuri spulberate.
Dacă am putea privi de sus, printr-un fel de lentilă gigantică, istoria
artistică a acestui oraş, am vedea probabil pe bulevardele şi pe străzile
Parisului mormane de cadavre: cadavrele artiştilor care de secole au venit în
acest oraş cu dorinţa de a se afirma şi care rămân anonimi. Uneori Parisul,
datorită forţei sale de fascinaţie, ne face să uităm că pentru fiecare artist
care a reuşit alţi o mie, sau poate alţi zece mii, au eşuat…
În ce-l
priveşte pe Mircea Cantor, el este deja un creator recunoscut şi recompensat cu
cel mai prestigios premiu care i se poate da unui tânăr artist în Franţa:
premiul Marcel Duchamp. O distincţie pe care a primit-o anul trecut, la Salonul
Internaţional de Artă Contemporană organizat la Grand Palais. Creat în anul
2000 de Asociaţia pentru difuzarea internaţională a artei franceze, acest
premiu îi deschide laureatului, printre altele, porţile Centrului George
Pompidou pentru organizarea unei expoziţii personale. Aşa a ajuns deci Mircea
Cantor să-şi prezinte creaţia la câţiva zeci de paşi de un alt mare artist
român, Constantin Brîncuşi, al cărui atelier se află lângă Beaubourg.
Faptul că
în acest moment două nume româneşti răsună în incinta acestui templu al artei
moderne care este Centrul George Pompidou este de natură să ne bucure enorm.
Într-un moment când numele României este pronunţat în străinătate în special în
legătură cu violenţa politică de la Bucureşti şi cu problema romilor devenită
una europeană, oameni ca Mircea Cantor sau ca regizorul Cristian Mungiu ne
redresează imaginea. Din păcate, marţi 2 octombrie, la inaugurarea expoziţiei
lui Mircea Cantor, nici un oficial român nu a fost de faţă. Deşi se ştia de
multe luni, practic de un an de zile, că acest eveniment urma să aibă loc, şi
anume celebrarea unui artist român la Beaubourg. A fost însă de faţă ministrul
francez al culturii, doamna Aurélie Filipetti. Ea este cea care i-a spus
artistului român "Bravo et merci". Iar o altă distinsă personalitate,
Gilles Fuchs, preşedintele Asociaţiei pentru difuzarea internaţională a artei
franceze, a ţinut să amintească faptul că România a trimis şi alte celebrităţi
la Paris, precum Constantin Brâncuşi, Tristan Tzara, Mircea Eliade, Eugen
Ionescu, Emil Cioran sau Elvire
Popesco...
De când
locuiesc în Franţa, de 25 de ani, mi s-a întâmplat de puţine ori să asist la un
succes atât de răsunător în domeniul artelor plastice, precum cel al lui Mircea
Cantor. În seara în care m-am dus la vernisajul său m-am bucurat imens să văd
lumea bună pariziană stând la coadă pentru a intra în spaţiul expoziţional care
i-a fost rezervat, unde lucrările expuse cer o anumită intimitate. Iar în
momentul în care am intrat şi eu să-i văd lucrările m-a mai emoţionat ceva:
ambianţa sonoră a expoziţiei care era una... profund românească. De fapt,
Mircea Cantor a înregistrat toaca de la mănăstirea Putna pentru a ilustra sonor
principalul film video realizat pentru această expoziţie.
Această chemare la
rugăciune răsună la Beaubourg ca un mesaj profund, cu o intensitate
tulburătoare. Şi filmul realizat de Mircea Cantor este emoţionant prin mesajul
său pur şi luminos. De fapt, vedem un grup de persoane care stau în genunchi,
în cerc, cu capetele aplecate dar cu mâinile întinse, aşteptând un fel de
ofrandă. O femeie tânără cu trăsături orientale trece prin faţa fiecăruia
dintre aceşti cerşetori celeşti şi desfăşoară, dintr-un gem, peste palmele lor
întinse, un fel de fir magic... Tânăra femeie care ne aminteşte de vestalele
greceşti dă foc apoi firului iar flacăra va trece, dătătoare de un fel de
energie cosmică, prin toate palmele întinse, pentru a se stinge apoi sub
degetele celei care a transmis-o. În tot acest timp toaca de la Putna continuă
să bată într-un fel de crescendo dramatic, stingând-se în clipa când se stinge
şi flacăra.
Mircea Cantor cucereşte imediat inimile cu imaginile, filmele şi
instalaţiile sale emanate parcă din revelaţii lăuntrice misterioase. În seara
zilei de 2 octombrie, ieşind de la vernisaj, cu toaca de la Putna răsunîndu-mi
în minte, în faţa Centrului George Pompidou am dat de un grup muzicieni de la
Odessa care cântau pentru trecători. Cei patru sau cinci muzicieni coborâseră
parcă dintr-o pânză de Chagall şi pentru o clipă am crezut că tot Mircea Cantor
i-a inventat.
Un excelent articol la care mai adaug si cateva imagini aparute in adevarul.ro. Tot aici gasim un la fel de emotionant articol, semnat de catre Razvan Carcu. Va invit sa-l descoperiti singuri...
Si alte imagini, cu artistul Mircea Cantor:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu