Povești din București
Maria-Camelia Ene, Adrian-Silvan Ionescu
FotoCabinet, București
26 iunie 2018
"Definită ironic, moda este ceea ce se demodează, spunea
Jean Cocteau. Sau, cum afirmă Adina Nanu, ”…ceea ce astăzi ți se pare nou și
viu, după ce trece un timp, devine obișnuit, învechit și merită schimbat. Moda
cuprinde un șir continuu de experimente, lansate de cei mai prestigioși
creatori de imagine, care devin cunoscute de marele public și, dacă răspund
aspirațiilor majoritățiii, sunt adoptate pe scară largă pentru ca, după o
vreme, să se banalizeze. Funcționează ca un motor în trei timpi: inventare, răspândire,
perimare”.
Dacă în primul sfert de secol XIX, conform cutumelor
fanariote, bărbații trebuiau remarcați cei dintâi, iar soțiile lor să rămână în
umbră, izolate în liniștea iatacului, ocupîndu-se de gospodărie și de creșterea
copiilor, pe la 1830 femeia începe să ocupe treptat locul primordial, să apară
în public, să atragă atenția asupra ei, să fie foarte elegantă pentru a face
cinste soțului și a demonstra posibilitățile financiare ale acestuia, să aibă
casa deschisă, să patroneze dineuri, serate muzicale sau dansante, să fie o
gazdă îndatoritoare pentru localnici și străini deopotrivă, să cunoască limbile
străine pentru a se întreține cu vizitatorii străini și cu diplomații marilor
puteri, acreditați la noi, să stăpânească arta conversației galante și a
intrigii pentru a culege cât mai multe informații ce i-ar fi putut fi utile
consortului în relațiile sle sociale, în ascensiunea ierarhică sau în
activitatea politică.
Adrian-Silvan Ionescu a studiat la Liceul de Arte Plastice N. Tonitza şi apoi la Institutul de Arte Plastice N. Grigorescu, secţia
Istoria şi Teoria Artei pe care a aboslvit-o în 1975. Doctor în științe
istorice (1997). Cercetător științific I. Domenii de specializare: istoria
artei românești (sec. XIX), istoria costumului civil și militar, istoria
fotografiei, etnografie românească și extraeuropeană (America de Nord, Africa),
istoria și arta Vestului american. Profesor asociat la Universitatea Națională
de Arte București unde susţine cursuri de istoria fotografiei şi a cinematografului,
precum și un curs de master, intitulat Imagine și narațiune, unde urmărește
consonanțele stilistice în secolul al XIX-lea. Director la Institutul de
Istoria Artei G. Oprescu. Director al revistelor academice Studii și
Cercetări de Istoria Artei și Revue Roumaine dHistoire de lArt. Critic şi
istoric de artă cu lungă activitate de cronicar plastic şi organizator de
expoziţii. A publicat 14 cărţi şi a editat alte 7.
Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică, Teatru şi Arte
Plastice a Republicii Moldova din Chişinău. Fondator și membru în Asociația 6
Dorobanți.
Cavaler al Ordinului Meritul Cultural (2004), al medaliei
Regele Mihai I pentru Loialitate (2010), comandor cu stea al Ordinului Sf.
Lazăr de Ierusalim (2013) și cavaler al Ordinului Coroana României (2015).
Maria-Camelia Ene este istoric, critic de artă, muzeograf,
șef secție Patrimoniu la Muzeul Municipiului București. Este doctor în arte
vizuale, cu lucrarea Exprimarea stilului neoromânesc în artele vizuale și
expert în Bunuri cu valoare artistică-costum și accesorii vestimentare.
Publicații recente: Stilul național în artele vizuale – artele
decorative, Editura Noi Media Print, 2013, Moda în Țara Românească secolul al XVIII lea și prima
jumătate a secolului al XIX-lea, Editura Oscar Print, 2015, Modă și mondenitate în spațiul românesc, epoca modernă , Editura Oscar Print, 2018
Intrare liberă, în limita locurilor disponibile.
Adresa: strada Lipscani, nr. 41, orele 19:00 - 20:00.
Conferința va fi transmisă live pe pagina Fb Perspektiva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu