duminică, 8 decembrie 2013

Din lumea lui Mitica Popescu




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Cartofilie




  De cateva luni bune, la targul de vechituri, stiam cateva piese cartofile nespectaculoase si, initial, la un pret de vanzare nerealist. Recent, cand valoarea de tranzactionare a coincis cu bietul meu buget (10 bani/bucata), am si avut curiozitatea sa le studiez mai atent. Am vazut astfel ca aceste carti postale sunt purtatoarele unei corespondente bogate si deci cu atat mai interesante pentru mine. Desi mi-a luat ceva timp descalcirea scrisului, am decis sa va prezint si voua, cititorilor mei, acest crampei din viata lui Mitica...Asa cum a fost...



  "Dragii mei copii. Aflati despre noi ca suntem binisor pana in present si dorim ca si voi sa fiti sanatosi. Draga Mitica mai sti ca Mata (mama, n.a.) a venit bine acasa si este bine in present, mai sti ca la Banca pentru Ziua de Sf. Imparati adica la 21 Mai nu este nici un bal, numai se face inaugurarea iar seara se face un fel de serata si cu Cinematograf asa ne-am informat, ca vad ca biletele de bal nu au distribuit pana acum cand scriu acesta, asa ca nu se stie positiv ce are sa fie mai frumos, de cat ce tiam scris mai sus. Spunei lui Nicu sa faca economii la banii, sa lase tutunu si cinematografu sa-si faca pe el haine si camasi, caci ca maine vine iarna sil va apuca gol caci nu mai am nici o putere ca sa-i pot face ceva, la mine nu are ce cauta, stii situatia in care ne gasim, ramane ca cu banca sa dispozezi tu. Asa ca cu banca ramane sa dispozezi tu, daca vii sau nu, in tot cazul vei vedea si tu ce vei face si daca timpul va fi bun, Pana scriu aceasta c.p. nu am primit inca c.p. ta postala ce mi-ai scris la 8 Mai, nu stiu cauza. Primiti sarutari de la noi si va dorim la toti. Al vostru parinte N. Popescu."  
Gruiu. 14 mai 1926.



  "Draga Mitica. Eri ce-am primit c.p. ce ne ai trimis, am vazut cuprinsul ei, mai ales in ce priveste chestia cu mata (mama, n.a.) mare nu stiu in ce fel ai aranjat tu, caci eu cu mata (mama, n.a.) am aranjat atunci cand va veni pe la Buc. ...cate ceva de ale mancari si sa prinda acolo, asa scriemi in ce fel ai aranjat daca ai dat tot sau ai mai ramas ceva, caci poate daca no mai fi timpul bun sa mai vina mata pe la Buc. si reusind ii va aduce de ale mancari dupa cum imi spune ca sau inteles cu dansa cand a luat acel lucru, asa ca daca tu ai aranjat eu nu stiu as mai putea trimite pana ce nu imi scrii tu in ce fel, odata cu aceasta acui scriu si lui Gica, de Nicu nu imi scrie de fel nu stim de el ce va face, este greu de tot de el ce va mai face si cum se va hrani, eu nu stiu ce sa zic despre viata lui destul de trist pentru mine  cand il vad in halul acesta, daca este bolnav de ce nu vine acasa sa nu se imbolnaveasca mai rau. Primiti sarutari de la noi si va dorim. Al tau parinte N. Popescu.".
Carte Postala circulata prin Of. Postal Peris (coltul stang, jos)
O mica ciudatenie, nr. strazii este schimbat 
(53 in loc de 51; e posibila si o eroare)
Ca si formularea: "La Bucuresti".
4 octombrie 1926.



  "Draga Titelule. Aflati despre noi ca suntem sanatosi , ceia ce va dorim si voua, am primit scrisoarea ce ne ai trimis si vazand cuprinsul ei nea parut bine ca poti si tu a face ceva mai binisor, nu stiu de ce Gica nu vine si el de sarbatori acasa, poate ca nu are baston are mama poate veni si Nicu si pot veni toti barem cat va tine sarbatorile daca au pe ei haine sa reziste la frig, in fine tu poti sa le spui ca daca pot veni noi ii asteptam cu placere. Draga Titelule daca la caz crezi ca saptamana viitoare o sa mai fie o zi doua serviciu si o sa se ia vacanta, tu insa daca crezi ca nu o sa mai fie asa castig cum poate este acum in aceste zile, poti veni de Duminica 19 Decembrie acasa insa cum crezi tu sa nu zici ca te am pus noi la cale sa vii si sati perzi interesele tale daca este castig stai  si iti vezi de treaba pana la vacanta asta am zis ca mai sunt treburi de facut pe acasa am porcu de taiat si altele, te mai rugam daca ti se va mai intampla sa ai parale sa ei 1/2 stafide negre ca pe aici nu se gaseste de fel si bani tii dau eu acasa. Sa ei si matii (mamei, n.a.) o sticluta de glicerina. Va asteptam cu nerabdare pe toti si va dorim. Al vostru parinte N. Popescu."
Gruiu, 15 decembrie 1926.  


   "Dragii mei copii. Aflati despre noi ca suntem sanatosi asa dupa cum ne stiti, vei sti draga Mitica ca am primit c.p. si scrisoarea ce ai trimiso prin Mitu lui Raduta, insa nu tiam raspuns din cauza ca am crezut ca ati raspunde cu ceva succes ca ti-ai putut gasi serviciu, insa vad ca nici pana in present nu ai putut gasi. De Nicu nu stiu ce o fi facut la spitalul Militar, nu te inteleg cand l'ai vazut in halul acela gol cand sau dus la Spit. Militar trebuia sa ii dai tu vestonul tau acela cu care ai facut serviciul milit. sa nu il lasi ca pe un caine sa moara copilu de frig. Pe de alta parte...cand sau dus de l'au imbracat sa te duci tu la el sa ii ei rupturile de haine ce va fi avut si el caci asa nu va zacut parca esti un caine nu iti este frate. Gica mia scris si el , acum vrio 2 saptamani ca ti-a dat ceva de te ai achitat....raspundemi ce ai facut. Macar ce a facut si Gica macar sa aflu. Va saruta si multa sarutari  de la noi. Al vostru parinte N. Popescu."
Gruiu, 19 februarie 1927.



   "Draga Mitica. Afla despre noi ca suntem bine, dorim ca si voi sa fiti sanatosi, am primit scrisoarea ta in 6 c. (curent, probabil, n.a.) relativ la cele ce ne ai scris este bine , dar nu se poate asa in graba dupa cum vrea celealte neamuri, de nu se grabesc ori facem cum a facut si cu casele, ei fac intr'un fel si catre noi spun alt fel, asa au facut cu casele, acum nu se mai poate asa repede, trebue sa stim si noi care este pretul vanzarii in localitate si cu ce pret a dat acel Mitica care vrea sa cumpere ca nu cumva sa ne mai faca vreo (un termen argotic, nedescifrabil, de genul soparla, n.a.) neamurile cu el sa tocmeasca intr'un fel si noua sa ne spuna alt fel, asa trebue lucru facut, aflat cum este in localitate. procura nu se poate face asa repede, caci trebue sa ma duc eu cu mata la Fierbinti ca sa ii dau procura la Judecatoriu alt fel nu se poate si eu sunt dupa cum stii subred imi este greu de dus , in fine o sa se faca toate ca si noi vrem repede, nu am stiut mai de mult, asa spunele la neamuri sa mai astepte pana termin cu procura ca sa trimit pe mata (mama. n.a.), saptamana asta cred ca sa ne putem duce la Fierbinti si poate vine si la Buc. ar fi bine daca sar putea face si cu acela al Mati (mamei, n.a.) ceva. Lupta cea mare ar fi pentru acela al mati (mamei, n.a.) daca vrea acel var al mati (mamei, n.a.) sal ia. Primiti sarutari de la noi. Al vostru parinte N. Popescu."
Gruiu, 7 noiembrie 1927.

   Recunosc, nu este o lectura usoara; mie oricum imi pare desprinsa din universul Morometilor. Sunt cateva cuvinte pe care nu le-am putut descifra in niciun fel dar per total nu afecteaza "istoria" relatata. Un parinte dintr-o localitate mica, rurala, caruia cei doi baieti i-au plecat in Capitala; pentru a-si gasi rostul, cum s-ar spune. 
   Mitica pare ca a reusit sa se adapteze si sa supravietuiasca, cumva. Celalalt frate, Nicu, n-a avut parte de o perioada prea fericita. Poate pentru ca si-a cheltuit banii pe "tutun" si "cinematograf". Dramatice mi s-au parut referirile la imbracamintea acestuia, neavand nici macar haine adecvate sezonului rece. In cele din urma s-a imbolnavit si a ajuns la Spitalul Militar.
   Mai este un aspect important; al proprietatilor (pamant si case) care ar urma sa se imparta intre "neamuri". Probabil ramase dupa "mata mare". Valoros este insa ce are (probabil ca dota de nunta) mama de vanzare (un var chiar s-a oferit sa cumpere). Acolo a fost "lupta cea mare"....
   Se mai pot face si alte speculatii lecturand randurile scrise acum aproape nouazeci de ani; sarbatorile de iarna, felul de adresare al expeditorului (cand lui Mitica, cand ambilor copii), daca nu cumva cei doi frati sunt vitregi (dupa mama sau dupa tata). Va las si pe voi sa incercati o reconstituire a epocii (balul de la banca - serata cu Cinematograf) sau al vietii personajelor care se perinda pe ecranul timpului...
chiar nu este asa de greu...



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu