Arta plastica contemporana romaneasca
Visual Kontakt
Andrei Ciurdarescu, Carlos Carmonamedina, Natasa Kokic, Lucian Szekely-Rafan
Expozitia: Proto-Art & Proto-Gallery
Biserica greco-catolica Buna Vestire, Vadu Crisului
13 - 20 ianuarie 2013
Spaţiul neconvenţional, asociat expoziţiei ca principală formă de manifestare a artei contemporane, este aproape obligatoriu. Se produce, de cele mai multe ori, un paradox în acest sens, spaţiul neconvenţional devine uzual, comun, previzibil.
Biserica, de la cea bizantină până la cea renascentistă este loc de manifestare a unei arte mai mult sau mai puţin supuse cultului, Capela Sixtină fiind considerată o "erezie” chiar şi în zilele noastre dar fiind reprezentativă pentru arta contemporană lui Michelangelo. Cu alte cuvinte, am putea spune că biserica este prima formă de manifestare a artei contemporane.
În secolul XXI nu mai este neobişnuită amplasarea obiectelor de artă contemporană în mijlocul lăcaşelor de cult (Rotko a construit o biserică care este mai degrabă o instalaţie, Mănăstirea Dominicană din Steyr oferă rezidenţe şi expoziţii artiştilor contemporani, Domul din Linz încă mai găzduieşte monumentalele lucrări ale lui Robert Moser).
Visual Kontakt iniţiază un demers bazat pe aceste premise într-o biserică greco-catolică. Lucrări de artă contemporană aparţinând mai multor artişti contemporani (Andrei Ciurdărescu, Carlos Carmonamedina, Natasa Kokic, Lucian Szekely-Rafan, etc) se integrează, pentru o săptămână, în spaţiul sacru astfel încât să interacţioneze cu profilul spaţiului nîn care se află şi cu publicul; vizitatorii au dubla calitate de a fi public dar, mai mult de atât, enoriaşi. Receptarea şi acceptarea se datorează, în acest context, şi sunt influenţate considerabil de spaţiul în care sunt expuse, arta contemporană depăşeşte graniţele pasivităţii pe care o impune galeria şi zona de confort, permite schimbarea coordonatelor şi se infiltrează, cu toată autonomia sa, în spaţiul spiritual, intim şi în acelaşi timp social, al privitorului. (manager Visual Kontakt: Gabriel Miloia).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu