luni, 5 aprilie 2021

Exponatul lunii

 


Muzeul Național Peleș 


Sinaia 


aprilie 2021




Coupe-Papier

cu fotografiile părinților regelui Carol I

Atelier Georg Adam Scheid, Viena, Austria, sfârșitul secolului al XIX-lea

Argint, filigranat, email, os, fotografii

   La 28 iulie 1838, în orașul Schönau din landul Baden-Würtemberg, Germania, se năștea Georg Adam Scheid, unul dintre cei mai cunoscuți orfevri din a doua jumătate a secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. La vârsta de 20 de ani, s-a stabilit în Viena, unde s-a angajat în atelierul de argintărie al lui Michael Markowitsch, alături de care a lucrat vreme de două decenii.

    În 1882, Georg Adam Scheid fondează propriul atelier de orfevrărie, situat pe Gumperdorfer Strasse 85, Viena, unde cei peste 300 de angajați, realizau tabachere, casete, pudriere, servicii pentru scris, servicii de toaletă, cutii de bijuterii, diverse accesorii. Piesele care îmbinau valențele estetice cu cele funcționale, marcate cu inițialele GAS ori SAG, erau ornate cu pietre prețioase, email, niello, personaje, motive floral-vegetale, tratate în manieră Secession, stil decorativ consacrat la finele secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. În anul 1884, Scheid a fondat și o rafinărie, care și-a continuat producția până în anul 1962, când a fuzionat cu compania Ludwig Roessler GmbH, devenind ÖGUSSA GmbH, firmă care își desfășoară activitatea și în zilele noastre.


   Succesul obținut pe piața obiectelor din metal prețios s-a datorat nu numai talentului artistic și spiritului întreprinzător al lui Scheid, ci și colaborării cu pictori, arhitecți cunoscuți, precum Koloman Moser, Josef Hoffmann, Josef Maria Auchentaller, arh. Joseph Hackhofer. Compania a continuat să funcționeze până la izbucnirea Primului Război Mondial, apoi producția s-a redus, culminând în scurt timp cu falimentul manufacturii.

    Coupe-papier-ul cu lama din os și mâner din argint filigranat decorat cu motive floral-vegetale emailate policrom, reprezintă una dintre creațiile atelierului Georg Adam Scheid, aflate în colecția regală de orfevrărie. Neavând nicio mențiune despre achiziția acestei piese în colecția regelui Carol I, se presupune că ea este un souvenir de la aniversarea a 50 de ani de la căsătoria părinților săi. Poansonul firmei GAS, marcat pe toate creațiile atelierului după anul 1882, este prezent pe muchia mânerului din argint, iar cele două fotografii alb-negru, montate în rame ovale, care înfățișează portretele părinților regelui Carol I, principele Karl-Anton de Hohenzollern-Sigmaringen și principesa Josephina de Baden, au fost realizate în ultima parte a vieții acestora. Motivele florale din email policrom reprezintă, probabil, flori de ,"nu-mă-uita", folosite deseori la nunți, simbol al iubirii și al amintirii.


     Coupe-papier-ul regelui Carol I aflat în patrimoniul Castelului Peleș, a fost unul dintre obiectele preferate ale suveranului român. În anul 1927 a fost realizat un inventar al Castelului Peleș, întocmit de către Constantin (Costică) Ștefanovici, fiul adoptiv al arhitectului ceh al Casei regale, Karel Liman. În ,,Inventarul Mobilierului și ob[i]ectelor  de artă [ale] Castelului Peleș 1927”, Ștefanovici consemna prezența coupe-papier-ului în cabinetul de lucru al regelui Carol I, notând în filele de inventar ,,1 cuțit de fildeș cu 2 medalioane, pentru hârtie”, evaluat la acea dată la suma de 20 de lei. Piesa are lungimea de 23,3 cm, lățimea mânerului de 2,7 cm. Greutatea brutto a piesei este de 15,39 g., titlul argintului de 800‰. Prezența coupe-papier-ului pe masa de lucru a suveranului român ilustrează atașamentul și dragostea pe care o purta regele părinților săi.

Corina Dumitrache, muzeograf

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu