sâmbătă, 13 iunie 2020

Din Munții Bihorului...




Peștera Meziad




Anemolit (Peștera de la Meziad)
Foto: Iosif Viehmann. Album: Peșteri din Romînia. 1961.


Masiv stalgmitic (Peștera de la Meziad).
Foto: Iosif Fischer. Album: Peșteri din Romînia. 1961.


Munții Apuseni. Vedere din peștera Meziad.
Cod: 334. Prima parte a anilor '60. Necirculată.
Idem: Peștera Meziad (interior).
Volum: Oradea, Băile Felix și 1 Mai - Mic îndreptar turistic. 1966.


Munții Bihorului. Aspect din peștera Meziad, cod: 334, 1963, necirculată.
Imagine identică cu cea precedentă, cadru mai scurt în partea de jos, 
titulatura trecută pe spatele ilustratei. 



Consemnare publicată în Scînteia pionierului de miercuri, 9 noiembrie 1966.


Muntii Apuseni. Interior din peștera Meziad. 1967.


Peștera Meziad. Sala Coloanelor.
Cod: 8037. A doua parte a anilor '60. Necirculată.


Muntii Apuseni. Interior din peștera Meziad. 
Cod: 8038. A doua parte a anilor '60. Necirculată.


Muntii Apuseni. Interior din peștera Meziad. 
Cod: 8040. A doua parte a anilor '60. Necirculată.
Mai există o variantă, identică. 1971. Necirculată.
Este menționat și autorul fotografiei: I. Petcu. 


Munții Apuseni - Vedere din peștera Meziad.
Cod: 8041. Prima parte a anilor '60. Necirculată.
Alt tiraj, titulatură: Munții Apuseni - Interior din peștera Meziad. 
Este menționat și autorul fotografiei: I. Petcu. 1969.
Dispare inscripționarea "Republica Populară Romînă".


Muntii Apuseni. Interior din peștera Meziad. 
Cod: 8043. A doua parte a anilor '60. Necirculată.


Stalagmită în peștera Meziad. Cod: 200. 1967. Necirculată.



Almanah Scînteia 1968. Decembrie 1967.


Colaj. Județul Bihor. Cod: 4053. 1987. Necirculată.
Imaginea din dreapta, jos: Meziad. Peștera Meziad.


Peștera Meziad. Monografia: Județele patriei - Bihor. 1979.


Intrarea în Peștera Meziad - Munții Apuseni. Cod: 173. 1967.
Ilustrata poartă sigla Anului Internațional al Turismului 1967.


Întrarea în Peștera Meziad. Volum: Bihor. Ghid turistic al județului. 1979.


Colaj. Cod: 3135. Foto: V. Stamate. Editor: OSETCM. 1978.
Imaginea din stânga, jos: Meziad. Intrarea în peștera Meziad.
Alt tiraj:  1981. Necirculată.


Colaj. Imaginea (identică cu cea precedentă) din stânga, jos: 
Meziad - intrarea în peștera Meziad. 
Cod: 3135. Foto: V. Stamate. 1980.
Alt tiraj; numele fotografului nu mai apare. 1982.


Editura Sport-Turism. 1981.







În unduiri sclipitoare, Valea Peșterii își deapănă povestea.


Ținutul carstic al Pădurii Craiului... 


...și pădurile care au dat numele munților.


Drumul peșterii străjuit de grafica unor stejari seculari.


Gospodăriile din stul Meziad sînt închise cu porți frumos încrustate.


Tot atît de măiestrite sînt ștergurile cusute de harnice mîini.


În capătul de sus al satului se deschide Valea Peșterii.


Cabana Meziad - loc de popas pentru cei ce întîrzie prin împrejurimi.


Sub o streașină înaltă de piatră albită se deschide impunătorul portal al
Peșterii Meziadului.


Ultima secvență a lumii de afară.


Sub bolțile înalte se desfășoară - imensă - Sala Mare a peșterii. 



Galeria Inferioară ne apare largă și cuprinzătoare. 


Apa sculptează prin coroziune în fisurile calcarului...


...sau desenează prin șiroire imagini hieroglifice.


În vecinătatea intrării, curenții mosulează iarna siluetele zvelte
ale unor stalagmite de gheață.


În Sala Piramidei se arcuiește o dantelărie de țurțuri.


Călătoria subterană continuă spre adîncuri necunoscute.


Galeria Susoendată adăpostește nenumărate baraje de calcit,
impietrite într-o arhitectură insolită.


Idem.


Lumina decupează în umbre fugare întruchipări împietrite.


La Gîtul Dracului, prăpăstii adînci mărginesc o muchie îngustă de piatră.


Tehnica escaladelor speologice deschide drum spre nivelul superior
și prin hornuri șlefuite de ape.


Efortul este răsplătit de generozitatea decorului subteran.


Tulnicul lui Avram Iancu a devenit aproape un simbol al Peșterii Meziadului.


În vecinătatea Galeriei Descendente, capriciile pietrei construiesc contururi neașteptate.


Cruste stalagmitice suspendate pe pereți vorbesc despre istoria îndepărtată
a Galeriei Tulnicului.


Deasupra Palatului Natural, piloni masivi de calcar albesc în întuneric,
sprijinind bolțile.


Domuri stalagmitice străjuiesc în Sala Turnurilor,
ca o mărturie mută a mileniilor trecute.


Cascadele de calcit se revarsă generos pe laturile Sălii Liliecilor.


Ridicată în trepte succesive, Racheta cosmică năzuiește spre înălțimi.


În Galeria izvorului de piatră, scurgerea apelor a decupat
profile de încredibilă regularitate.


Început de drum?...


Alături de nenumărate alte formațiuni, Mireasa Plîngătoare
vădește rodnicia picurilor de apă.


Semeț și zvelt, Palmierul se ridică în deșertul de piatră.


Nenumărați piloni și peeți falși transformă etajul superior al peșterii
într-un veritabil labirint.


Aici natura s-a întrecut pe sine în migală, răbdare și fantezie.


În Sala Izvorului sticlește oglinda ireal de imobilă a gururilor.


Universul concrețiunilor domină nivelul superior al peșterii.


Contururi în alb și negru.


De la țurțurul stalactitei și de la simpla stalagmită...


...la alcătuiri dintre cele mai surprinzătoare.


Din ploaia de picuri ce se zdobesc de podea...


...a luat ființă lumea mirifică a peșterii.


Drumul continuă spre cotloane tot mai îndepărtate.


Intrus în această lume nebănuită, omul încearcă s-o descopere,
s-o cunoască și să și-o apropie.


Confruntare cu arhitectura insolită a peșterii.


Acolo unde peștera păstrează amintirile oamenilor: Poșta.


C]nd viața încearcă să străpungă bariera de calcar... 


...sau să depășească hotarul întunericului.


Liliecii!


Cum să trăiești fără mîncare altfel decît dormind?!


Viețuitoare translucide populează adîncurile: crustaceul izopod Mesoniscus graniger.


Picurul de bronz al unui gîndac cavernicol.


O clipă de răgaz la picioarele cascadei din Galeria Ponorului...


...și asaltul continuă.



Relieful selenar al bolții.


Idem.


În bătaia reflectorului.


Zborul încremenit al Vulturului.


O sută de metri de podea concreționată în Sala Gururilor...


...unde nenumărate bazine ni se înfățișează sub cele mai felurite chipuri și mărimi.



Aici peștera se deschide într-un spațiu larg, orizontal și odihnitor.


Cioturi datorate nesăbuinței...


...pe care natura încearcă...


...să le reîntregească.


Bogății și frumuseți ce trebuie să străbată timpurile.


Idem.


Dincolo de hotarele întunericului, povestea apei ne cheamă din nou spre lumină.





Colaj. Jud. Bihor. Cod 3190. 1978.
Imaginea din stânga, sus: Peștera Meziad și dreapta, jos: Intrare în peștera Meziad.


Album: Peșteri din România. Editura Meridiane, 1961.
Autorii fotografiilor: Mihai Șerban, Iosif Viehmann, Dan Coman.
Au mai colaborat: Marcian Bleahu, Iosif Fischer, Traian Orghidan,
Maxim Pop, Corneliu Pleșa. Tiraj: 2490 exemplare.


Volum: Oradea, Băile Felix și 1 Mai - Mic îndreptar turistic. 1966.
Editura Meridiane. Tiraj: 6150 exemplare. Fotografiile executate de studioul de artă fotografică al Combinatului poligrafic Casa Scînteii București și de secția foto Agerpres.


Volum: Bihor. Ghid turistic al județului. Editura Sport -Turism. 1979.


Monografia: Județele patriei - Bihor. Editura Sport - Turism. 1979.
Fotografii: E. Popper, Șt. Vilidar, col. C.P.C.S.

***Am respectat întocmai inscripționările de pe ilustrate și celelalte surse folosite. 
Greșelile de titulatură, ortografice, etc., nu-mi aparțin (de tastare, da !)
Orice completări sau corectări sunt utile și le voi avea în vedere 
cu promptitudine spre postare. Nu mai vorbesc de donații !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu