luni, 15 ianuarie 2018

Mari artiști plastici români




Arta plastică contemporană românească 


Muzeul Dunării de Jos, Călărași 


2018





    Expoziția Mari artiști români în colecțiile Muzeului Dunării de Jos readuce în fața publicului călărășean nume importante ale artei naționale, deținute și promovate de această instituție de prestigiu. Referințe ale picturii și graficii celei de a doua jumătăți a secolului al XX-lea, plasticienii care semnează lucrările, sunt creatori de estetici identitare, definind stiluri și idei, dobândite în timp, motiv pentru care astăzi sunt referințe în ceea ce privește modul de abordare al imaginii pictate. Lui Corneliu Baba îi aparține o compoziție inspirată din tematica tăranului român, Cosași odihnindu-se, un desen schițat, bine construit și plasticizat prin linie și culoare. Ion Musceleanu prin linia stilistică a expresionismului său, readuce pasta suculentă, picturală și vibrantă în prim planul analizei sale plastice, într- o elaborată natură statică, iar           Marcel Chirnoagă, unul dintre marii noștri gravori, își statornicește linia în tensiuni poliaxiale cu note suprarealiste. Într- o direcție diferită merge opțiunea vizuală a lui Horea Paștina, un iubitor al rafinatelor griuri și al luminii colorate, pe când lucrarea lui Traian Brădean, mai potolită cromatic și mai monumentală prin subiectul așezat în plină pagină, evocă liniștea Castelului Bran. Dacă linia figurativului interpretat caracterizează această expoziție, nu înseamnă că excepția compozițiilor lui Eugen Crăciun nu atrag atenția prin avangardismul lor, prin interpretările conduse la extrema inedită a imaginației, prin formă, prin sugestie, prin apetența pentru albastru. Alegoricele compoziții ale lui Liviu Suhar, cu tentele lor suprarealiste și tonalitățile distinse, întregesc figurativul expoziției, evidențiindu-se prin complexitatea structurală a imaginii, prin planurile accentuând nota de mister, citită și în tabloul lui Florin Niculiu, în enclavele de albastru și verde ale peisajului dominat de liniște și nostalgie. Într-o notă poetică, Vasile Celmare punctează într-un gest artistic delicat și într-o apropiere grafică de subiect, prețiozitatea și fragilitatea florilor, pe când accentele pe pata de culoare apar în lucrarea lui Dan Hatmanu, un peisaj urban în spiritul școlii românești de pictură modernă.       
    Selecția pe care Muzeul Dunării de Jos a făcut-o, este una de ținută, nu numai prin numele reprezentative și lucrările valoroase aparținând patrimoniului său, ci și prin modul de expunere.
Ana Amelia Dincă,
Critic de artă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu