Arta plastica contemporana romaneasca
Teodora Cosman, Octavian Cosman
Muzeul de Arta Cluj - Napoca
21 iulie - 8 august 2016
Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN), instituție publică de
interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj organizează, în perioada 21 iulie –
8 august 2016, expoziția artiștilor Teodora
Cosman și Octavian Cosman, reunită sub genericul sugestiv Supraexpunere. Soare
dublu.
Vernisajul expoziției va avea loc joi, 21 iulie 2016, cu
începere de la ora 18:00, în ambianța Sălilor Festive ale Muzeului de Artă
Cluj-Napoca (Palatul Bánffy, Piața Unirii nr. 30).
Curator: Călin Stegerean
Comisar de expoziție: Alexandra Sârbu
Cuvânt de deschidere:
Prof. univ. dr. Ion Pop, Universitatea „Babeș-Bolyai”
Cluj-Napoca
Prof. univ. dr. Ioan Sbârciu, Universitatea de Artă și
Design Cluj-Napoca
dr. Călin Stegerean, curator
Expoziția, plasată sub auspiciile dublului, este concepută
sub forma unui dialog pictural între reprezentanţii a două generaţii distincte
de artişti: Octavian Cosman făcând parte din prima generaţie a "echinoxiştilor” iar Teodora Cosman din "noul val” al picturii clujene. Asocierea,
în același spațiu, a două stiluri diferite pune în evidenţă prezenţa unor
componente de limbaj pictural care s-au dezvoltat de la o generaţie la
cealaltă, fiind semnificative nu numai pentru cei doi artişti, dar şi pentru
mutaţiile care au avut loc la nivelul vocabularului picturii în cursul
ultimelor decade.
Octavian Cosman se apropie mai degrabă de abstracţionismul
liric, fără a se dizolva niciodată complet în non-figurativ. Lucrările ce
formează cel mai recent ciclu, Orașe de nisip, sunt inspirate de o călătorie
în Dubai, unde deșertăciunea construcțiilor efemere îi inspiră artistului o
meditație pe tema orgoliului și a trecerii timpului: "unui nebun i-a venit
ideea să construiască un oraș într-o clepsidră”. Materia picturală este frustă,
chiar sălbatică, tonurile violente, la fel cum personajele sale hieratice sau
grupurile umane "emfatice” sunt spulberate de vântul deșertului, sub licărirea
înșelătoare a sorilor dubli.
Teodora Cosman, în schimb, urmăreşte dialectica tonurilor
estompate, apropiate de alb-negrul fotografiilor din care se inspiră.
Aplecându-se asupra temelor intime, ale memoriei de familie, ale transmisiei
generațiilor, ea privește cu empatică duioșie și, nu fără o umbră de ironie,
strădania oamenilor de a „imortaliza” clipa, de a o smulge curgerii implacabile
a timpului. Folosind metafora supraexpunerii ca "dispariție în lumină”, materia
sa picturală e când plată, „fotografică”, când ștearsă, erodată, artista
încorporând pierderea, distrugerea în însuși procedeul de creație, scoțând astfel
în evidență paradoxurile memoriei și ale uitării, ale imaginii și
reprezentării.
Două universuri plastice în aparență complet diferite, dar
posedând un element comun: lumina, transformată în metaforă picturală. O
luminozitate stranie și, nu arareori, periculoasă, conferită de elementul
supraexpunerii, pe de-o parte, și de simbolul soarelui dublu, pe de altă parte.
Expoziţia pune, de asemenea, în evidenţă, de la un artist la celălalt, anumite
sonorităţi comune, împărtăşite datorită unor tehnici şi procedee picturale
transmise între generații, la fel ca un "secret de familie”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu