Arta plastică contemporană românească
Lucia Dem. Bălăcescu (1895 - 1979)
Coperta și ilustrațiile. Editura Cultura Națională. 1931.
Editura pentru Literatură și Artă Regele Carol II. 1937.
Editura Națională Gh. Mecu. 1941.
Desen pentru Baudelaire publicat în Revista Universul Literar,
Nr. 1, de luni, 10 ianuarie 1944.
Idem, cronică plastică.
Cursele, 1911.
Viaduct.
Ritual Vasile Lupu.
Omagiu lui Monet.
Cîmpeni.
Frumoasele Bucureștiului.
Olimpia românească.
A treia expoziţie din ciclul Vindecări miraculoase este
dedicată pictoriţei Lucia Dem. Bălăcescu de la a cărei naştere se împlinesc
120 de ani, iar lucrarea referenţială - redată circuitului expoziţional prin
procesul de "tămăduire” a restaurării - este de astă dată Peisaj bucureştean.
Acesteia i se adaugă pe simeză alte cinci picturi din colecţia Pinacotecii
bucureştene.
Lucia Dem. Bălăcescu a urmat cursurile Şcolii de Arte
Frumoase din Bucureşti între 1913 şi 1918 iar apoi, până în 1922, s-a specializat
la Paris în diverse academii particulare care promovau arta de factură
modernistă. Revenită în ţară, s-a alăturat "Asociaţiei femeilor pictore” precum
şi grupărilor de la Contimporanul şi Arta nouă, care promovau o estetică
îndrăzneaţă, opusă tradiţionalismului.
În acest context artista şi-a precizat stilul şi tematica ce
o vor consacra pe scena modernismului românesc, când, de altfel, abordează mai
temeinic tehnicile de apă. Realizează în guaşă şi acuarelă lucrări cu subiect
(parodic) istoric, într-o manieră comică şi naivă totodată, care o vor impune
în expoziţiile de atunci: O nuntă-n 1930, boieri tăifăsuind într-un interior
vechi, personaje închipuite în costume de la 1880 etc., alcătuiesc un univers
fabulos, relatat savuros, pe care nu-l va mai părăsi, indiferent de motivul,
genul ori tehnica abordate. Acest filon tematic narativ, redat într-un colorit
viu şi spontan, răspundea fanteziei sale debordante, hrănită cu lecturi şi
poveşti de familie, dar şi gustului său pentru mucalit şi (auto)ironie.
Pe parcursul vieţii, artista a deschis mai multe expoziţii
personale, a participat la numeroase expoziţii de grup, - între care figurează
cele de la Salonul oficial – atât în ţară cât şi în străinătate. S-a remarcat,
în egală măsură, în ilustraţia de carte, printre cele mai cunoscute volume pe
care le-a înfrumuseţat numărându-se Cartea cu jucării şi Ce-ai cu mine,
vântule, de Tudor Arghezi, Corigent la limba română, de Ion Minulescu, Un port
la Răsărit, de Radu Tudoran şi Decameronul lui Boccaccio. Pentru ilustraţiile
la poeziile lui Baudelaire, a primit premiul Academiei Române în 1939.
A debutat în publicistică la ziarul Timpul, în 1937, şi a
colaborat apoi cu cronică plastică, articole culturale sau impresii de
călătorie la: Le Moment, Bis, Vremea şi Astra. Ne-au mai rămas de la ea două
semnificative volume de memorii: primul, intitulat În noul Paradis (1942),
descrie experienţa traumatizantă a ocupării Basarabiei de către sovietici, pe
când artista se afla internată în sanatoriul de la Bugaz, de lângă Cetatea
Albă; cel de-al doilea, Destăinuiri literare (1979), desfăşoară o retrospectivă
mult mai detaşată asupra întregii sale existenţe.
În timpul comunismului nu şi-a schimbat semnificativ stilul,
ci mai degrabă tehnica – majoritatea operelor sale fiind acum realizate în ulei
– însă a răspuns rigorilor realismului socialist prin subiecte acomodate
momentului: Căpitan Costache (călăul poporului, 1848), Şiretenia lui Hangerli,
Lumea veche şi cea nouă 1848 etc. A figurat printre expozanţii Grupului plastic
al pictorilor şi sculptorilor din U.S.A.Z. Flacăra (1948), Expoziţiei
femeilor democrate (1949), Expoziţiei regionale de pictură şi ai Expoziţiei
anuale de grafică (1957) etc.
După 1966 mai ales, a revenit la temele care au consacrat-o
în perioada interbelică şi a redat pe pânză, cu verva şi gustul pentru exotism
de odinioară, portrete, scene cu personaje, scene de interior, naturi statice
etc. În 1974 a primit premiul Ion Andreescu al Academiei R.S.R.
S-a stins din viaţă la 5 noiembrie 1979.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu