Arta plastică contemporană românească
Rudolf Schweitzer-Cumpana (1886 - 1975)
Consemnare publicată în Ziarul Dimineața de sâmbătă, 2 noiembrie 1929.
Țărani stănd la masă. Din expoziția retrospectivă.
Consemnare publicată în Revista Gazeta Literară, Nr. 50, de joi, 14 decembrie 1967.
Aducând în faţa publicului două lucrări recent restaurate
prin strădania specialiştilor laboratorului de restaurare pictură, Muzeul
Municipiului Bucureşti continuă seria expoziţională intitulată Vindecări
miraculoase cu o expoziţie dedicată pictorului Rudolf Schweitzer-Cumpăna, de
la a cărui moarte se împlinesc 40 de ani.
".... Cu tot numele său nemțesc, care ar putea să-i
pricinuiască oarecari inconveniențe, dl. Schweitzer are o inspirație rustică
foarte românească, am putea zice exclusiv țărănească...” scria, în 1919, Nichifor
Crainic.
Născut la
Piteşti, în ziua de 9 mai, ca fiu al unui funcţionar forestier, a manifestat de
timpuriu inters pentru desen. Cu sprijinul unui unchi, a ajuns la Berlin, unde
a studiat pictura, între 1904-1908, mai întâi la școala particulată a profesorului
Adolf Schlabitz, apoi la Academia de Arte Frumoase, cu profesorii Erich Hanke,
Arthur Kamph, Anton Alexander von Werne. Despre această perioadă, îşi amintea: "...mi-a folosit cunoașterea profundă a formelor, a volumelor și valorilor, cu
un cuvânt desenul pe care l-am învățat la Academie și care a rămas un fel de
coloană vertebrală a artei mele.” ( în Arta Plastică nr. 2/1957) apud Gheorghe
Poenaru, op.cit., p.7).
Stagiul
militar l-a readus în țară, în 1909.
După
debutul la Salonul Oficial, în 1911, a urmat, în 1912, prezenţa sa cu cinci
lucrări, la evenimentul organizat de societatea Tinerimea Artistică; în 1913, a
vernisat prima expoziție personală, în Pasajul Crețulescu, din București. A
înregistrat numeroase participări la maifestări individuale şi de grup – s-a
impus ca autor prolific, activ, în galerii şi muzee din ţară şi străinătate.
Mobilizat
în 1916, a luat parte, în zona Brașovului, la lupte în urma cărora a căzut
prizonier – a fost coleg de lagăr cu pictorul Corneliu Michăilescu.
S-a stabilit la Bucureşti, în 1927. Din 1951 a devenit membru U.A.P. şi profesor de
pictură la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București.
Anii l-au
purtat prin călătorii în țară şi străinătate; familiarizându-se cu peisaje şi
atmosfere variate, a asimilat, în acelaşi timp, coordonatele artistice ale
culturilor din locurile străbătute. Repertoriul său cuprinde portrete, peisaje,
scene de gen. A abordat o mare diversitate de tehnici: ulei, acuarelă, laviu,
desen în cărbune; între reuşitele sale se numără chiar şi panouri decorative
pentru sufrageria Palatului Regal.
"Nimic din
ce face nu e ca la alții dar nu pentru că o voiește, ci pentru că e o
necesitate absolută a sufletului său (...). De la acest pictor putem aștepta o
nouă formulă a realităților pământului nostru.” observa istoricul Nicolae Iorga
(în Neamul Românesc nr.1/1920). Ca pictor de subiecte rustice, Rudolf
Schweitzer-Cumpăna are, într-adevăr, o personalitate distinctă. Pitorescul pe
care îl caută și redă – pitoresc al fenomenelor și al interpretării deopotrivă
- provine din construcţia ansamblurilor, din cromatică, din modul cum așază
trăsăturile pensulei; materia reprezentată de el nu se regăsește sublimată,
devorată de lumină, ca la Nicolae Grigorescu, de pildă - ci este re-construită
în tușe colorate, fiecare, cu prezența proprie, ostentativă. Într-o manieră
specific modernă, compoziţiile sale apar frecvent secționate – după modelul
fotografiei - mărind senzația de instantaneu veridic, sugerând o decupare a
spaţiului mai larg, în cadre de interes. Maniera sa de lucru se distinge prin
trasee de penel viguroase, ce re-configurează, din cadrul imediat, nu atât
materiale, texturi, cât efecte optice. Nicolae Tonitza consemna drept
definitorie a operei prietenului său, "...realitatea scrutată pictural” (în
Universul literar, 19 decembrie 1926, apud Gheorghe Poenaru, Schweitzer
Cumpăna, ed.Meridiane, Bucureşti, 1969, p-14). Fără a urmări stridenţe
emoţionale, creaţiile sale vădesc peocuparea pentru expresivitatea situaţiilor
plastice, influenţa luminii, prin culoare, reconstituiri de atmosfere,
surprinderea psihologiei personajelor.
"Realist,
căutând doar acea desfătare a adevărului ce constituie marea voluptate a
artistului, Dl. Cumpăna ne oferă o seamă de pânze frământate și radioase, cărora
Orientul le împrumută lumina lui cu luciri argintii și în care viața de fiece
zi a țăranului ni se înfățișează cu toată blândețea ei frustă.” consemna Elena
Văcărescu într-un text de prezentare a expoziţiei deschise de
Schweitzer-Cumpăna la Galeria Janne Castel din Paris, în 1931.
Schweitzer-Cumpăna a fost mai puțin sensibil la mode (de aici şi sentimentul "a-temporalităţii” pe care-l generează); creaţia sa genuină se situează -
graţie subiectivismului selectiv (autenticităţii) cu care preia lecțiile
occidentale de pictură, asimilându-le, dar rămânând, în același timp, el
însuși, fidel propriilor lui intenții, astfel că mijloacele pe care le
folosește sunt numai acelea adecvate viziunii personale, - la o interferență
între impresionism (prin sugerarea efectelor luminii asurpa volumelor,
spontaneitate etc.) și expresionism. Cadrele țărănești pe care le surprinde nu
sunt idilice, nici sumbre, posomorâte; mesajul social rămâne în plan secundar,
depășit fiind de concentrarea asupra momentului înfăţişat şi, mai ales, asupra
prezenţei personajelor. Nu ocolește tematici sociale, dar scenele sale de gen
cu subiecte țărănești evită patetismul.
Cele două lucrări recent restuarate - "vedetele” prezentei
expoziţii - se înscriu într-o serie tematică bine reprezentată, a scenelor de
gen intitulate de el, aproape invariabil, „Țărani la masă”, „Ţărani la
cârciumă”, alteori „Cină”, având drept pretext o convivialitate subiacentă,
subordonată picturalului. Construcţia este lapidară, cu eficientă forţă
empatică. Prezenţele umane apar configurate convingător, prin relaţionări şi
trăiri subtil sesizate şi înfăţişate abil.
În monografia pe care i-a dedicat-o lui Schweitzer-Cumpăna, Gheorghe
Poenaru concentra un adevărat portret al pictorului, în două cuvinte: "luciditate şi modestie”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu