luni, 4 noiembrie 2013

Asa cum a fost




Romania de-altadata


Inscrisuri de toate felurile (XIX)


Colectii si Colectionari







Va prezint in cele ce urmeaza PRIMUL PROGRAM al Teatrului National din Capitala de dupa proclamarea Republicii (30 decembrie 1947). Vom afla astfel cum s-au reflectat noile conditii socio-politice instaurate in activitatea teatrala romaneasca. Evident, analogia se poate largi si la intreaga viata culturala...


Regasim doua nume care mie, cel putin, imi sunt cunoscute: Zaharia Stancu (in calitate de director dar si de....colaborator) si Marcel Breslasu. Unul dintre cei mai iscusiti manuitori ai versului din perioada comunista. Daca nu ma credeti, aveti o mostra din valoroasa sa creatie lirica mai jos.



Va tin cu sufletul la gura, stiu, dar nu puteam sa nu va arat mai intai un 
"document programatic" tipic pentru ce de-abia incepuse...Eu pana nu am citit acest text nu am stiut, in nemernicia si ignoranta mea, ca teatrul romanesc a fost 
"agent al intunericului in trecut".

Si acum, doamnelor si domnilor, Maaaarcel Breslasuuuu !!!




Cred ca nu mai trebuie sa comentez ceva, Teodor Scarlat a pus foarte bine 
"punctul pe i".

Ce se juca la Teatrul National la inceputul lui 1948: 
Sala Comedia: Viraj periculos (J. B. Priesley)
Sala Modern: Domnisoara (Jacques Deval)
si la...


Nu imi este rusine sa marturisesc ca am citit cartea lui Fadeev, Tanara Garda. 
Chiar mi-a placut si m-a tinut conectat actiunii pana la tragicul final. 


Un sfat, ar fi bine inainte de a merge la spectacolul dorit, sa sunati la casele de bilete...


Cateva informatii, cred eu, utile. Totusi ar fi indicat sa verificati valabilitatea lor caci, nu-i asa, mai pot sa apara unele modificari (doar au trecut niste ani, cam 65 daca am numarat bine).


Coperta a -IV- a a programului prezentat mai sus.


Programul, volant, al piesei Inspectorul de politie. Un singur nume imi mai spune ceva:
Irina Rachiteanu (pe atunci domnisoara) devenita intre timp S(h)irianu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu