miercuri, 10 iulie 2013

La Orizont - Zidul




Arta plastica contemporana


Expozitia: The Wall


Galeria Orizont, Bucuresti


12 - 27 iulie 2013




 


  The Wall, expoziţia internaţională de artă contemporană, are loc în cadrul proiectului Human Evolution/Involution.

Artisti: 

Adela Bonaţ, Adrian Moise, Alberto Mariani (Italia), 
Andrei Berindan, Aniela Ovadiuc, Georgiana Cozma, 
Irinel Moldoveanu, Marcel Scutaru, Maria Pop Timaru, 
Mirela Iordache, Simona Antoniu, Yasemin Ylimaz (Germania).

Curator: Simona Antoniu
Prezintǎ: Raluca Băloiu

  Într-o eră tehnologizată, imaginea ecranată a individului, îl pune pe acesta în imposibilitatea percepţiei, autocunoaşterii, autoevaluării. Omul nu vede dincolo de sine, ci se priveşte doar pe sine, fără a se vedea. Vederea implică un act de conştientizare, receptare, asimilare; privirea permite doar o ecranare.
 Absenţa arhetipului, deconstrucţia imaginii referenţiale duce la înstrăinare, alienare, demitizare. Human involution se manifestă în lipsa unor repere, pe un teren arid, în care tehnologia deţine supremaţia imaginii. Lumea actuală se raportează doar la imagine, într-un nefiresc "iconolatrie”. Excesul de imagine, de frumos artificial, de tabloid, transformă omul într-un surogat - şi aici invit cititorul să vadă cele două instalaţii ale lui Irinel Moldoveanu şi Adrian Moise. 
 Imaginea mediatică uniformizează, depersonalizează, omul devine astfel un număr, un cod de bare, un produs aşa cum vedem în instalaţiile Georgianei Cozma. 
 Corpul captiv este subliniat de prezenţa virulentă a grilajului şi de sintagma postmodernistă a corpului văzut ca fragment. Angrenearea în cotdian transformă individul într-un simplu mecanism, lipsit de gândire, simţire, trăire. Fluxul vieţii cotidiene ne duce la martirizare fără asimilarea realităţii - vezi sculptura Mariei Pop Timaru. 
 Când însă, realitatea mercantilă intersectează un spaţiu metafizic, este accentuată însingurarea, înstrăinarea, alienarea. Alăturări bizare de obiecte şi acţiuni inopinate, compun pânzele lui Andrei Berindan. 
 Deconstrucţia şi demitizarea imaginii are în contrapartidă, discursul dezvoltării personale prin raportarea la spiritual, cultural, religios - Human evolution. Restabilirea relaţiei pe verticală (cu divinitatea), în schimbul celei pe orizontală (cu falşii idoli) este urmărită de Simona Antoniu şi Marcel Scutaru în cele două compoziţii minimaliste.  
  Reinstaurarea unui astfel de raport atrage după sine şi raportarea la un model absolut. Dacă Simona tratează într-un spirit ludic toată compoziţia, Marcel se îndreaptă mai mult către ideea de imagine arhetipală, spre kenoza imaginii. 
  Reîntoarcere la firesc prin contopirea cu natura o regăsim în lucrarea Anielei Ovadiuc. Într-un teluric metafizic, artista imaginează o relaţionare între persoană şi mediu, acesta din urmă semnalându-şi prezenţa prin amprenatrea la modul literal. 
 Tipul de relaţie, dintre personaj şi spaţiu, o întâlnim şi în sculptura minimalistă a italianului Alberto Mariani. Personajele sale minuscule, nedefinite, depersonalizate, poziţionate pe socluri masive, supradimensionate, se află într-un proces de gravitate contemplativă a vieţii. 
  Graniţa dintre interior (individ) şi exterior (mediu) este "persoana”, aşa cum o înfăţişează Adela Bonaţ în lucrările sale cu sevă conceptuală.
  Receptarea şi redarea emoţiilor o regăsim în pânzele hiperrealiste ale Mirelei Iordache. Chiar dacă este un discret şi fin observator fără a acuza actul de furie şi încordare, exhibarea membrelor şi fragmentaritatea corpului trădează o anume intoleranţă a acestor manifestări. 
  Melancolia şi exuberanţa diferitelor trăiri se descifrează în lucrarea video a Yaseminei Ylimaz (Germania). 
  Artiştii invitaţi în expunere au ca numitor comun imaginea pe care o clădesc în funcţie de una dintre cele două direcţii menţionate, şi în jurul căreia problemtizează/ironizează, construiesc/deconstruiesc, mitizează/demitizează. (Raluca Băloiu)

Coordonatori proiect: Irinel Moldoveanu, Simona Antoniu

Organizator: 
Asociaţia Many Colors în parteneriat cu 
Uniunea Artiştilor Plastci din România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu