Muzeul Naţional de Artă al României şi Institutul Cervantes
din Bucureşti vă invită joi,
29 noiembrie 2012, ora 11.00, la conferinţa de presă
prilejuită de deschiderea expoziţiei Goya, cronicarul tuturor războaielor:
Dezastrele şi fotografia de război. Evenimentul are loc în Rotonda sălii
Auditorium a MNAR (intrarea din str. Ştirbei Vodă nr. 1).
Vernisajul are loc joi, 29 noiembrie 2012, ora 18.00, în
prezenţa doamnei Roxana Theodorescu, Director General al Muzeului Naţional de
Artă al României, a Excelenţei Sale domnul Estanislao de Grandes Pascual,
Ambasadorul Spaniei în România, a domnului Juan Carlos Vidal, Directorul
Institutului Cervantes din Bucureşti şi a domnului Juan Bordes, curatorul
expoziţiei.
Expoziţia prezintă cele 82 de gravuri din celebra serie
Dezastrele războiului realizată de pictorul spaniol Francisco de Goya în
perioada 1810-1820, care ilustrează scene din timpul războiului împotriva
trupelor napoleoniene (Războiul de independenţă spaniol, 1808-1814).
Prin intermediul acestor gravuri, Goya denunţă ororile
războiului: cruzimea, fanatismul, teroarea, nedreptatea, suferinţa şi moartea.
Atitudinea sa imparţială, prin ilustrarea atrocităţilor comise de ambele tabere
implicate în conflict, transformă actul creativ într-unul de protest, de
condamnare a războiului, fără precedent în istoria artei.
În paralel cu gravurile lui Goya sunt expuse fotografii din
timpul Războiului civil spaniol (1936-1939), eveniment care s-a aflat în
atenţia presei internaţionale, beneficiind de prezenţa unor fotografi renumiţi
precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Taro, Augustí Centelles sau Alfonso
Sánchez, cărora li se adaugă nenumăraţi fotografi locali sau anonimi.
Această alăturare este menită să extindă denunţul lui Goya
până în zilele noastre, să identifice în discursul fotoreporterilor de război
ecoul atitudinii lui Goya faţă de conflictele armate.
Dincolo de valoarea artistică şi calităţile tehnice
incontestabile, gravurile din seria Dezastrelor au rol de mărturie (Am văzut,
Aşa s-a întâmplat – sunt titlurile unor planşe), de cronică a unor evenimente
reale. De un mare impact vizual, în aceste gravuri pot fi identificate
caracteristici care anticipează estetica fotografiei de presă: evitarea
compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, a insolitului, prezenţa
zonelor parazitare de negru sau a zonelor goale care au rolul de a concentra
atenţia asupra porţiunii din imagine care conţine informaţia principală.
În expoziţie gravurile sunt grupate pe şapte teme majore:
frontul, victimele, execuţiile, exodul şi jafurile, foametea, ipostaze ale
femeii în război şi perioada de după război – o critică la adresa regimului
absolutist instaurat de regele Ferdinand al VII-lea.
Din vasta arhivă fotografică spaniolă a Războiului civil au
fost selectate fotografii care corespund grupărilor tematice ale gravurilor lui
Goya, tocmai pentru a pune în evidenţă forţa universală a imaginilor din seria
Dezastrele războiului - precursoare a cronicilor fotografice ale viitoarelor
războaie.
Goya a început seria Dezastrelor în 1810, dar ultimele plăci
vor fi terminate spre 1820, timp în care a realizat mai multe planşe de probă
şi a imprimat doar 3 exemplare complete ale seriei, sub titlul Fatalele
consecinţe ale sângerosului război cu Bonaparte în Spania.
În 1862 Academia de Arte Frumoase San Fernando a achiziţionat 80 de plăci
gravate din cadrul seriei, celelalte două fiind donate în 1870. Titlul
Dezastrele războiului apare în prima ediţie publicată de Calcografia Naţională
în 1863.
Până în prezent au fost imprimate şase tiraje ale seriei,
iar primul tiraj complet, cu 82 de gravuri, a fost realizat în 1963.
Program: miercuri - duminica: 10:00-18:00
Gratuit: prima miercuri din luna
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu