Arta plastica contemporana romaneasca
Marilena Murariu
Muzeul Municipiului Bucuresti (Palatul Sutu)
29 noiembrie - 10 decembrie 2012
Te-mpui cu blondele
Bunga Bunga
Plasa de stele
Pe tocuri inalte, cu pantaloni stramti pe picior
Duminica noapte in familie
În deja cunoscuta-i manieră echivocă pictoriţa se inspiră
din (şi reeditează pe pânză) "inocente”programe televizate, axate pe
spectacolul "pur” de varietăţi sau pe emisiuni cu "asumat” conţinut
cultural-educativ, pentru a desconspira de fapt circul mediatic grotesc,
subversiv întreţinut de politicieni.
Titlurile unor lucrări se abat nesemnificativ de la original
– fie acesta numele unor show-uri cunoscute (Plasă de stele, Duminică noaptea
în familie), fie formulări "memorabile” ( Pe tocuri înalte…, Bunga-bunga) –
altele sunt prelucrate doar cât să sporească efectul parodiant al mesajului (
Te-mpui cu blondele, Zece şi un sfert pentru România ). Toate sunt ferestre
deschise către o lume pe dos, colcăind de o faună deconcertantă, în care
recunoaştem de-a valma oameni politici şi de televiziune, "regizori” şi "actori”, manipulatori şi manipulaţi prinşi extatic într-o învăluitoare plasă
de stele şi de interese.
Perversitatea agresivă a "sforarilor”,demersul lor viciat, sunt
exprimate în plan formal -anatomic prin corporalitate dezlănţuită ori surplus epidermic. Pectorali şi
fesieri proeminenţi, ocheade şi gesturi
complice, hohotele şi chicotelile protagoniştilor sugerează defularea violenţei
într-un cadru controlat, decompresia prin exces.
Alăturarea şocantă sau burlescă în acelaşi cadru a unor
politicieni "incompatibili”, asocierea dintre aceştia şi alţi actanţi aparent
apolitici trimit la încâlcitele iţe ale manipulării, din strânsoarea cărora –
pare a afirma pictoriţa – nu scapă nimeni. Cel puţin aşa se explică prezenţa în
expoziţie a ilariantului autoportret în
dublă ipostază de balerină ( M-a făcut mama artistă) – fabuloasă
autoironie şi parafrază a lumii duplicitare în care trăim.
În ciuda notorietăţii figurilor reprezentate, a
prezenţei lor "strălucitoare”, personajul cheie, cel care
le reuneşte invariabil de fiecare dată , este şi singurul anonim. Inspirat de
chipul unui erou emblematic (autoportret) al artistului chinez Yue Minjun,
împieliţatul motociclist al Marilenei îşi dezvăluie doar rictusul larg şi pomeţii îmbujoraţi de satisfacţie. De satisfacţia
reuşitei show-ului orchestrat. (Marian Constantin).
gabriel
RăspundețiȘtergereBuna pictorita. I-am vazut si cealalta expozitie EXCELENTA!