sâmbătă, 24 noiembrie 2012

Fabrica celor care isi inving destinul



Agentia de Stiri Bune


Unitatea de Servicii si Productie Nazarcea Group


Bucuresti



   "Tata a vrut să mă arunce de la balcon când eram mic. Să scape de mine. M-am plimbat prin cămine și pe străzi și prin trenuri...deși nici nu pot merge bine. Am făcut și liceul, dar n-am mai avut bani de facultate. Acum fac pâine și sunt fericit, nu-mi trebuie mai mult. E ușor aici la fabrică și nu vreau să mai lucrez în altă parte.
    Așa poate fi înghesuită, într-un pumn de cuvinte, viața lui Jenel, un tânăr cu handicap locomotor, cu o poveste cutremurătoare. Are 28 de ani și lucrează de câteva luni la o fabrică specială din zona Bucureștii Noi, care, dacă nu s-ar intitula sec Unitatea de Servicii și Producție Nazarcea Group, ar purta numele de Atelierul viselor împlinite.


    Fabrica a fost înființată în 2009 cu fonduri europene de către Primăria Sectorului 1 și are, în prezent, peste 60 de angajați, toți cu handicap accentuat fizic sau mintal.  Sunt repartizați în șapte ateliere protejate: ceramică, lumânări decorative, croitorie, tipografie, brutărie, spălătorie ecologică și grădinărit, și se trezesc devreme ca să ajungă la munca la ora 8.00. Pleacă la ora 16.00, au weekend-urile libere și, ca orice angajat normal, își primesc salariul o dată pe lună, cel minim pe economie, de 700 de lei.
   Tot ce iese din mâinilor lor ajunge în căminele pentru vârstnici și în casele de copii ale Primăriei Sectorului 1, peste 800 de suflete în total. Consumă numai în "familie și este și avantajos. Jenea Dumitra, Jenel, după cum îi spun prietenii, este bucuros să frământe, opt ore pe zi, pâinea cu care se hrănesc alți oameni defavorizați.


    Tatăl lui a vrut să îl omoare când avea numai câteva luni. A intrat la închisoare, iar mama lui l-a dus la cămin. Nu avea cu ce să-l crească. Dar Jenel s-a descurcat singur. Cu greu, dar s-a descurcat. A terminat un liceu, n-a mai avut bani și de facultate, cu toate că și-ar fi dorit, a făcut un curs de brutar și a devenit muncitor calificat. A mai lucrat la o fabrică de pâine, însă, când s-au făcut restructurări, l-au dat afară. Firește, nu putea ține pasul. Randamentul persoanelor cu handicap este undeva la 30% din cel al salariatului obișnuit, potrivit specialiștilor.


   Prin 2003, cei de la adăpost i-au găsit mama, însă ea nu l-a primit cu drag, cu atât mai mult cu cât mai făcuse între timp doi băieți...normali. A trecut și peste asta și și-a găsit familia la Fabrica Nazarcea, în brutăria cu zece angajați, care i-au devenit prieteni. "Mă înțeleg bine cu toată lumea și mă bucur mult că m-au primit aici. Și maeștrii sunt super, m-au ajutat enorm. Eu nu vreau să plec de aici, sunt fericit, a mărturisit Jenel, în timp ce frâmânta o bucată de aluat cu atâta blândețe, ca și cum ar fi avut suflet. Miroase minunat în brutărie, a pâine bună, și este cald. Dar nu toată căldura vine de la cuptoarele încinse. Vine și de la oamenii cu zâmbete largi pe față, care mișună dintr-o parte în alta.  


   Plimbându-ne pe holurile fabricii, ajungem într-o încăpere cu șase femei, fiecare cu mașina ei de cusut. Ne aflăm în atelierul de croitorie. Camera este plină de lumină și de materiale textile cu flori de toate culorile. Aici o întâlnim pe Ioana, o tânără de 28 de ani, care suferă de diabet și de psoriazis. Mâinile ei sunt pline de răni, așa că nu a putut lucra foarte mult într-un supermarket unde trebuia să atingă produsele pe care le vindea. Și ei îi place foarte mult la Nazarcea.

 

   "Aici nu îmi mai este teamă. Nu trebuie să mă ascund când trebuie să-mi fac insulina sau când mi se face rău. Aici nu-mi mai este rușine. Am și o fetiță de patru ani, sunt căsătorită, locuiesc cu familia mea. E bine. Am un loc sigur de muncă unde vreau să rămân în continuare și sunt liniștită, a spus Ioana, plimbându-și degetele fragile pe lângă acul mașinii de cusut. O făceau să zâmbească toate lucrurile simple, banale poate pentru unii dintre noi...un loc de muncă stabil, un venit lunar, un copil sănătos
   Alexandrina face lumânări decorative. Unele tare frumoase, migăloase, pe care mulți dintre noi nu ar fi destul de dibaci să le modeleze. Când am început să vorbesc cu ea, i-am întins mâna dreaptă să facem cunoștință, așteptând să își scoată mâinile dintre grămezile de ceară, forme și decorațiuni. Nu am văzut că nu avea o mână dreaptă cu care să-mi strângă palma. Și Alexandrina lucrează de la opt la patru și este recunoscătoare că poate câștiga niște bănuți. Un vis simplu, pe care l-au avut toți cei de la Nazarcea și pe care și l-au îndeplinit în atelierele fabricii din Capitală.
   Fabrica Nazarcea a fost înființată acum trei ani prin Orizont 2009, un proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarae Resurselor Umane (POSDRU). Astfel, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) din cadrul Primăriei Sectorului 1 a reușit să angajeze peste 60 de persoane cu dizabilități, pe care le-a distribuit în cele șapte ateliere ale fabricii. "Este prima întreprindere socială din România creată de o autoritate locală și dedicată exclusiv oamenilor cu handicap. Angajații noștri sunt remunerați pentru munca prestată și beneficiază de toate drepturile unui salariat, a declarat managerul proiectului, Dănuț Ioan Fleacă.
   Diferența dintre Nazarcea și societățile comerciale care angajează persoane cu dizabilități este că fabrica s-a constituit într-o Unitate protejată autorizată (UPA) și funcționează după Legea privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Așadar, proiectul a reușit să creeze 60 de locuri de muncă pentru cei cu nevoi speciale, în contextul în care datele oficiale arată că în România sunt peste 700.000 de persoane cu dizabilități, dintre care doar 4% au unde să muncească.
   "Ne-am inspirat din modelul olandez, cu atât mai mult cu cât Guvernul Olandei a donat 50.000 de euro pentru dotarea brutăriei. N-am urmărit realizarea unui profit, ci doar susținerea centrelor de protecție cu produse proprii, a adăugat managerul proiectului. Următorul pas este deschiderea fabricii pentru publicul larg, începând cu luna ianuarie a anului 2013. Concret, cei intersați vor putea cumpăra vase din ceramică pictate manual, lumânări decorative, produse de panificație sau vor putea beneficia de croitoria, de curățătoria sau de spălătoria auto din incinta fabricii Nazarcea. Valoarea totală a proiectului Orizont 2009 a fost de circa 8.230.000 de lei, din care 6.420.000 de lei au provenit din fonduri nerambursabile, iar 1.370.000 de lei au reprezentat contribuția administrației locale.
***Articol preluat de pe adevarul.ro (Diana Toea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu