joi, 20 august 2015

Sweet Concrete



Arta plastica contemporana romaneasca


Elite Art Gallery, Bucuresti


21 august - 3 septembrie 2915






Artiști: 

Alex Baciu, Costin Brăteanu, Bianca Ioniță, Silviu Parascan, Răzvan Radu

   Departe de a fi o expoziție manifest, SWEET CONCRETE ancorează discursurile unor artiști care propun o incursiune în esența concretului ca și cuantificare relativ-temporală, o critică constructivă în plan general, precum și care colecționează stări de fapt și de locuri, gravitând punctual în zona analizei urbane. Ea poate deveni atemporală sau împământată în exactitatea momentului, poate fi despre pământ sau despre ceea ce îl acoperă. Este o expoziție care vorbește despre oraș ca operă de artă sau eșec al mâinii umane, este despre pulberea gri de ciment, despre luciul inox-cromului sau despre stări de visare în care vechi bijuterii arhitectonice abandonate devin carcase goale care doar evoca fragmente, devin resturi ale trecutului, posibile “renăscute” mall-uri în devenire, mix de termopan și mucegai.
   Lucrările artiștilor prezenți dialoghează fin pe aceeași frecvență, rezonând la același nivel, deși nu a existat un dialog artistic concret premergător evenimentului. Deși toți tineri (însă cunoscuți deja pieței de artă românești), provin din spații, locuri, școli și generații diferite și țintesc spre același mesaj de avertisment, fie el ludico–morfeic, ca cel al lui Alex Baciu sau plin de gest si vigoare ca al lui Costin Brăteanu, reactivator al unui alt tip de concret, subtil ironic și documentar, cu ecouri realist-socialiste care evoca discret un moment-traumă al unei întregi națiuni, cum este cel al lui Răzvan Radu, contemplativ dar non-melancolic asupra aglomerării urbane, sau al deformării prin reflexie ca mijloc al auto reflectivității ca cel al Biancăi Ioniță și nu în ultimul rând al redefinirii umane raportate la ambient al lui Silviu Parascan.
   Cuvântul ciment, în varianta sa anglosaxonă, are un sens ambivalent, definind în context, atât dragul nostru pavaj, scoarța familiară, moștenită, care a rezonat cu fidelitate sub pașii atâtor generații, cât și starea de concret, care redefinește sensul premergător. Indiferent de trecerea anilor, dulcele nostru concret zace încă, etern latent și pasiv în cofraje de beton.
(Alexandra Baciu)
***EliteArt Galerie

Pentru un Ev Mediu personal. Studiu de caz: Frăţia prerafaelită



Programul cultural Brăila înseamnă acasa


Claudia Coldaș


Centrul Cultural Nicăpetre, Brăila


22 august 2015




    Sâmbătă, 22 august 2015, ora 11:00, la Centrul Cultural Nicăpetre, din strada Belvedere nr. 1, în cadrul programului cultural Brăila înseamnă acasă, Claudia Coldaş va susţine prelegerea Pentru un Ev Mediu personal. Studiu de caz: Frăţia prerafaelită, în cadrul căreia va prezenta grupul tinerilor artişti englezi care au influenţat Europa.
   Claudia Coldaş este o tânără brăileancă, studentă la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti. Este membră a Centrului de Studii Medievale şi preşedinta Cercului de Istorie Medievală din Universitate. Este pasionată de cercetare, susţine prelegeri, participă la sesiuni ştiinţifice şi publică articole în presa on-line: http://societatesicultura.ro/tag/claudia-coldas/ .
    Este administratorul blogului https://jurnalulunuimedievistdinintamplare.wordpress.com/.
    Claudia Coldaş: De cele mai multe ori, istoria nu este altceva decât un șir de concepte ce trebuie definite. Un istoric ce dorește să studieze Evul Mediu trebuie să fie conștient, în primul rând, de faptul că această perioadă istorică nu există. Nu este o entitate, așa cum de multe ori suntem tentați să credem, ci un concept, un construct istoriografic. Acesta nu diferă foarte mult de un tablou deoarece capătă o imagine, mai mult sau mai puțin distorsionată, în funcție de fiecare privitor în parte. Istoricul descoperă Evul Mediu prin intermediul surselor primare pe care le are la dispoziție. Pictorul caută în schimb doar acele elemente pe care le poate reinterpreta într-o pânză pentru a transmite sentimente, lăsând la o parte „adevărul istoric”.”
Astfel se naște un nou concept. La fel cum există cel enunțat de George Duby: „evul mediu masculin” descoperim și un „ev mediu personal” care are un set de caracteristici în funcție de cine și în ce context îl (re)descoperă. Pentru pictori, Evul Mediu a fost o sursă de inspirație. Oamenii care inspiră alți oameni. Așa începe orice poveste. Așa a început și povestea Frăției Prerafaelită, o mișcare și grupare artistică înființată în mod oficial, în luna septembrie a anului 1848, de Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt și John Everett Millais. Pictorii englezi se inspirau din legendele medievale sau din literatura și arta prerenascentistă. Frăția Prerafaelită a fost primul grup de artiști care s-au unit pentru a sfida tradițiile artistice ale vremii. Fascinația lui Dante Gabriel Rossetti pentru Evul Mediu și pentru literatură, fiind influențat mai ales de lucrările lui Dante Alighieri „Viață Nouă” și „Divina Comedie”, i-a călăuzit pașii spre dezvoltarea unui stil romantic, caracterizat de atenția pentru detalii, de o paletă cromatică strălucitoare și personaje feminine fermecătoare. A creat un alt ev mediu, un „ev mediu personal” ce merită analizat din perspectiva surselor primare pe care le-a folosit și contextului internațional.
***Muzeul Brailei

Un alchimist al materiei picturale



Arta plastica contemporana romaneasca


Marcel Pavel


Galeria Theodor Pallady


22 - 30 august 2015




Ziua Ucrainei, identitate nationala si recunoastere culturala




Muzeul de Istorie Paul Paltanea


Muzeul Casa Cuza Voda, Galati


24 august 2015





   Muzeul de Istorie Paul Păltănea Galaţi, în parteneriat cu Serviciul Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale și Uniunea Ucrainenilor din România - Filiala Galați vă invită luni, 24 august 2015, ora 12.00, la vernisajul expoziţiei: 24 AUGUST – ZIUA UCRAINEI, IDENTITATE NAȚIONALĂ ŞI RECUNOAŞTERE CULTURALĂ”.
    Expoziţia organizată de muzeograf Mariana Delia Pohrib aduce în atenţia publicului gălăţean, şi nu numai, documente reprezentative referitoare la una din cele mai mari personalităţi ucrainene care şi-a legat destinul şi de oraşul Galaţi, hatmanul Ivan Stepanovici Mazepa. De asemenea, tematica expoziţiei cuprinde o serie de publicaţii, tablouri, hărţi, precum şi elemente specifice portului popular ucrainean. Evenimentul se va desfăşura la Muzeul Casa Cuza Vodă, str. Al. I. Cuza, nr. 80.

Între ridicol și sublim – Don Quijote de la Mancha




Arta plastică contemporană românească


Andrei DAMO


Cercul Militar Național, Galeria Artelor, București


17 august - 3 septembrie 2015




   La Galeria Artelor are loc expoziţia de pictură și grafică Între ridicol și sublim – Don Quijote de la Mancha a artistului plastic Andrei DAMO, deschisă în perioada 17 august – 3 septembrie 2015.
    Artistul declară despre actuala expoziția următoarele: "Suita de tablouri încearcă să prezinte epoca și atitudinea ilustrului cavaler. Trăsăturile de caracter vor fi întruchipate într-un singur personaj, cel al cavalerului Tristei Figuri. Cervantes pune amprenta asupra întregii perioade istorice până în zilele noastre unde îl găsim încă pe Don Quijote. Cu accente mai mult sau mai puțin istorice prezența romanelor se face simțită până la telenovela contemporană. Din această perspectivă, tema este foarte actuală având în vedere critica lui Cervantes în privința trăirii în ficțiune și aplecarea oamenilor de a-și face castele în Spania”.

Jocul Borita, obicei de Craciun la ceangaii din zona Sacele




Colectii si Colectionari


Cartofilie




Ulita in Zizin, zona Sacele. 2004.


Secventa ritualica. "Kuka", personaj cu rol justitiar; mascat si mut, 
"fura" lemne de la gazdastarnind hazul satenilor, Purcareni. 2003.


Secventa ritualica. "Kuka"cu biciul in mana struneste dansul "boritasilor",
inveselind asistenta, Purcareni. 1997.


Recuzita ritualica - personajul "Kuka" imbracat cu haine zdrentuite si 
din blana, masca zoomorfa, bici, sabie si clopote, zona Sacele,
inc. sec XX (reconstituire).


Recuzita ritualica - masca zoomorfa din lemn, impodobita cu pene,
purtata de "Kuka", inc. sec. XX.


Recuzita ritualica - masca zoomorfa din lemn, impodobita cu pene,
purtata de "Kuka", inc. sec. XX.


Secventa ritualica - "boritasii" pregatiti de joc in frunte cu vataful 
aduna "darurile" de la gazdele din sat, Satulung. 1901.


Secventa ritualica - Jocul "boritasilor" purtand in maini nuiele ornamentale,
Zizin. 1970.


Secventa ritualica - "boritasii" cu lopatele in mana jucand la gazda.
Tarlungeni. 1987.


Secventa ritualica - Jocul propriu-zis al "boritasilor", Purcareni, 2003.


Recuzita ritualica - "lopatica" din lemn cu decor crestat si pictat,
purtata de boritasi in mana in timpul jocului, Satulung, 1887.


Recuzita ritualica - "lopatica" din lemn cu decor crestat si pictat, purtata
 de boritasi in mana in timpul jocului, datata 1906, inscriptie Szakal Peter,


Recuzita ritualica - "lopatica" din lemn pictat policrom, purtata de
"boritasi" in timpul jocului, sf. sec. XIX inc. sec. XX.


Secventa finala - Grupul "boritasilor" din Zizin in fata aparatului 
de fotografiat. Amintire din 1910.


Secventa finala - Grupul "boritasilor" din Tarlungeni in fata aparatului 
de fotografiat. Amintire din 1922.


Mapa-set, carti postale de format mare, necirculate.
Editare: Muzeul de Etnografie Brasov.


***
Cu multumiri Dlui Mihnea Raducu.

Patimă și desfătare...




Lansare de carte


Constanta Vintila-Ghitulescu


Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti


20 august 2015




   Vă aşteptăm diseară, de la ora 19.00, în Librăria Humanitas de la Cişmigiu, la lansarea volumului Patimă și desfătare. Despre lucrurile mărunte ale vieții cotidiene în societatea românească (1750–1860) de Constanța Vintilă-Ghițulescu.
   La eveniment vor participa, alături de autoare, istoricii Andrei Oişteanu şi Ovidiu Cristea, scriitoarea Ana Barton şi jurnalista Iuliana Alexa. Dezbaterea despre această fascinantă istorie a vieţii cotidiene româneşti din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea va fi moderată de Cătălin Strat, redactor Humanitas.
***Humanitas