Mihai Eminescu
"Un drum început şi neterminat de vrednici
înaintaşi este o datorie morală pentru cei care vor veni pe acest drum, drumul cunoaşterii
lui Eminescu. Nicolae Iorga istoric de o dimensiune universală, Pompiliu
Constantinescu critic literar şi estet cultural de o mare luciditate,
Constantin Noica gânditor profund român, aceşti mari români au în comun voinţa
de a fonda o catedră Mihai Eminescu.
De ce ne trebuie o catedră Mihai Eminescu? Mihai Eminescu a fost o
personalitate culturală complexă, poet, prozator, dramaturg, eseist, cronicar
literar şi dramatic, ziarist şi pamfletar, romancier şi cugetător
filosofic.Este considerat cel mai mare scriitor român din toate timpurile dar
şi cel mai mare poet pe care l-a dat pământul acestui neam. Datoria noastră nu
este în a-i ridica ode, laude, statui. Datoria noastră este de a-l înţelege, de
a-l reprezenta corect, lucid. Ideile sale sunt marcate de genialitate, dar
pentru a-l înţelege mai bine trebuie să-l studiem şi mai ales să-i înţelegem
opera. Dumitru S. Panaitescu(Perpessicius) şi-a jertfit viaţa şi
lumina ochilor dându-ne ediţia defintivă a operei eminesciene, monumentala
Eminesciana în XVII volume, ediţia Perpessicius.
George Călinescu ne-a dat cea mai interesantă
biografie a poetului scriind Viaţa lui
Mihai Eminescu. Continuându-şi munca de arheolog în personalitatea şi opera poetului prin descifrarea operei sale în cinci volume de
critică, Călinescu este singurul critic care a încercat să explice binomul
om-operă. Toate acestea sunt prea puţine pentru a ne forma o părere exactă
despre poet. Manuscrisele sale sunt pline de idei, frânturi de versuri şi fraze,
semn al unei frământări geniale a minţii
şi a unei voinţe supraomeneşti a inimii.
Atacurile de care Eminescu are parte în ziua de azi pot fi explicate
prin vorba marelui nostru poet Tudor Arghezi, cine nu-l respectă azi pe
Eminescu dă dovadă de imbecilitate. Mihai Eminescu nu trebuie nici adulat, lauda sterilă nu ajută la nimic, dar nici
ponegrit trebuie înţeles la monumentala sa valoare, aşa cum germanii l-au
înţeles pe Goethe, italienii pe Dante, englezii pe Shakespeare, francezii pe
Hugo şi Baudelaire şi cum multe alte popoare civilizate au făcut-o cu
marile monumente culutrale.Ruşii au un
cult pentru marele lor poet Puşkin. Munca criticilor literar ruşi, plini
de sentiment naţional, s-a materializat în ediţii critice
definitive, comentate şi adnotate.Traducerea în marile limbi de circulaţie
universală, l-a făcut pe Aleksandr Puşkin mai cunoscut decât marele nostru
poet.
Datoria noastră, pe lângă alcătuirea unei noi ediţii critice definitive,
este înţelegerea deplină a omului şi a operei. Eminescu nu trebuie văzut sub
lupa îngustă a multor oameni de cultură care îl atacă azi din pură dorinţă de a
deveni mai cunoscuţi ci trebuie analizat de personalităţi culturale cu
deschidere a minţii şi cu enciclopedism literaro-cultural.
Propunem fondarea unei Catedre
Mihai Eminescu, catedra de limbă şi cultură română în cadrul unei universităţi
de stat. De ce am spus de cultură şi nu literatură, pentru că însuşi Eminescu
este literatura română, este fondatorul marii literaturi române de la el se
adapă toată literatura noastră până în prezent. Aşa cum spune Betrand Russel că
istoria filosofiei este o notă de subsol la opera platoniciană, aşa considerăm
că literatura română este o notă de subsol la opera eminesciană. Fondarea unei catedre
este un lucru extrem de dificil, îţi trebuiesc o mulţime de specialişti şi o
interdisciplinaritate complementară. Fiecare curs sau seminar trebuie să fie o
continuare a celorlalte cursuri, pentru
ca bucăţi şi fragmente să compună un
întreg.
Catedra Eminescu, în opinia noastră ar fi
potrivită pentru orice facultate cu filon umanist.Cursurile ar trebui predate
la master şi la şcoala doctorală, pentru ca studiul să aibă o
finalitate.Avansăm ideea că poate exista şi un master intitulat simplu Mihai Eminescu.
După cum se înţelege lucrările de dizertaţie sau de doctorat din catedră vor fi
în întregime axate pe analiza operei marelui poet.
Ce ar conţine o astfel de catedră? Propunem o schemă a acestei catedre
fundamentale a culturii române:
1. Poezie
- Studii de poeziei, creaţia poetică eminesciană( romanţe, elegii, ode,
poezii de dragoste, populare, filosofice, psalmi, rugăciuni, epistole în
versuri şi multe alte genuri pe care poetul le-a abordat).
- Studiile poemelor(Memento Mori, Sarmis, Rugăciunea unui dac), studiul complet al
poemelor filosofice, istorice, mistice.
- Un singur curs privind studiul poemului Luceafărul, sinteza operei eminesciene.
2.Dramaturgie
- Studii dramatice privind piesele sale de teatru, dramaturgie în versuri de o certă calitate stilistică dar
şi teatrală. Ştim din manuscrise, datorită muncii lui George Călinescu şi
Perpessicius, că marele noostru creator vroia să termine o operă complexă dramatică
care să cuprindă toată istoria românilor.A început opere care din păcate au
rămas neterminate, Mira, Decebal, Bogdan
Dragoş. Din studiul acestora putem reliefa complexitatea operei dar şi resursele ce au adus la apariţia operei
poetice neegalată până acum şi poate niciodată.
3. Proză
- Studii privind proza scurtă, nuvelele
fantastice, romanul Geniu pustiu.Proza
este de o mare valoare stilistică şi nu trebuie privită ca o continuare a
poeziei, este ceva aparte, diferit, cu substraturi filosofico-mistice.
4. Alte cursuri şi studii în cadrul catedrei Mihai
Eminescu.
- Studii privind folclorul în opera lui Eminescu,
o paralelă între Mioriţa şi Luceafărul.
- Istoria ideilor în opera lui
Eminescu.
- Curs de filosofie a operei eminesciene,
origini, trăsături şi influenţe.
- Un interesant curs ar fi cel
de ziaristică, analizată opera de mare ziarist, perioada în care Mihai Eminescu a fost redactor
şi editorialist la Timpul între 1877-1883.
- Mitologie în opera lui Eminescu, mituri şi
motive.
- Istoria mitului Eminescu, există sau nu un
mit?
- Biografia poetului, romanţată
sau oficială, o comparaţie.
- Curs de literatura comparată,
opera lui Eminescu comparată cu marii lirici ai secolului XIX, Puşkin, Byron,
Baudelaire, Lenau şi alţi mari lirici.
- Un interesant curs, propus în
1940 de Pompiliu Constantinescu, este cel de grafologie, cu exemple din
manuscrise facsimilate.De aici putem afla stările, trăirile şi chiar complexa personalitate
eminesciană, tulburată de fiori metafizici şi curenţi lirici.
- Istoria imaginarului în opera lui
Eminescu, şi imaginarul în ceea ce priveşte omul Eminescu, Eminescu privit de
contemporanii săi şi de oamenii zilelelor noastre.
- Istoria ediţiilor critice a lui Eminescu, Eminescu şi critcii săi.
- Eminescu şi muzica, muzicalitatea
versurilor sale.
- Călătorii imaginare, un curs
care să ne introducă în viaţa citadină şi rurală a secolului XIX, urmărind în
paralel viaţa marelui poet.
- Influenţa operei eminesciene în
literatura noastră dar şi în literatura universală.
- Eminescu şi ortodoxia, religia
în opera lui Eminescu.
Această complexă catedră trebuie să fie formată din filologi, critici
literari, scriitori, istorici, filosofi, teologi. Aceste cursuri sunt propunerile noastre
privind o astfel de catedră.În opinia noastră, o astfel de catredră trebuie să
aparţină mai multor facultăţi, să fie o
catedră comună a Facultăţilor de Litere, Istorie, Filosofie şi Teologie.Pentru
a fi ajutaţi în munca de cercetare, profesorii din catedră pot să formeze în
cadrul unei facultăţi centre de studii, cu reviste lunare care să conţină
articole în care este rezumată cercetarea lor vizavi de opera eminesciană.
Pentru a înlesni această muncă, catedra Mihai Eminescu trebuie să conţină un număr restrâns de
cursuri, restul putând fi studiate la Institutul de Cercetare Literară Mihai
Eminescu. Cursurile care vor fi predate la acest Institut vin în
sprijinul acestei catedrei, scopul final al catedrei şi institului trebuie să
fie Ediţia monumentală a operei lui Mihai Eminescu şi demitizarea sa.
Mitologizarea sa constat în confiscarea imaginii poetului de anumite cercuri cu
diverse interese mai mult sau mai puţin oculte.
Dimenisunea gigantescă a operei eminesciene(43 de caiete cu 7588de foi, mai exact 15176 de pagini) necesită ani de studiu. O singură catedră nu
ar acoperi toate studiile ce ne pot dezlega taina operei monumentale a culturii
române. Pentru a uşura munca cercetării propunem fondarea Institutului de Cercetare
Literară Mihai Eminescu, scopul final fiind alcătuirea unei ediţii
monumentale privind opera eminesciană. Ediţia monumentală este reprezentată de
totalitatea operei, o reeditare a Ediţiei Perpessicius, o critică definitivă a
întregii opere şi traducerea operei în cel puţin trei limbi de circulaţie
internaţională.Acest Institut poate organiza şi cursuri, cum am spus mai sus,
în paralel cu studiile universitare privind opera marelui nostru poet.
Este o datorie morală de a cunoaşte opera celui mai mare creator al
neamului românesc, susţinem că o astfel de catedră este o întreprindere măreaţă
a culturii române, un efort care ne va duce în eternitatea marilor culturi,
căci Eminescu stă plin de cinste alături de Homer, Virgiliu, Horaţiu, Du Fu,
Ferdousi, Dante, Cervantes, Shakespeare,
Goethe, Hugo, Puşkin, Dostoievski."
Alexandru Cristian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu