miercuri, 4 august 2021

Exponatul lunii - Portretul principesei Maria

 


Muzeul Național Peleș 


Sinaia 


august 2021




Tini Rupprecht (1868-1956)

Pastel pe pânză

Semnat, datat cu negru dreapta, 1906

    În München-ul cosmopolit al sfârşitului de secol XIX, cu atmosfera lui euforică, în care artiştii tineri îşi uneau eforturile sub semnul modernismului, alături de nume mari ca Endell şi Obrist, se constituie treptat o castă a femeilor artiste, între care Tini Rupprecht ocupă un loc aparte. Născută în anul 1868, Tini Rupprecht rămâne fidelă oraşului München, în ciuda succesului care îi poartă paşii în afara patriei natale. Se stinge din viaţă în anul 1956, în oraşul ei de suflet, după mai bine o jumătate de veac de carieră strălucită.

    Pictoriţă şi desenatoare înzestrată, Rupprecht se specializează in portretistica feminină, realizată în tehnica pastelului şi mai puţin în ulei. Fotografă de talent, lucrează cu mare precizie, realizând nu mai puţin de 40 de clişee fotografice în două şedinţe, după care, în singurătatea atelierului, cu mână sigură, desăvârşea lucrarea. Prezenţă discretă în mediile artistice bavareze, Tini Rupprecht se alătură încă de la începutul carierei sale artistice mişcării Seccesion cu care îşi descoperă afinităţi elective. Succesul repurtat cu ocazia primei sale prezenţe oficiale în cadrul Expoziţiei de la Glaspalast de la 1900, o propulsează printre artiştii cu cele mai numeroase comenzi. Rupprecht realizează portrete feminine şi de copii, în care îmbină atenţia pentru detaliu cu o tehnică precisă, marcată de amprenta propriului său talent. Principesa Maria o descoperă relativ devreme şi îi înlesneşte participarea în cadrul Saloanelor Tinerimii Artistice’  alături de nume sonore ale artei româneşti şi străine.

    Prin intermediul Mariei, Tini Rupprecht cucereşte nu doar lumea burgheză înstărită a marilor capitale europene, ci şi marile familii aristocratice ale momentului. La începutul anului 1901, într-un moment decisiv al destinului său artistic, Rupprecht este invitată să execute prima sa comandă princiară: Maria o invită la Sinaia, în decorul Art Nouveau al castelului Pelişor, unde au loc şedinţele în prezenţa primilor trei vlăstare princiare. În maniera specifică de lucru, Rupprecht fotografiază fiecare personaj în parte, după care realizează schiţe separate în creion şi în final, portretul de grup, metamorfozat într-o vastă lucrare în ulei pe pânză. Solicitată de alţi clienţi, Rupprecht părăseşte în grabă Vechiul Regat cu destinaţia München, de unde revine în anul 1903 ca invitată de onoare a Societăţii Tinerimea artistică. În anul 1904, este decorată de Regele Carol I cu ordinul Bene Merenti pentru artă şi ştiinţe clasa I în semn de apreciere a portretulului de grup etalat în Holul de onoare al castelului Pelişor. La 1906, este solicitată să creeze un nou portret al Mariei. Suav, în culori pastelate, cu ochi vii, chipul mobil al Principesei surâde insinuant privitorului. (drd. Macrina Oproiu)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu