Expoziție de fotografie
Muzeul Național de Artă Timișoara
23 iunie - 15 septembrie 2021
Considerat o celebritate a epocii romantice din Franța,
Felix Tournachon zis Nadar a marcat prin lucrările sale un punct de cotitură în
evoluția artei fotografice: el transferă din sfera picturii și a sculpturii
preocuparea pentru analiza psihologică a personajului, urmărind dincolo de
chip, intimitatea ființei, atitudinea, raportarea la sfera de idei și valori
ale ”celui de-al doilea imperiu”. Inovator în materie de tehnică fotografică
precum și de prelucrare a imaginilor, Nadar ne-a lăsat un impresionant material
documentar despre epoca și transformările structurale cărora le era
contemporan. Fascinat de boema pariziană a miezului de secol al XIX-lea,
absorbit apoi de aceasta, îi va crea un portret unic prin albumul Pantheon
1854-58 incluzând 300 de portrete ale scriitorilor, actorilor, cântăreților și
dansatorilor, fiecare imortalizat într-o ținută sobră, riguroasă, autocenzurată
și apoi minuțios prelucrată în atelierul său din rue Saint Lazare. Fotografia
nu este percepută ca un joc de salon, cum mulți ar fi fost tentați să
considere, ci un manifest estetic și valoric al unei lumi care contrapune arta,
unui regim politic aflat în descompunere și decredibilizare. De altfel, cariera
sa paralelă de caricaturist pentru publicații de opoziție, scurta carieră de
jurnalist precum și respingerea fermă a transformării artei în factor comercial
aveau să vorbească de la sine despre crezul său artistic.
Asociația Jeu de Paume, Mediateca arhitecturii și patrimoniului din Franța, Institutul Francez și Muzeul National de Artă din Timișoara vă dau acum întâlnire cu Charles Baudelaire, Théeophile Gautier, Al. Dumas, Pierre Joseph Proudhon, Emile Zola, cu compozitorii Giuseppe Verdi și Hector Berlioz, cu actrița Sarah Bernhardt, cu uriașul poet polono-lituanian Adam Mickiewicz și cu numeroase alte nume de prim rang ale culturii romantice așa cum au fost ele percepute prin prisma fotografiei și analizei psihologice a lui Felix Nadar. Cu puțin înainte ca lumea franceză și nu numai să descopere bucuria imortalizării în fotografie ca joc de societate, Nadar a lăsat o ”enciclopedie vizuală a oamenilor de litere” care caută, fiecare, să exprime prin gesturi, costume, postură a corpului, o estetică și o filosofie socială.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu