Muzeul Theodor Aman
București
18 septembrie 2019 - 22 martie 2020
Muzeul Municipiului București vă invită miercuri, 18
septembrie 2019, ora 18:00, la vernisajul unei noi expoziții tematice dedicată
creației lui Theodor Aman: Vitagen Nama-Aman Negativ -Plăcile de Gravură ale Muzeului Theodor
Aman. Evenimentul are loc la Muzeul Theodor Aman, Strada C. A. Rosetti 8.
"Cunoscut de marele public în principal pentru pictura în
ulei, Theodor Aman (1831 – 1891) este, de fapt, un artist complex, un spirit
renascentist, dornic să depăşească orice limită şi să-şi demonstreze că poate
face faţă oricărei provocări. Din acest motiv, un cercetător al personalităţii
şi creaţiei lui Aman nu este surprins de permanentul glisando între stiluri şi
tehnici, curiozitatea şi năzuinţa spre perfecţiune conducându-l spre abordări
diverse şi surprinzătoare, de la delicateţea acuarelei la monumentalitatea
picturii murale, de la onctuozitatea uleiurilor la duritatea potrivnică a
sculpturii în lemn de stejar, de la transparenţa insinuantă a vitraliului la
certitudinea impunătoare a basoreliefului în teracotă sau alabastru.
Una din tehnicile în care Aman a excelat este gravura în
acvaforte. Tehnică extrem de dificilă, pe care a deprins-o în timpul studiilor
pariziene (1850 – 1858), gravura în acvaforte va reprezenta pentru Aman o
preocupare constantă, în principal între anii 1872 – 1881.
Considerat primul
peintre-graveur român, Aman se simte, pe de-o parte, provocat de dificultatea
şi de abordarea atipică pe care această tehnică le propune şi, pe de altă
parte, posibilitatea multiplicării îi serveşte cu eficienţă maximă în
activitatea didactică şi în cea de popularizare a actului artistic.
Unul dintre aspectele mai puţin cunoscute de către marele
public este faptul că receptorul care priveşte o gravură are acces doar la
produsul finit – foaia de hârtie, pe care se poate vedea o imagine ce pare
lucrată în peniţă. Virtuozitatea desenului, delicateţea şi minuţiozitatea
detaliilor întăresc această impresie şi este imposibil de imaginat efortul
aflat în spatele acelei imagini. Gravorul nu desenează pe hârtie, ci zgârie cu
acul în stratul de vernis ce acoperă plăcuţa metalică (negativul de gravură)
imaginea în oglindă a celei pe care noi o vizualizăm pe hârtie, pentru ca apoi,
prin introduceri succesive în acid, desenul să se transfere în structura
metalului prin procesul de corodare provocat de atacul acidului. Imaginea la
care noi avem acces se imprimă prin presare, în trecerea prin presa de gravură
a negativului metalic, peste care s-au aplicat tuşul şi foaia de hârtie.
Vizualizarea negativelor de gravură reprezintă adevărata
întâlnire cu opera artistului, precum şi înţelegerea, măcar parţială, a
dificultăţii acestei tehnici. Iată motivul principal pentru care propunem
expunerea negativelor de gravură aflate în patrimoniul Muzeului Theodor Aman,
negative din cupru sau aramă – adevărate opere de artă, la care marele public
nu a avut acces, decât în foarte mică măsură sau niciodată.
Aşadar, toţi cei care l-au perceput până acum în mod pozitiv
pe Aman sunt invitaţi începând din 18 septembrie 2019 să descopere un Aman în
Negativ - (Greta Şuteu, muzeograf, Muzeul Th. Aman).
Accesul la vernisaj este gratuit.
Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin
Muzeul Municipiului București.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu