luni, 18 martie 2019

Fete de vis: Idealul feminin de la Nicolae Grigorescu la Ion Grigorescu




Arta plastică contemporană românească 


Muzeul de Artă Recentă, București 


27 martie 2019




     Miercuri, 27 martie 2019, ora 19:00, la sediul MARe/Muzeul de Artă Recentă, din bulevardul Primăverii 15, Sector 1, București, va avea loc deschiderea expoziției temporare Fete de vis: Idealul feminin de la Nicolae Grigorescu la Ion Grigorescu.
Curatori: Ioana Șerban și Erwin Kessler
      La vernisaj va fi lansat catalogul bilingv (ro/eng) al expoziției, produs cu Editura Vellant.
   Fete de vis: Idealul feminin de la Nicolae Grigorescu la Ion Grigorescu cartografiază chipurile idealului feminin în arta românească, de la jumătatea secolului 19 pînă la ora actuală. Catalizat social, politic, arhetipal, erotic, idealul este punctul de fierbere al unor etape. Este reverie sau, dimpotrivă, impas al reveriei. Idealul mediază între denumirea ce indexează femeia și statutul/situația pe care aceasta o relevă, între excepționalitate și anxietatea indusă de această excepționalitate.
    Mamă, ibovnică, model sau fotomodel, țărăncuță, doamnă de societate sau matroană, tovarășă polivalentă, zînă și cotoroanță, icoană și totem păgân, activistă feministă, frumoasă fără corp sau nubilă pornografiată, alter-ego digital, idealul feminin proliferează odată cu modernitatea, prin mitizări, demitizări și remitizări succesive. Sunt câteva dintre ipostazierile fetelor de vis, din vis sau de coșmar – reprezentări emblematice ce fluctuează istoric, comunică asonant și sunt regenerate în mod contrastant uneori chiar scandalos.
    Cei doi Grigorești, Nicolae și Ion, sînt capete de pod pentru două paradigme: expoziția nici nu începe cu Nicolae Grigorescu și nici nu se încheie cu Ion Grigorescu. Dar fiecare coagulează visele despre feminitate de dinainte respectiv de după el, de la țărăncuța-arhetip al eternului rural românesc la acea everywoman ștanțată Pop-Art și voyeurist-psihanalitic. Ambii Grigorești oferă borne ale unor feminități ce ar putea fi considerate comune, aparent neutralizate prin poziția în societate (față de doamna de viță nobilă a precursorilor lui Nicolae Grigorescu sau față de femeia cerebrală, revendicativă față de propria identitate a succesorilor lui Ion Grigorescu).
    Miza expoziției este tocmai ascendentul acestor modele asupra artei românești, de la mijlocul secolului 19-lea până în prezent. În planul literaturii române aceasta ar corespunde idealului silfidei eminesciene și idealului activistei, vizată de premiile Sofia Nădejde pentru literatură scrisă de femei, lansate în 2018.
     Blockbuster dublat de un studiu teoretic, expoziția va fi acompaniată de catalogul bilingv dedicat explorării fulgurațiilor vizuale ale feminității, așa cum a fost aceasta fantazată în cultura vizuală românească modernă.” (Ioana Șerban, curator).
     În expoziție vor fi prezentate lucrări ale artiștilor (în ordine alfabetică): Theodor AMAN, George ANGHELESCU, Nina ARBORE, Vioara BARA, Ana BĂNICĂ, Ion BÂRLĂDEANU, Anca BENERA, Traian BILIȚIU-DĂNCUȘ, Michele BRESSAN, Codruța CERNEA, Irina CODREANU, Nicolae COMĂNESCU, Suzana DAN, Lucia DEM. BĂLĂCESCU, Ștefan DIMITRESCU, Dumitru GORZO, Ion GRIGORESCU, Nicolae GRIGORESCU, Béla GRÜNWALD, Max HERMANN MAXY, Carol HÜBNER, Marcel IANCU, Regina IONESCU, Iosif ISER, Mi KAFCHIN, József KLEIN, Kimon LOGHI, Hans MATTIS-TEUTSCH, Florin MITROI, Anca MUREȘAN, Imre NAGY, Dimitrie PACIUREA, Theodor PALLADY, Jules PERAHIM, Mișu POPP, Anamaria PRAVICENCU, Adrian PREDA, Magdalena RĂDULESCU, Mircea ROMAN, Lia SZASZ, Mircea SUCIU, Francisc ȘIRATO, Nicolae TONITZA, Ștefan UNGUREANU, Ioana URSA, Ecaterina VRANA, Victoria ZIDARU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu