Muzeul Militar Național Regele Ferdinand I
București
februarie 2019
De obicei, când rostim cuvântul armă ne gândim la un obiect
cu destinație agresivă, adică toată gama de armament individual și colectiv,
respectiv muniția (de la pietre și vârfuri de săgeți la proiectilele reactive
de astăzi) și elementele de protecție (de la simplele scuturi la vestele
antiglonț).
Mijloacele de ducere a războiului, tehnica militară,
înzestrarea cu armament și organizarea armatelor au depins întotdeauna de
caracterul economiei diverselor epoci și țări, armata, arta și tehnica militară
fiind în strânsă legătură cu puterea economică și cu cerințele sociale, pe
care, de cele mai multe ori, le și reflectau, toate evoluând continuu spre
perfecționare.
Paralel cu evoluția tehnicii de luptă, elementele decorative
ale armelor apar cu deosebire în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, când
arta decorării atinge punctul culminant. Se poate vorbi, deci, și de o latură
artistică a armelor, occidentale și orientale, cu diferite maniere de execuție
și o gamă largă de motive ornamentale realizate de meșterii armurieri, mai ales
în cazul comenzilor speciale (arme pentru personalități, parăzi, etc.)
Un loc aparte în privința tipologiei armelor medievale îl
ocupă lumea musulmană. Ideologia islamică și-a pus amprenta nu numai asupra
gândirii militare și a modului de ducere a războaielor, dar și a tipului de
arme folosite, ele încadrându-se în tabloul general al evoluției acestora. În
Orient, făurirea armelor de lux atinge o mare perfecțiune în secolele
XVII-XVIII când, pentru ornamentare, se foloseau tehnici diferite ca gravura,
încrustația și damaschinajul (încrustarea unor filete de aur și de argint în
fier sau în oțel). Modelele orientale cel mai des întâlnite erau decorațiile
floral-vegetale, animaliere, geometrice, specifice Islamului, și versetele din
Coran.
Luna aceasta, Muzeul Militar Național Regele Ferdinand I a
ales să prezinte ca Exponatul lunii februarie trei piese de armură medievală
orientală: un coif, un scut și un iatagan.
Coiful,, „zîrh cülah”, de origine persană, este din oțel.
Vârful, „temren”, în formă de piramidă cu patru muchii, are o bază pătrată,
fixată de calotă cu nituri, printr-un postament de forma unei pâlnii, cu
ornamente florale incizate. În față are un apărător de nas, „burun teberleri”,
care glisează într-un lăcaș și se fixează cu un șurub, terminându-se în partea
superioară sub forma unei frunze, ornamentată cu elemente florale și animaliere
(două păsări). Partea inferioară, de formă ovală, prezintă aceleași ornamente.
Tot brațul nazalului este incizat cu ornamente vegetale. De o parte și alta a
nazalului sunt fixate, ușor oblic, două port-penaje,” sorgudj”, tubulare.
Partea superioră a calotei este ornamentată, în relief, cu patru călăreți
înarmați cu arcuri și săbii, la vânătoare de căprioare, grupați, spate în
spate, în ancadramente mari, intercalate cu două rânduri de păsări și căprioare
în ancadramente mici. Între aceste scene sunt plasate ornamente florale și
spirale reliefate. Toate ornamentele sunt bordate în aur. La baza calotei se
observă un șir de inscripții în limba persană. Sub inscripție, la marginea de
jos, calota e prevăzută cu perforații sferice la care sunt atașate zalele-
apărătoare de urechi și ceafă, câteva rînduri fiind suflate în aur. A intrat în
patrimoniul muzeului în anul 1964.
Scutul, „calcan”, de origine persană, de formă circulară,
are pe fața bombată, în mijloc, un ornament floral; în registrul doi se
regăsesc patru ornamente mari cu patru călăreți la vînătoare de iepuri și
căprioare, grupați, spate în spate, între ele fiind inserați patru bumbi
ornamentați cu elemente vegetale. În registrul trei sunt incizate opt scene de
vânătoare animală, grupate, spate în spate, două câte două. Urmează trei brâuri
cu elemente florale, cel din mijloc cu sectoare alternând patru scene de
vânătoare și post vânătoare (două și două) cu patru inscripții în limba persană
și opt ornamente animaliere și vegetale. Marginea scutului este întoarsă spre
interior. Toate ornamentele sunt bordate în aur. La interior prezintă patru
anouri metalice, prinse cu șuruburi, corespunzatoare celor patru bumbi exteriori.
Se purta în bandulieră, atârnat de umăr cu o sfoară de mătase, prinsă de cele
patru șuruburi. Acest scut a intrat în patrimoniul muzeului în anul 1921, ca
achiziție făcută prin atașatul militar român la Viena.
Iataganul, yatağan, are lama ușor curbată, cu tăiș cu
nervură mediană pe muchea netăioasă. Pe ambele fețe ale lamei, la muchea
netăioasă, are câte un șanț ce pornește de la primul sfert al lamei spre vârf.
Pe partea interioară a lamei sunt incizate ornamente orientale vegetale,
argintate și aurite, pentru ca pe partea exterioară să se afle o inscripție în
limba persană și ornamente vegetale, de asemenea argintate și aurite. Mânerul,
cu plăsele din os alb, este terminat cu aripioare cu o garnitură de bronz între
ele, completată cu un manșon din același metal, care se prelungește pe talonul
lamei, amândouă ornamentate cu elemente floral-vegetale și geometrice în
relief. Teaca este din lemn îmbrăcat în piele, având la gură o garnitură din
argint, cu motive florale, împletituri în relief și puncte. Partea superioară
este traversată pe mijloc, de sus până la vârf, de o linie subțire, de
împletitură din fir metalic galben. A făcut parte din colecția de arme a
generalului Gheorghe Magheru și a intrat în patrimoniul muzeului în anul 1967.
Toate aceste frumoase și interesante obiecte pot fi admirate
toată luna februarie în holul muzeului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu