Muzeul Național al Literaturii Române
București
1 noiembrie 2018
"În ‘85, între două spectacole în Occident, mă găseam
pentru câteva zile în București. Într-o seară, primesc un telefon de la Băieșu: <Bătrâne, mi-a apărut o carte. Vreau să ți-o dau. Ad-o, eu plec
mâine, o citesc în avion>", notează Lucian Pintilie în volumul Bricabrac.
Așa a început povestea filmului Balanța și a colaborării dintre Ion Băieşu și
Lucian Pintilie.
Povestea romanului cu acelaşi titlu a început în 1976, odată
cu filmul de debut al regizorului Alexandru Tatos, Mere Roșii, după un
scenariu de Ion Băieşu. Dealtfel, scenariul a reprezentat punctul de plecare şi
pentru Balanţa, singurul roman semnat de Ion Băieșu, publicat în 1985 într-o
variantă cenzurată. Versiunea integrală a cărții a apărut abia în 1990 când Ion
Băieşu a început să lucreze împreună cu regizorul Lucian Pintilie la scenariul
filmului Balanța, pe care nu a mai apucat să îl vadă. Pelicula s-a lansat la
Festivalului Internațional de Film de la Cannes. În același an, Ion Băieşu s-a
stins din viață.
Filmul prezintă povestea unei tinere absolvente care se
luptă cu structurile rigide din România ultimilor ani ai perioadei comuniste.
La momentul lansării în sălile de cinema (1992), Balanța a înregistrat un număr
impresionant de spectatori în ţară și a fost difuzat în Europa şi pe continentul
american.
Intrarea liberă
Victor Rebengiuc este o figură marcantă în teatrul şi în
cinematograful românesc. Din 1957 este actor al Teatrului Bulandra, jucând în
peste 200 de piese numai pe această scenă. După performanța sa cu filmul Pădurea
spânzuraților (1965) în regia lui Liviu Ciulei, Rebengiuc s-a lansat şi în
cinema. A jucat în filmele lui Dan Pița (Tănase Scatiu, Dreptate în lanțuri,
Faleze de nisip) și Lucian Pintilie (De ce trag clopotele, Mitică?, Balanța,
Prea târziu, Paradisul ultimelor opriri, Niki și Flo, Tertium non datur), Stere
Gulea (Moromeţii) şi, mai recent, în peliculele regizate de Cristi Puiu (Un
cartuş de Kent şi un pachet de cafea) sau Tudor Cristian Jurgiu (Câinele
japonez). Pentru rolul interpretat în Câinele japonez, Victor Rebengiuc a fost
recompensat în 2014 cu Premiul Gopo pentru cel mai bun actor.
Marius Chivu este scriitor, cronicar literar şi traducător.
A publicat cărţi de poezie (Vîntureasa de plastic), proză scurtă (Sfîrşit de
sezon), jurnale de călătorie (Trei săptămîni în Anzi şi Trei săptămîni în
Himalaya), precum şi un volum de interviuri cu scriitori (Ce-a vrut să spună
autorul). A editat mai multe antologii, printre care 111 cele mai frumoase
poeme de dragoste din literatura română (împreună cu Radu Vancu) şi Best of.
Proza scurtă a anilor 2000. A tradus din Richard Ford, Paul Bailey, Tim Burton,
Oscar Wilde şi Lewis Carroll. Este redactor-editor al revistelor Dilema veche
şi iocan – revista de proză scurtă, precum şi realizatorul unui radio-talk săptămînal
cu scriitori numit All You Can Read difuzat pe www.UrbanSunsets.com. Împreună
cu scriitorul Florin Iaru, ţine cel mai longeviv atelier de creative writing
din România.
Ce a fost la început, filmul sau romanul? Cum se face
trecerea de la carte la camera de filmat? Dar de la meseria de scriitor la cea
de regizor?
Iată câteva întrebări la care se va răspunde într-o serie de
întâlniri intitulate CINEMACITIT, întâlniri care își propun să medieze dialogul
cineastului cu opera literară şi să readucă în atenţia publicului ecranizările
unor texte de referinţă din literatura română.
CINEMACITIT este susținut de Muzeul Național al Literaturii
Române. Programul cuprinde proiecţii de film românesc urmate de un dialog între
regizor/scenarist/actor şi o personalitate literară din România. Filmele
prezentate reprezintă ecranizări remarcabile ale unor texte de referinţă din
literatura română, dar şi producţii recente premiate la mari festivaluri internaţionale
sau adaptări libere după romane autohtone.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu