joi, 26 iulie 2018

Pe simezele Capitalei - Cadre




Arta plastică contemporană românească 


Corneliu Drăgan-Târgoviște 


Galeria Luceafărul, București 


6 - 31 august 2018




   Primăria Sectot 2 și Centrul Cultural Mihai Eminescu au plăcerea să vă invite în cadrul Galeriei Luceafărul luni, 6 august, între orle 16:00 și 20.00, la vernisajul expoziției de acuarelă Cadre semnată de artistul vizual Corneliu Drăgan-Târgoviște.
   Expoziția poate fi vizionată în perioada 6 - 31 august, de luni până joi, între orele 09:00 - 17:00, vineri 09:00 - 14:00. Galeria Luceafărul este situată în incinta Parcului Național, cu intrare prin bulevardul Basarabia sau strada Maior Coravu.
Evenimentul este curatoriat de Răzvan Ionuț Cirică și Valeriu Drăgan.

Acuarela – Profesiune de Credință

    Artist total dedicat menirii sale, Corneliu Drăgan-Târgovişte se manifestă acum, în peisajul artistic contemporan, într-o singură tehnică: acuarela. Până a se hotărî că acesta-i este drumul de urmat, el a trecut prin diferite etape ce au presupus căutări, provocări, tatonări ale stilului şi, în final, desoperirea tehnicii care să-i corespundă întru totul temperamentului dar şi tipului de mesaj adresat privitorului.
   În treacăt fie spus, acuarela ar putea părea – însă doar la o vedere superficială – "uşor” de executat. Poate chiar plasarea ei treptată într-un con de umbră şi nedreapta-i depreciere sunt dovada că tehnica îşi are dificultatea şi "capcanele” ei, nu tocmai uşor de depăşit. Iar astăzi, când tot mai mulţi artişti aleg calea facilă, într-o epocă a dispreţului parcă tot mai pronunţat faţă de meşteşugul artistic, cu atât mai vitregită e soarta diafanei acuarele.
    Opţiunea lui Corneliu Drăgan-Târgovişte dobândeşte astfel un merit suplimentar: poziţionarea sa în afara "curentului”, urmată, firesc, de stimularea interesului publicului faţă de această tehnică situată pe graniţa fragilă între grafica de şevalet şi pictura propriu-zisă.
Însă Corneliu Drăgan-Târgovişte şi-a ales în egală măsură, cu toată convingerea, şi genurile de abordat în pictura sa, respectiv peisajul şi natura statică, precum şi zona de studiu predilectă: oraşul. De aceea peisajele pe care le semnează acest foarte prolific artist sunt, în majoritatea lor, urbane. Doar că e departe de a "reproduce” pe suport ceea ce vede, de a realiza un fel de "fotografie” a străzilor, a arhitecturilor sau a colţurilor de oraş pe care le cercetează. Dimpotrivă. Lucrările sale trec motivele prin filtrul unei transfigurări interioare, astfel încât cel mai contemporan dintre peisajele urbane ale lui Corneliu Drăgan-Târgovişte capătăt un fel de patină a vremii şi se înnobilează cu nostalgia privirii care-l surprinde în cele mai tainice dintre unghiuri. Arhitecturile de case şi biserici se subţiază, se alungesc şi îşi estompează delicat conturururile iar siluetele personajelor surprinse în mişcare se alcătuiesc din pete diafane de culoare.
    Corneliu Drăgan-Târgovişte poate fi considerat şi un pictor al anotimpurilor, pentru că reuşeşte să surprindă şi să valorifice, cu egală măiestrie, lumina reţinută şi rece a soarelui de iarnă, pe cea generoasă a verii, pe cea blândă de toamnă, care potenţează căldura culorilor, ori lumina proaspătă şi dătătoare de optimism a primăverii, în peisajele realizate prin studiul după natură. Interesul pentru reprezentarea cerului, ca fundal pe care se profilează arhitecturi sau forme de relief, ori ca sursă naturală a luminii filtrate prin nori, în oricare dintre peisaje, constituie o trăsătură distinctă a creaţiei lui Corneliu Drăgan-Târgovişte.
    Şi în naturile statice, în care artistul abordează adesea florile bogat revărsate din vase ori compoziţii cu uneltele şi culorile pictorului, şi în peisaje, Corneliu Drăgan se exprimă cu aceeaşi temperată exuberanţă. El îşi construieşte ca un arhitect lucrările, nu lasă nimic la voia întâmplării, urmează liniile directoare ale perspectivei şi alcătuieşte structuri coerente, folosindu-se de nuanţe discrete de culoare. Griurile colorate îi sunt mai familiare decât tonurile pline. Arareori o pată puternică de culoare primară răzbate din compoziţiile sale şi doar pentru a adăuga un plus de strălucire ansamblului.
   Corneliu Drăgan-Târgovişte se manifestă cu sinceritate şi dăruire în arta noastră contemporană ca un pictor al reveriei şi al nostalgiei, capabil să privească tot ceea ce-l înconjoară cu un ochi atent, mereu îndrăgostit de armonie. Echilibrul dintre natură şi cultură rămâne nealterat în acuarelele sale, iar realitatea surprinsă de artist se transfigurează, primind patina caldă şi evocatoare a timpului ce se scurge necontenit. 
(Luiza Barcan, critic și istoric de artă)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu