Muzeul Municipiului București
15 iunie 2018
Muzeul Municipiului București vă invită la vernisajul
expoziției Vindecări Miraculoase - Nicolae Grigorescu (1838-1907) care va
avea loc vineri, 15 iunie 2018, ora 18:30, la Palatul Suțu.
"Simfonia aceea de linii, de tonuri, de umbră și de lumină,
înfrățirea aceea a tuturor elementelor care fac, sub raza unei clipe fericite,
ca un lucru să fie frumos, n-ai s-o mai găsești. Peste un ceas alta-i fața
lumii, și tu ești altul” - spusele lui Nicolae Grigorescu, consemnate de
Alexandru Vlahuță.
Precum timpul care ne transformă de la un ceas la altul, și
pictura lui Grigorescu s-a transformat în interpretările primite de la o epocă
la alta. Proiectul expozițional propus, cel al Vindecărilor Miraculoase, își
dorește de această dată să re-descopere tehnica maestrului. Pentru că trecerea
timpului asupra lucrărilor de la Pinacoteca Municipală a lasat urme grave,
intervenția restaurării a fost una necesară. Prin acest proces am reușit să
vedem tainele ascunse ale picturii. Și am descoperit ce ne place nouă să credem
că ar putea fi chiar o amprentă a maestrului.
Redăm așadar publicului o parte din lucrările semnate de
Nicolae Grigorescu din patrimoniul Pinacotecii. Lucrări provenite din donații
sau achiziții ulterioare, o parte din ele au un trecut necunoscut, dar frumusețea
lor vorbește de la sine. Am încercat să arătăm diferite fațete ale tehnicii
pictorului, încercând să surprindem evoluția lui artistică. Vindecarea în cazul
Grigorescu nu a venit ca un demers impus de memorie și de conștiință,
vindecarea a venit ca un proces de re-descoperire. În sensul în care am
redescoperit de la cel mai mărunt pigment folosit la cea mai complexă
compoziție și aici mă gândesc la Transportul de provizii. Această lucrare este
realizată în urma Războiului din 1877 de Independență și pictorul a ales în mod
special tonalitatea de alb și negru pentru a surprinde mai exact durerea.
Grigorescu a pictat foarte puține lucrări în tehnica aceasta.
Dacă de obicei ne gândim la peisajele lui Grigorescu
încercând să găsim modalitatea în care a integrat ființa în peisaj, de data
aceasta am oferit spre vizionare mai multe portrete ale maestrului în care
ființa, mai cu seamă femeia, este personaj central. «Obiectele ce constituie
motivul într-un peisaj, arborii, infractuozitățile terenului, ființele ce-l
populează și-i dau viață, sunt tot atâtea obstacole de forme variate, pe care
le întâlnesc razele în drumul lor, căzând puternic pe anume părți ale lor, și
scoțându-le în relief, lăsând în umbră altele». (George Oprescu, Nicolae
Grigorescu, ed. Meridiane, 1961). Astfel încât, dacă așa stau lucrurile în
peisaje, în portrete, putem spune că se aduce ceva din natură pentru a potența
personajul. Vedem jocurile de lumină pe care le aduce în portrete prin tușele
de pensulă, încercând să contureze prin tușe și trăsăturile de caracter ale
personajelor. Jocul privirilor este de urmărit și el, câteodată personajele ne
privesc, alteori ele privesc spre exterior, dar vedem, în fapt, o privire ce
este îndreptată spre interiorul lor. Poate cea mai emblematică astfel de
ipostază este Profilul pierdut pentru că prin poziționarea pe care Grigorescu a
dat-o personajului, cu spatele la privitor, de fapt a dezvăluit mai multă
fragilitate și femininate. Lucrarea Profil pierdut, fiind pictată în perioada
când a fost în Franța, este semnată Grigoresco.
Pictura expusă dorește să implice vizitatorul pentru a
descoperi aceste dualități, aproape-departe, tușă-ansamblu, micro-macro, să
simtă simfonia liniilor, a tonurilor de umbră și de lumină, la Palatul Suțu,
admirând pictura lui Nicolae Grigorescu” (Drd. Marinescu Delia).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu