miercuri, 17 ianuarie 2018

Creația iconografică a lui George Lowendal și sursele sale ruse




Cristina Cojocaru 


Muzeul Colecțiilor de Artă, București 


23 ianuarie 2018




    Însușindu-și educația artistică la Sankt Petersburg în anii premergărori revoluției ruse cu profesori ai Academiei Imperiale de Artă, între care Saveli Zeidenberg, Aleksandr Makovsky și Aleksandr Petrovici Aleksandrov, George Löwendal cunoștea îndeaproape pașii pe care artiștii afiliați mișcării Peredvijniki, precum Mikhail Nesterov sau Viktor Vasnetsov, dar și membrii Mir iskusstva, începând cu teoreticianul grupării, Igor Grabar, și continuând cu Ivan Bilibin și Vasily Belyaev, i-au făcut pe calea neobizantinismului. De asemenea, implicarea lui în lumea teatrului și a baletului rus, unde și-a exersat calitățile de actor și dansator pentru scurte perioade începând din 1915, l-a adus în proximitatea operelor de avangardă ale lui Sergey Sudeikin și a proiectelor de decoruri cu tematică religioasă elaborate de Natalia Goncharova, din care Löwendal s-a inspirat în mod cert în propria sa creație de scenograf, dar și în picturi cu subiect sacru.
    Conferința Cristinei Cojocaru își propune să prezinte publicului o parte mai puțin cunoscută din activitatea baronului Löwendal, lucrările de artă religioasă pe care acesta le-a realizat între 1935 și 1942 la invitația unor personalități ale epocii, între care se numără Mitropolitului Bucovinei, Visarion Puiu, sau actorul Constantin Tănase. Cele mai importante exemple aduse în discuție vor fi iconostasele bisericilor Horecea și Clocucica din suburbile orașului Cernăuți, pictura murală a capelei militare din Sadagura și, mai ales, iconostasul Bisericii Sfânta Treime din Brăila, singura sa lucrare de artă eclezială păstrată încă in situ într-un ansamblu complet. Acestora li se adaugă alte icoane și schițe păstrate în colecția Fundației Löwendal.
   Pentru a răspunde provocării lansată de practica zugrăvirii de icoane, asemenea altor pictori moderni de la începutul secolului al XX-lea ca Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza, Olga Greceanu sau Nina Arbore, George Löwendal trebuia să găsească un mod de a reintra în contact cu firul întrerupt al tradiției picturii bizantine și de a parcurge drumul invers de la maestru la meșter. Spre deosebire de alți contemporani, el alege calea cercetării bibliografice îndreptată, în mod previzibil în cazul său, către reperul artei ruse, pe care îl împletește însă, într-un mod unic, cu arta locală de factură brâncovenească. Aceste aspecte îl particularizează pe Löwendal în raport cu toți ceilalți artiști care au practicat neobizantinismul în România și îl recomandă drept unul dintre cei mai interesanți și avizați promotori ai valorilor artei medievale răsăritene în acea perioadă. (dr d. Cristina Cojocaru)
    Cristina Cojocaru (n. 1988) este istoric de artă și lucrează ca asistent de cercetare la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu din Bucureşti, având ca obiect de studiu arta românească în intervalul de tranziție dintre epoca medievală și cea modernă. A absolvit studiile de licenţă şi cele masterale ale Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei din cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, unde în prezent îşi continuă cercetarea doctorală și colaborează în calitate de asistent asociat. Este interesată deopotrivă de arta veche şi de cea contemporană, preocupările sale fiind concretizate în comunicări ştiinţifice, studii și articole de specialitate, precum și în colaborarea la documentarea sau curatorierea unor expoziții, între care se numără recent cele dedicate aniversării a 120 de ani de la nașterea lui George Löwendal pe care le-a organizat la Berlin și București împreună cu prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu