miercuri, 13 decembrie 2017

Albrecht Dürer (1471–1528). Apocalypsis cum figuris




Muzeul Național Brukenthal 


Sibiu 


14 decembrie 2017 - 28 februarie 2018






Locul desfășurării: Palatul Brukenthal, Cabinetul de Stampe și Desene
Vernisaj: Joi, 14 decembrie, ora 13:00
Curatori: 
Alicja Andrzejewska-Zając (Muzeum Narodowe w Gdańsku), 
dr. Alexandru Sonoc (Muzeul Național Brukenthal)

    Primul proiect care i-a adus faimă lui Albrecht Dürer a fost o serie de ilustrații cu tematică biblică, inspirate de Apocalipsa lui Ioan, publicate în 1498 și, din nou, în 1511. Din perspectiva posterității, această serie de tinerețe, realizată în tehnica de gravură în lemn, este una dintre operele cele mai importante și revoluționare din istoria artei căci, pentru prima dată în istoria imaginilor de artă, grafica era pe aceeași poziție cu desenul și pictura, având însă un impact mai mare, datorită posibilității reproducerii multiple și ieftine a imaginii. O altă serie grafică pe teme religioase, Marea Pasiune a lui Hristos, din 1511, servește de asemenea retrăirii Bibliei, relatată într-un limbaj uman, lizibil, într-o formă plastică reală, convingătoare. Datorită formei populare a mesajului transmis tot prin intermediul xilogravurii, artistul a dobândit o audiență largă, în toate categoriile sociale. În cazul ambelor serii de lucrări, viziunea lui Dürer asupra Scripturii a fost influențată de spaimele apocaliptice și de speranțele milenariste.
   În expunere sunt prezentate 14 gravuri din seria Apocalipsa lui Ioan și 7 gravuri din seria Marea Pasiune a lui Hristos. Gravurile provin dintr-o colecție a Muzeului Orășenesc din Gdańsk (Stadtmuseum Danzig), aparținând muzeului dinaintea celui de al doilea război mondial.
    Astfel de serii grafice de mare valoare sunt deținute de cele mai importante muzee și biblioteci din lume și, în original, sunt foarte rar prezentate în străinătate, precum în cazul acestei expoziții ce constituie un eveniment de importanță deosebită pentru Muzeul Național Brukenthal și pentru publicul vizitator.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu