Expoziție de litografii
Otto Dix
Biserica Evanghelică C. A. Lutherană, București
5 octombrie - 9 decembrie 2017
Biserica Evanghelică C.A. București găzduiește în cadrul
manifestărilor dedicate Jubileului de 500 de ani de la demararea Reformei
(Martin Luther - 1517) o nouă expoziție cu temă religioasă.
Evanghelia după Matei prezintă o colecție de 31 de
litografii originale editate de Käthe Vogt Verlag la Berlin în anul 1960.
Otto Dix, (1891 Gera – 1969 Singen) este unul dintre cei mai
de seamă reprezentanți ai expresionismului german. S-a făcut cunoscut în anii
20 ai secolului trecut datorită lucrărilor sale cu tentă critică la adresa
societății – tema principală a acestora, bazată pe experiența frontului din
cadrul Primului Război Mondial, fiind protestul față de răul pe care oamenii îl
fac unii altora. Otto Dix a fost fondatorul și liderul mișcării artistice pseudo-expresionistă Neue Objektivität (Obiectivitatea nouă) în care se încadrează lucrări ce
alătură motivelor realiste o critică socială cinică cu tentă caricaturală.
Profesor la Academia de Artă din Dresda începând cu anul
1927 și membru al Academiei Prusace (1931), Otto Dix a fost un opozant al
politicii național-socialiste germane. Sistemul nazist a catalogat lucrările
sale drept ”degenerate”, motiv pentru care o mare parte dintre acestea au fost
confiscate, iar artistului i-au fost retrase atât titlul academic, cât și cel
de profesor universitar.
În pofida statutului său de ateu auto-declarat, Otto Dix s-a
aplecat intens asupra temelor biblice. A considerat Biblia ca fiind o ”carte de
istorie minunantă” ce trebuie citită cuvânt cu cuvânt și tratată cu seriozitate.
În pofida acestui fapt, din ilustrațiile Evangheliei după Matei reiese o
profundă evlavie și o încredere absolută în Dumnezeu Salvatorul. Mesia cel
așteptat a venit pentru a se sacrifica pentru toți oamenii. Nu întâmplător,
seria lucrărilor începe cu Abraham și Isaac – ca simbol al încrederii
absolute a fiului ce se ridică peste ascultarea oarbă a tatălui. Impresionantă
este și descrierea brutalității uciderii pruncilor din Masacrul inocenților în care călăii lui Irod poartă uniforme naziste.
Otto Dix descrie Evanghelia după Matei ca o relatare
istorică pe care o așează în lumina unei aspre critici sociale.
Expoziția este organizată în colaborare cu galeria de artă
Merkur (colecționar Thomas Emmerling). Thomas Emmerling este inițiatorul Muzeului Mobil de Artă și în același timp, proprietarul lucrărilor
prezentate. În colecția sa se află însemnate creații ale unor artiști
importanți: Martin Schongauer, Matthias Grünewald, Albrecht Dürer, Rembrandt
van Rijn, Vincent van Gogh, Pierre-Auguste Renoir, Henri Matisse, Salvador
Dalí, Joan Miro ș.a.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu