Arta plastică contemporană
Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia
15 octombrie - 10 noiembrie 2016
Asociația Basarab Art & Science și Centrul Cultural
Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia au plăcerea de a vă invita la Coast to Coast,
expoziția ceramiștilor nord-americani, curatoriată de Vlad Basarab, care va
avea loc la Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, din
15 octombrie
până pe 10 noiembrie 2016. Sălile: Foișor, Cuhnie, Ghețărie.
Sâmbătă, 15 octombrie, la ora ora 12:00, va avea loc în Sala
Scoarțelor a Palatului Brâncovenesc, o conferință având drept invitați pe:
Sin-Ying Ho, Quens College, City University of New York și
Linda Swanson, Concordia University Montreal,
moderator: Vlad Basarab, Universitatea Națională de Arte,
București.
Vernisajul expoziției va avea loc la Cuhnia Palatului, ora 14:00, în data de 15 octombrie. Artiștii care paticipă la această expoziție sunt:
Jennifer Allen, Linda Christianson, Josh DeWeese, Steven Godfrey, Sin-Ying Ho,
Rober “Boomer” Moore, Shoji Satake, Brad Schwieger, Linda Swanson și Martin
Tagseth.
Expoziția este dedicată memoriei lui Tom Rohr, ceramist american.
Coast to Coast este un concept pe termen lung care propune
ceramica drept pod între culturi, între tradiții și practici contemporane, o
formă de limbaj care traversează mii de ani, legând trecutul de viitor. Analizând
originile și practicile ceramiștilor nord-americani incluși în această
expoziție, este evident că poveștile (destinele) și influențele lor izvorăsc
din America de Nord, Europa și Asia.
Expoziția de față, primul eveniment din cadrul Coast to
Coast, va fi compus din lucrări utilitare și non-utilitare ale unor artiști
ceramiști de prestigiu din varii zone geografice ale Statelor Unite și Canadei,
reprezentând un mic sondaj al ceramicii nord-americane prin viziunea
curatorului. Majoritatea artiștilor din această expoziție sunt de asemenea
cunoscuți ca mentori și educatori la universități prestigioase din SUA și
Canada.
În contextul în care tradițiile ceramice (teracotă) din
România dispar, iar ceramiștii contemporani evită în general creația de oale,
există o ruptură evidentă între ceramica tradițională și cea contemporană.
Expoziția evidențiază pe de-o parte că ceramica în forma de sculptură și olărit
pot coexista și influența una pe cealalta, dar mai ales că tradițiile pot fi o
fundație pe care se poate construi. Ambele direcții pot fi urmate în educarea
publicului asupra importanței obiectelor făcute de mână, intimității lor și a
felului în care ne pot îmbogăți viețile.
Ceramica de temperaturi înalte originară din China, a migrat
în Japonia prin Corea. Pe când stilurile ceramice chineze și coreene sunt
foarte cunoscute pentru formele rafinate, decorația și suprafețele glazurate pe
porțelan devenind perfecționate și elaborate în dinastia chineză Ming, o parte
din ceramica japoneză influențată de spiritualitatea budistă a celebrat
imprevizibilul și imperfecțiunea ca o nouă formă de manifestare artistică. Dacă
în arderile tradiționale chinezești cu lemne, vasele ceramice erau protejate de
impuritățile din cuptor (cenușă, cărbune) prin recipiente din ceramică pentru a
obține glazuri Celadon, ceramica japoneză din Shigaraki a celebrat
imperfecțiunile și accidentele, olarii lăsând cenușa depozitată pe vase să se
topească și să devină o formă naturală de glazură. Ba mai mult, japonezii au
descoperit feldspar-ul și l-au adăugat lutului pentru a se topi și a mări
efectul de imperfecțiune, în timpul arderii formându-se cratere vulcanice în
pereții vaselor.
Influențele asiatice asupra lucrărilor expuse scot în
evidență unele din tradițiile menționate mai sus prin interpretări personale.
De la obiecte arse la temperaturi mari și acoperite cu Celadon la obiecte arse
în atmosfere experimentale (arderi cu lemne, sare și sodă la temperaturi mici
(900 – 1000 C) și înalte (1300-1350 C), expoziția oferă o paletă vastă de forme,
suprafețe și culori. (Vlad Basarab - Visual artist)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu