sâmbătă, 23 iulie 2016

"Acei oameni minunaţi şi maşinile lor zburătoare" (2)




Aviaţia românească


Colecţii şi Colecţionari


Cartofilie





75 de ani de la primul zbor din lume al unui avion. Aparatul conceput, construit
și pilotat de românul Traian Vuia, s-a desprins de la sol la 18 martie 1906
(Montesson-Franța). Cod: 3750. Editor: OSETCM. 1981. Necirculată.
Ilustrata a fost folosită (set, nr: 00724) cu ocazia Expoziției filatelice Transfilex '81. 


1912 - 1987. 75 de ani de la mitingurile avitice efectuate de Aurel Vlaicu.


Aurel Vlaicu și Aeroplanul său. Cod 021. 1987.


Carte poștală circulată pe 10 februarie 1992.
Modificări succesive ale prețului de vânzare. Dovezi ale inflației...


Henri Coandă. 16 decembrie 1910, data de naștere a aviației reactive,
dată la care inginerul și constructorul tomân Henri Coandă încearcă
în zbor primul avion cu reacție din lume. Tentativa de zbor a avut loc la
Issy-les-Moullineaux, după ce în octombrie 1910 aparatul a fost prezentat
la Salonul de Locomoție Aeriană de la Paris.
Ilustrată maximă (cod 00444) folosită cu ocazia Zborului omagial 
Iași-București de pe 29 08 1981.



Consemnare publicată în Scînteia tineretului, Nr. 2466, de miercuri, 10 aprilie 1957.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Douglas/DC-3. 
Bimotor clasic, intrat în dotarea companiei LARES în anul 1938; a fost folosit
de flota aeriană română pînă în anul 1959. Viteza de croazieră 296 km/h. 
Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  


Ilustrată (cu dimensiunile pe orizontală mărite) TAROM. 1967.



Ilustrată TAROM. Probabil sfârșitul anilor '60. Necirculată.


Ilustrată TAROM. Probabil sfărșitul anilor '60. Necirculată.



Ilustrată TAROM. Probabil sfărșitul anilor '60. Necirculată.


LI-2.  Primul avion pentru transportul de persoane folosit
pe liniile internaționale românești după 1944.
Foto: I. Bendiu. Departamentul publicitate Tarom.
Anii '70-'80. Necirculată.


IL-14. Avion pasageri și marfă. Intrat în dotarea Tarom în anul 1955 și folosit
pe cursele aeriene interne și externe românești. Foto: I. Bendiu.
Departamentul publicitate Tarom. Editată cu ocazia a 60 de ani de la înființare
1920 - 1980. Necirculată.


IL-18 (turbopropulsor) operează pe liniile internaționale.
Ilustrată promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Prima parte a anilor '60. Necirculată.


IL-18 (turbopropulsor) operează pe liniile internaționale.
Ilustrată promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Prima parte a anilor '60. Necirculată.


Avion turbopropulsor IL-18 în serviciul pe liniile externe TAROM.


I.B.S. C-da 555. Tiraj: 125 000 ex. Iunie 1963.


Ilustrată promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Foto: L. Bendiu. Anii '60. Necirculată.


IL-18 (turbopropulsor) operează pe liniile internaționale.
Ilustrata promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Prima parte a anilor '60. Necirculată.


Ilustrată TAROM. Avion IL-18. Anii '60. Necirculată. 
Ilustrată cu dimensiunile, pe orizontală, mărite.


Ilustrată TAROM. Avion IL-18. Anii '70 (probabil). Necirculată.


IL-18 (turbopropulsor). Editată (în limba elgleză) de Departamentul de Publicitate.
Foto L. Bendiu. Necirculată.


Aspect din Muzeul Satului. 
Foto: V. Stamate. I.P.F.T. cd. 7224. Editor: Tarom. Anii '60-'70. Necirculată.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Ilyushin/IL-18. 
Primul quadromotor echipat cu motoare turbopropulsoare intrat în dotarea TAROM în anul 1961. Viteza de croazieră 650 km/h. Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu IL-62.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Foto: L. Bendiu. Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu IL-62.


AN-24. Avion turbopropulsor folosit pe cursele aeriene interne și externe
ale companiei TAROM. Foto: I. Bendiu. Departamentul publicitate Tarom. 
Editată cu o cazia a 60 de ani de la înființare 1920 - 1980. Necirculată.


Avionul TU-154 înainte de plecare în cursă. Pliant: Fly TAROM to Romania.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Tupolev/TU-154 B. 
Avion turboreactor, trimotor, pentru transportul de pasageri și mărfuri,
pe distanțe medii. Viteza de croazieră 900 km/h. 
Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu Boeing  707.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu Boeing  707 - 320C
(189 locuri).


Pliant: Fly TAROM to Romania.


Pliant: Fly TAROM to Romania.


Pliant: Fly TAROM to Romania.


Pliant: Fly TAROM to Romania.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu Boeing  707 - 320 C.
(189 locuri).


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Boeing 707.
Avion turboreactor lung curier cu 4 motoare destinat transportului de pasageri și marfă.
A intrat în dotarea TAROM în anul 1974. Viteza de croazieră 900 km/h.
 Grafica: arh. M. Andrei. Anii '70. Necirculată. 


BAC 1-11 400. Primul avion jet în exploatarea companiei TAROM din anul 1968
(Capacitate 84 locuri). Foto: I. Bendiu. Departamentul publicitate Tarom. 
Editată cu ocazia a 60 de ani de la înființare 1920 - 1980. Necirculată.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. ROMBAC 1-11 seria 500. 
Primul avion de transport cu motoare turboreactoare construit 
de Industria Aeronautică Romînă: intrat în dotarea TAROM în anul 1982. 
Viteza de croazieră 815 km/h. Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.


  
Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. ROMBAC 1-11. Necirculată.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. ROMBAC 1-11 seria 500. 
Inscripționare numai în limba engleză. Anii '80. Necirculată.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate.
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu BAC 1-11 (84 locuri). 
Foto: I. Bendiu. Anii '80. Necirculată.


Avionul BAC 1-11. Foto: I. Zegrea. Editor: Tarom. Anii '80. Necirculată.


Idem. Carte poștală folosita pentru Expoziția filatelică Aeronautica, București. 
5 decembrie 1981. 


Avionul BAC 1-11. Foto: I. Zegrea. Editor: Tarom. Anii '80. Necirculată.
Carte poștală folosită pentru Expoziția filatelică Aeronautica, București. 
5 decembrie 1981. 


BAC 1 - 11. Necirculata.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL.


Felicitare. ROMBAC 1 - 11. Necirculata.
Editata, probabil, de catre Intrepronderea de Avioane Brasov.


Tarom. ROMBAC. Necirculată.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Necirculată.
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu AIRBUS-A 310. 


Fotografie format mare. Anii '90 - 2000.


Fly by TAROM. Prima parte a anilor '60. Necirculată.
Imagine document: înfațișează personalul însoțitor la bord din acea perioadă.


Colaj. Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Foto: L. Bendiu. 
Anii '70. Necirculată.


Colaj. Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Foto: L. Bendiu. 
Anii '70. Necirculată.
Compania ne informează că operează cu avioane de tip BAC 1-11, 
IL-62 și Boeing 707. 


Colaj. Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Necirculată.


Colaj. Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Necirculată.


I.A.R. - 824.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 824.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 316 B - Alouette III.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 316 B - Alouette III.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 824 si I.S - 290.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 823.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.S. - 28 B.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.S. - 28 B.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.S. - 29 D.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 826.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautică Română.
Anii '80. Necirculată.


Iak - 11sc. Necirculat.
S.C. Romaero S.A. Aero Design SRL. 


IAR - 818. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL. 


IAR - 827. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL.


BN - 2 Islander. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL.


IAR - 93. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Ing. (parcă era arhitect!) Mihai Andrei. Aero Design SRL.


Întreprinderea de Construcții Aeronautice Brașov. Necirculată.


IAR 99 Standard.
Este un avion militar românesc de antrenament capabil să asigure
misiuni de atac la sol precum și misiuni de recunoaștere.
Foto: Eugen Mihai, 7 octombrie 2015. 2015.


Airbus A310-300. Cod: 081. 1994. Necirculată.


Flota JARO International S.A. Anii 2000. Necirculată.


Compania Blue Air. Semn de carte. 2016.



Demonstrație Aeriana Internațională.
Aeroportul București-Băneasa. 17 iunie 1995.




Spectacol Aerian. Aerodromul Clinceni. 1 iunie 1996.



Aceeasi invitatie in alta varianta de culoare.




Manifestari de Ziua Aviatiei. 
28 - 29 iunie 1996.



75 de ani de la primul zbor din lume al unui avion. Aparatul conceput,
construit si pilotat de romanul Traian Vuia, s-a desprins de la sol la
18 martie 1906 (Montesson - Franta). Cod: 3750. 1981. Necirculata.
Carte postala folosita pentru Expozitia filatelica Aeronautica, Bucuresti. 
5 decembrie 1981. 


1912 - 1987. 
75 de ani de la mitingurile aviatice efectuate de Aurel Vlaicu.


Cod: 021. 1987.


Circulata in 1992, pe cand inflatia isi facea de cap.


Pliant TAROM (cursele externe) valabil pentru perioada
1 noiembrie 1965 - 31 martie 1966.



Oficiile de unde se puteau face rezervările de bilete.
Pentru mărire, click pe imagine.






Tarifele externe - ar fi interesantă o comparaţie cu cele actuale.








Felicitare. 1969.


1 aprilie - 31 octombrie 1977.















Agendă telefonică cu sigla TAROM. Anii '70 (probabil).


Bilet al cursei Tarom București - Paris, 8 martie 1969.

Condițiile contractului








Chestionar TAROM, pliabil.



Anii '70 (probabil).



Revista Flacăra, Nr. 31. 7 august 1971.



Un "accesoriu" păstrat intact. Anii '70.



Carte poștală promoțională Blue Air.
Noiembrie 2016. Necirculată.


IAR 330 Puma naval hellicopter. Anii 2010. Necirculată.
Foto: Cristian Vlăsceanu. Editare: Ana Maria Susan - Postcardsmarket. 


24 februarie 2017. Necirculată.


Reversul ilustratei.


1926 - 1976. 50 de ani de la inaugurarea primei linii 
aeriene naționale București - Galați. Cod: 0088. 1976.



Activitate festivă, Garnizoana Clinceni, 10 iunie 1991.



Calendar de birou, sub formă piramidală, pe 1998.


50 de ani de existență a Grupului Industrial Aeronautic S. C. Aerostar S.A. Bacău.
Cod 086/2003. 17 aprilie 1953 - 2003.


Pliant: Fly TAROM to Romania.


Un plic mai din zilele noastre...

***
Urmează câteva felicitări care i-au aprținut comandorului Constantin Iordache.
Dacă căutați pe Google veți afla că este autorul a numeroase volume 
despre istoria aviației românești. Mai ales din perioada celui de-al Doilea Război Mondial. 



Ianuarie 2003.






Felicitare cu dimensiunile, pe orizontală, mărite. Aprilie 2011.


Felicitare cu dimensiunile, pe orizontală, mărite. Aprilie 2012.


Felicitare cu dimensiunile, pe orizontală, mărite. Aprilie 2013.


***
Un articol tematic, despre un pilot român, găsiţi aici:

Imi pasa: Despre un absolvent al Scolii Militare de Pilotaj



***Am respectat întocmai inscripționările de pe cărțile poștale și
celelalte materiale folosite.
Erorile de titulatură, gramaticale, ortografice, etc., nu-mi aparțin (cele de tastare, da!)
Orice completări sau corectări sunt utile și le voi intercala în articol cu promptitudine.
Nu mai vorbesc de donații! 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu