miercuri, 4 mai 2016

Să ne cunoaștem artiștii




Arta plastică contemporană românească


Dumitru Pasima



Foto: Senso TV





Cronică, semnată de N. Argintescu-Amza, publicată în 
Revista Arta Plastică, Nr. 11. Noiembrie 1966.


Fată din Maramureș. Revista Amfiteatru, Nr. 34. Octombrie 1968.


    Muzeul Național al Țăranului Român vă invită la expoziția Portret / Atelier. Dumitru Pasima, în cadrul seriei omonime, la Sala Irina Nicolau.

Vernisaj: joi, 12 mai 2016, ora 18:00.
   Expoziția va fi deschisă în perioada 12 mai – 5 iunie 2016, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00. Intrarea este liberă.

   Expoziția Portret / Atelier. Dumitru Pasima este dedicată unui artist al cărui demers a explorat de-a lungul timpului teritoriul sculpturii clasice, adăugându-i acesteia elemente ale spiritualității lumii creștine, reușind astfel să construiască o sinteză formală apropiată lumii greco-romane, culturilor mediteraneene și bizantine. Folosind sistemul de semnificații și simboluri din lumea tradițională creștină, cu surse de inspirație din arta țărănească și cultă autohtonă, cât și a teritoriilor din Balcani, Dumitru Pasima crează o sculptură monumentală epurată de accesorii decorative și descriptive, transfigurând semnele lumii figurative într-o poetică a geometriei spațiului sacru (Poarta, Veghe, Sacrificiu, Mioritica, Scara, Pieta, Mama și Fiul, Zbor, Intrarea în paradis etc.). Nu același lucru se întâmplă în arta portretului, unde atenția sa se îndreaptă spre frământarea și modelarea expresivă a materiei, spre surprinderea expresiei chipului până la detaliile ultime ce construiesc identitatea, dând astfel imaginii figurative o materialitate și o plasticitate care îl apropie de arta portretului roman.
    Însoțim, ca de fiecare dată lumea obiectelor și a atelierului artistului, cu imagini fotografice care reconstituie fragmentar contextul cultural și social în care acesta s-a format și și-a conturat demersul artistic pornind de la rememorarea primelor tabere de sculptură de la Măgura, Căsoaia și Arad, până la creațiile ultimilor ani dedicate explorării portretului și monumentelor de for public.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu