joi, 18 februarie 2016

Abstract 2016




Arta plastica contemporana romaneasca


Liviu Nedelcu


Galeriile de Arta Focsani


18 februarie 2016




Gest și materie

   Disputată mereu între un figurativism cu investitură culturală, de amplă deschidere conotativă și un expresionism abstract la fel de conștient asumat ca atitudine culturală, în traseul obstinatei căutări/practici a unei libertăți maxime în raport cu realitățile extraestetice, dar cu atât mai atentă la exigențele compoziției pur picturale, creația lui Liviu Nedelcu exploatează fără rezerve, fără prejudecăți, instrumentarul conceptual și expresiv pus la dispoziția unui artist cu experiență de atelier de specificul eclectic al postmodernismului. Totuși, libertatea gestului ca expresie a unei alerte neliniști, a unei energii interioare de natură biologică și, în aceeași măsură, psihică, prezentă în toate/în majoritatea compozițiilor sale, dincolo de angajamentele semantice ale ciclurilor ce le includ, dovedesc opțiunea de fond pentru gestualism, pentru libertatea imperioasă a mișcării în spațiu și preferința pentru spațiile/compozițiile deschise. Această constanță a prezenței traseelor gestuale, uneori tinzând spre stagnarea gestului în pată, asigură omogenitatea stilistică a creației sale angajată în susținerea unor atitudini sociale, spirituale, culturale și chiar polemic culturale cu exigențele lor retorice.
   Ciclul de picturi recent realizate, și care fac obiectul actualei expoziții, explorează filonul acestei abstracții esențial legate de concret, de materialitatea substanței picturale, cromatice și de suport concret și, de materialitatea/substanțialitatea psihică. Modernismul istoric pune în dezbatere relația abstract-concret în cadrul defigurativizării raționaliste, al reducției tridimensionalității la planeitate și al diversității formale mimetice la severitatea geometrică. În opoziție cu acest program auster, care exclude în aceeaşi măsură proliferarea/descriptivitatea formală analitică și substanțialitatea cromatică, expresionismul abstract la fel de ostil reprezentării, debutează la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, sub semnul protestului politic, la fel de violent ca tensiune a mișcării, ca regim cromatic, ca și realitatea la care reacționează, transferând-o în limbaj artistic.
    Dacă semanticitatea abstracționismului conceptual, geometric, este fie de încărcătură metafizică, fie de referință filozofică, neoplatonică, fie de citare științifică, (până la totala autoreferențialitate a minimalismului), abstracționismul liber, expresionist deschis unor angajamente tematice subiective la fel de limitate în afara primei vehemențe retorice, se asociază explorărilor psihologice care caută un eu primitiv de dincolo de primele schițe de limbaj, de pe pragul dintre civilizație și naturalitatea pură, în care „gestul și cuvântul” sunt încă solidare, dar este și deschis hibridărilor cu discursul figurativ și în continuitatea complementarității cu discursul vorbit, cu cuvântul, gestul devine scriitură, semn, text. Acest traseu al depășirii primei investituri protestatare, de anvergură politică a gestualismului i se încadrează creația lui Liviu Nedelcu, uneori de un gestualism pur, total liber de sarcina figurativă, deși alteori foarte coerent integrat, mai precis integrând discursul figurativ.
    Ciclul Abstract, căruia i-a integrat și lucrări din subciclul Cuiburi aduce în pictura lui Liviu Nedelcu un plus remarcabil de concretețe materială, o densitate a traseului cromatic la care participă atât consistența suportului pigmentar, cât și intensitatea- armonică - a culorii. Raporturile între tonurile de roșu, tonurile de albastru, secondate de alb, sunt uneori extinse pe suprafețe ample în economia compoziției, și de trasee de un negru intens, și la care participă uneori și alte culori verde, orange, galben, brunuri calde. Dinamismul gestual susține o tramă narativă la fel de consistentă, deși lipsită de suportul explicit al unei „istorii”, confruntarea, continuitatea dintre mișcarea energic-deschisă, angajând spațiul, și nuclee care convertesc această mișcare, uneori curbilinie spre o circularitate aproape închisă, cu tensiuni de tridimensionalitate (cuiburile, sau simple aluzii la nod sau centru) generând, un centru spațial și de condensare temporală (Alexandra Titu)
***

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu