duminică, 26 iulie 2015

Cronica de "colonist"




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Inscrisuri de toate felurile



Odorica ne ofera o savuroasa relatare despre "sejurul" lui
pe tarmul Marii Negre. Din urma cu aproape sase decenii.
Am putut rememora astfel multe dintre aspectele vietuirii in orasul natal.
De pe vremea cand umblam in pantaloni scurti...


"Draga mamica si draga Felicia.

Ce mai faceti?
Eu aici ma simt mai bine. Trebuie sa va spun ca eu acum 2-3 zile in urma
dupa ce-am facut baie in mare pina la jumatate si am inotat cu manusele
(probabil, mini-flotoarele pentru copii; n.a.), am facut plaja si am venit 
la Palas cu autobuzul special descoperit. Noroc ca am luat un cersaf invelit
in jurnal (ziar; n.a.) cu mine chiar pentru prima oara nustiu de ce, ca ne-a 
apucat o ploaie pe drum, de m-am acoperit cu cersaful. Dela autobuz am tras 
o fuga pana la cantina. Am fugit foarte repede, dar dupa aia mi-au intepenit 
muschii dela picioare (tocmai aceia care folosesc la ridicatul in varful
picioarelor, asa incat deveneau durerosi; ca de piatra). O zi n-am mai putut
merge decat in calcaie fara sa ma ridic in varful picioarelor. De atunci 
n-am mai intrat in mare. Acum putin de tot ma mai dor. Pot sa merg nestingherit.
In schimb m-am fotografiat ca marinar intr-o mica nava cu panze (pe mal)
de carton. Am luat mai multe racoritoare, scrisori, timbre, o inghetata la 
cofetarie de 2,70 lei si altele de am ramas cu 10 lei, din care 6 lei pentru intors.
Am mai luat si cateva amintiri ca doua siraguri de scoici f. frumoase, naturale
si colorate pentru Felicia (sora lui; n.a.). De 3,50 voi mai lua si o caseta
din scoici f. frumoasa care este si scrumiera si caseta de amintiri (!). Nici nu
stiu cum de s-au dus banii. Acum 2 zile era vorba sa ne desfiinteze sanepidul
 colonia din cauza Poliomielitei. Acum vad ca a ramas cu ideia ca toti 
colonistii sa se spele bine pe maini inainte de masa. Mi-e dor mult de matale
si de Felicia. Dela plaja ne da voie sa plecam mai repede si eu caut sa vad
bine Constanta. Am vizitat astfel singur portul si cateva piete. N-am intalnit
insa nici o hala sau vre-o piata de desfacere ca la noi. N-am intalnit nici tramvaie.
Intre niste cladiri am vazut niste trenuri chiar in mijlocul orasului (e vorba de 
Gara Veche care, intr-adevar, era in oras, aproape de centrul administrativ 
de azi; n.a.). Aici populatia vorbeste des limba rusa si cehoslovaca. Sunt foarte
multi chiar foarte des rusi si posturi roamane de marinari inarmati (Marina
militara). Confirm si eu, din cele povestite de mama; pana-n 1958,
data retragerii, in oras erau numerosi consilieri, militari, functionari sovieici
(chiar si cu familiile lor). Aveau un regim privilegiat, magazine proprii, etc.
Pe plaja toate fetele tinere vorbesc ruseste. Baietii nostri (numai cei dela Iasi)
au inventat un fel de scoabe caci asa le spun, cu care ciupesc fetele pe plaja
de nu stiu de unde vine. Ele zic ca-s niste insecte (muhi) care au aparut.
Cu un elastic scoabele in forma de U sunt aruncate printre degete la mari
departari caci sunt de fier sau cupru. Ele tipa si cele mai mici plang cu pete
rosii ca de injectii. Asa am aflat si eu originea "prastiilor cu scoabe".
Le-am folosit, cam peste 6-7 ani. "Firul" propulsor il obtineam din banda
elastica de la imbracaminte (fuste, mai ales, sau pantaloni). Pe post de scoabe
erau boldurile indoite. Personal n-am folosit niciodata "artileria" impotriva
altor copii; eram speriat de unele "legende" care spuneau ca s-au inregistrat
cazuri de orbire prin lovirea in ochi a celui vizat. "Victimele" mele au fost
cu precadere baloanele de la defilarile de 1 Mai sau 23 August (n.a.) 
In apa sunt si niste mici viermi ca un fus verzi si cenusii cu membrane 
ondulate si picioare cu care se prind si te inteapa in picioare. Sunt f.
numerosi in unele parti. Aici se spune ca <in mare gasesti toate porcariile>
E vorba a facem o ecscursie la <Mamaia>. Scrieti-mi ce mai e nou pe acolo.
Aici masa nu mai e ca altadata (!) Ne da mancare mai putina. Au mai venit
baieti vreo 30 dela Orasul Stalin, 2 dela Sibiu, inca o serie de 14 dela Orasul
Stalin. Daca-mi trimiteti bani, trimiteti pe adresa Palas, Regiunea Constanta,
(de fapt, Dobrogea; n.a.) strada Muntii Tatra Nr. 35.
Pana acum n-am scris Taticului si la Suceava ca n-am gasit adresele.
Dar le-am gasit (!) Va sarut mainile cu drag si dor. Dorin."
19 iulie 1957.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu