Arta plastica contemporana romaneasca
Diana Oțet
Muzeul de Arta Brasov
2 aprilie - 10 mai 2015
În perioada 2 aprilie - 10 mai 2015, Muzeul de Artă Brașov
organizează expoziția de desen Smooth Misery a artistei Diana Oțet.
Vernisajul expoziției va avea loc joi, 2 aprilie 2015, orele 13.00, la sediul
Muzeului de Artă Brașov din B-dul. Eroilor nr. 21 (lângă Hotel Capitol).
Artista Diana Oțet (n. 1987) locuiește și lucrează în
Cluj-Napoca, fiind în prezent doctorand al Universităţii de Artă și Design din
același oraș. Începând cu anul 2009 participă la o serie de expoziții
colective, printre care: Fais-le toi-meme - Liege 2010, Carnet de voyage - Cluj
2012 (obţinând un premiu special oferit de Centrul Cultural Francez), Young
graduates from the School of Cluj - Galeria Mie Lefever, Gent 2013, Puterea
seduce sufletul - Timișoara 2014 (premiu special la concursul Juventus, oferit
de Fundaţia Triade) și What about poor Gregor Samsa? - Galeria Anca Poteraşu,
București 2015.
Prima sa expoziție personală, intitulată Clipografie, a fost
organizată în 2012 la Galeria Casa Matei din Cluj-Napoca și a primit marele
premiu al competiției Expo Maraton, organizat de UAD Cluj-Napoca. De asemenea,
expoziţia intitulată Semințe de gând, găzduită în 2015 de Galeria Quadro din
Cluj-Napoca, a înregistrat un remarcabil succes, fiind în mod special apreciată
în rândurile comunităţii artistice clujene. Artista utilizează desenul ca pe un
instrument introspectiv, prin care își ordonează fragmente de realitate,
transcrie gânduri și sentimente intime. Având o notă foarte personală,
lucrările invită și provoacă privitorul să ia parte la același proces
introspectiv, să relaţioneze emoţional cu experienţele şi stările revelate
discret, dar totuși învăluite într-o aură de mister.
Proiectul expozițional Smooth Misery (Nefericire lină)
cuprinde o instalație (Choose your perspective/ Alege-ți perspectiva) și
desene, ce pot fi clasificate în două serii. Lucrările de mici dimensiuni (20 x
22 cm) constituie reprezentări de tip figurativ, studii după obiecte și
peisaje, cu caracter metaforic şi imprecis narativ. Cea de-a doua serie cuprinde
lucrări de mari dimensiuni (100 x 100 cm) înfățișând reprezentări de tip
geometric - abstract. Diana Oţet explorează diversitatea expresivă a mediului
desenului, utilizând cu versatilitate creionul, tușul, laviul sau pastelul și
obţinând prin îmbinarea acestora suprapuneri de straturi și texturi savuroase.
Lucrările explorează zona subconștientului, gravitând pe
jumătate obsesiv, pe jumătate meditativ în jurul unor întrebări precum: de ce
dintr-un eveniment biografic par să ne rămână cel mai viu în minte o imagine
sau un fragment de imagine aparent nesemnificative? De ce şi cum ajung acestea
încărcate simbolic şi dătătoare de sens? De ce asemenea fragmente de memorie
disparate par să ne marcheze, ca niște repere care revin obsesiv, amintirile
cele mai intime? Lucrările nu urmăresc să ofere anumite răspunsuri, ci acordă
privitorului spațiu de interpretare și introspecție, dar evidențiază caracterul
fragmentar și fragil al amintirilor, care se transformă din imaginile aferente
unor evenimente în senzaţii difuze sau stări sufletești.
Unele lucrări din seria desenelor de mici dimensiuni
prezintă inserții de scriitură, notițe spontane integrate în compoziția
propriu-zisă, care descriu foarte sugestiv o anumită stare - cel care nu mai
sunt, linia vieţii, linia morţii, loc de veci temporar - fiind printre cele mai
expresive și ilustrând caracterul meditativ, reflexiv al demersului artistic.
Acest demers este dominat de o manieră de reprezentare discretă, delicată a
unor prezenţe și senzații aparent neînsemnate, dar care pot surprinzător să
conducă gândul spre marile întrebări ale existenței. Ce frapează în lucrările
acestei serii este transformarea scenelor şi obiectelor banale în metafore
vizuale cu bogat potenţial poetic. În liniștea contemplării, obiectul rupt din
contextul realității își țese propria poveste, trăiește și respiră.
Desenele de mari dimensiuni sunt de factură abstractă și se
bazează pe o estetică a construcției şi a deconstrucției, ce recurge la formule
vizuale geometrizate, rezultat al unor căutări şi clarificări de natură
conceptuală în relaţia artistei cu mediul desenului. Lucrările sunt realizate
prin compunerea atent studiată a unui „modul” dreptunghiular. În contrast cu
rigoarea rectangulară a compoziţiei, suprafeţele desenelor prezintă texturi de
o rafinată senzualitate și explorează potenţialul expresiv al pigmentului
într-o gamă cromatică ce merge de la alb la negru, trecând prin variate și
delicate nuanțe de gri.
Titlul expoziţiei descrie adecvat atmosfera dominantă pe
care o degajă lucrările, tensiunea dintre smooth (lin) și misery (nefericire)
indicând faptul că acestea nu descriu retoric o suferință dramatică, ci stări
ambigue generate de parcurgerea unui traseu emoţional care duce la acceptarea
senină a incertitudinii și a efemerității existențiale. Pentru Diana Oțet,
desenul explorat în toate ipostazele sale, reprezintă modalitatea perfectă de
autocunoaștere.
Curator: Andreea Pocol
***http://www.muzeulartabv.ro/Expozitii_Temporare/In_Curand
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu