Expozitie de fotografie
Fritz Schiel
Muzeul de Arta Brasov
20 februarie - 29 martie 2015
În perioada
20 februarie - 29 martie 2015, Muzeul de Artă Brașov organizează expoziția
de fotografie Fritz Schiel - Imagini în
dialog.
Născut la
Braşov în 1945, fotograful Fritz Schiel, nepot al pictorului Friedrich Miess, a
crescut în vremea comunismului într-o familie de industriaşi saşi. În 1960, pe
când avea doar 15 ani, familia sa a părăsit Romania pentru a se stabili în
Germania. Fritz Schiel a parcurs o carieră în domeniul tehnic, iar apoi, în
1997, în timpul unei vizite la New York, a început, îndemnat de prietenii săi
artiști, să se ocupe mai întâi de pictură și ulterior de fotografie. Fritz
Schiel practică fotografia ca pasiune, abordând teme precum: portretul,
arhitectura, patrimoniul industrial şi fotografia experimentală. A
participat la 15 expoziții internaționale de grup: Fertilizer in Valley
(München, 2005, 2007, 2010, 2011 și 2013), Art Exhibition Bayrischzell
(München, 2007-2014), Seidlvilla și Aspects Gallery / Gasteig (München, 2008)
și Great Art Exhibition (München, 2009). Prima sa expoziție personală s-a numit
Culture in Oberbräu și a avut loc în orașul Holzkirchen, în anul 2014.
Seria
Imagini în dialog este prima expoziție personală a lui Fritz Schiel organizată
în România, reprezentând materializarea dorinței acestuia de a-și prezenta lucrările
în orașul natal. Expoziţia reunește o selecţie de 4o de lucrări, atât color cât
şi alb negru, realizate în diferite perioade, care trezește interesul față de
unele aspecte ale societății contemporane. Fotograful abordează trei tipuri de
teme: patrimoniul industrial, portretul și fotografia experimentală, prezentând
imagini dispuse în perechi, fie pe baza similitudinii, fie pe baza contrastului
existente între acestea.
Prima temă
prezintă peisaje industriale, ilustrând comparativ situaţia acestui tip de
patrimoniu din România şi a celui din alte părţi ale lumii, colindate de autor,
precum Italia, Germania sau America. Intenția fotografului este de a provoca
privitorul să devină mai conștient si mai sensibil la problemele de actualitate
- cum ar trebui societatea să abordeze patrimonial industrial: să-l valofirice,
oferind o nouă funcționalitate acestor giganți adesea inestetici sau să-l lase
pradă distrugerii, eliminând astfel o parte din memoria trecutului nostru? În
opinia unor specialiști din domeniu, conservarea elementelor de patrimoniu
industrial rezultă şi din necesitatea de a păstra identitatea şi memoria
edificiilor muncii, susținând astfel că fiecare parte din trecut trebuie să-şi
aibă un loc în istorie. Însă, pentru societatea actuală, răspunsul la această
întrebare nu apare atât de firesc precum în mintea unui istoric, care va alege
evident conservarea. Este totuși necesară conștientizarea faptului că în unele
părți ale lumii, acest patrimoniu prezintă o simplă memorie a edificiilor
muncii, pe când în alte părți, precum Romania sau Polonia, memoria acestora
este strâns legată de sistemele totalitare, în timpul cărora a fost construit
și folosit o parte din acest patrimoniu industrial. Deci, pentru omul contemporan,
alegerea de a păstra patrimoniul industrial nu este atât de firească, deoarece
presupune automat retrăirea unor clipe dintr-un trecut dureros, iar această
acceptare ar fi echivalentă cu acceptarea trecutului însuși.
Cea de-a
doua tematică este reprezentată de portrete expresive ale unor persoane care au
trăit în mediile marcate de prezența patrimoniul industrial, precum mineri sau
copii de romi. Chipurile de minerilor transmit subtil, în spatele zâmbetului
afișat, povestea unor vieți trăite sub povara riscurilor profesiei. Aceste
imagini surprinse de fotograf au importante valențe documentare, problematizând
continuitatea existenței meseriei de miner, pusă în pericol de apariția unor
noi tehnologii privitoare la exploatările miniere.
O a treia
temă propusă de fotograf, fotografia experimentală, iese din sfera primelor
două, atât din punct de vedere tematic, cât și din punct de vedere tehnic. Fotografia
experimentală cuprinde două subtematici realizate în tehmica multiply, creând
un joc de diverse momente temporale distincte, dar suprapuse. Astfel, pentru
subtema motivelor vegetale este reprezentativă o pereche impresionantă de
fotografii, având ca subiect lalele. Imaginea finală a lalelelor suprapune două
momente temporale: ipostaza prospețimii florilor cu ipostaza acelorași flori aflate
în proces de descompunere. A doua subtemă a fotografiei de tip experiment redă
imagini ale unor orașe, precum Chicago, Hamburg sau Brașov, care de asemenea
suprapun momente temporale diferite, petrecute însă în același spațiu. Acestea
surprind dinamismul specific urban și viteza la care omul se simte unoeri
constrâns să trăiască astăzi.
Curator: Andreea Pocol
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu