Muzeul National de Arta al Romaniei
Bucuresti
26 noiembrie 2014 - 26 aprilie 2015
Muzeul Naţional de Artă al României vă invită să vizitaţi
expoziţia ŞTEFAN LUCHIAN. Surse
şi experimente ale modernităţii, deschisă în perioada 26 noiembrie 2014 - 26
aprilie 2015 în sala dedicată artei grafice din Galeria de Artă Românească
Modernă (Calea Victoriei 49-53). Curatorul expoziţiei este Dana Crişan,
specialist în cadrul Secţiei de Arte Grafice a MNAR.
Expoziţia
ŞTEFAN LUCHIAN. Surse şi experimente ale modernităţii urmăreşte evoluţia
stilistică a lui Ştefan Luchian şi subliniază căutările sale tehnice inovative.
Este prezentată, astfel, o selecţie de treizeci şi două de lucrări din colecţia
Cabinetului de Desene şi Gravuri al Muzeului Naţional de Artă al României,
prilejuind întâlnirea publicului cu o parte dintre capodoperele lui Ştefan
Luchian (1868 – 1916), atât din perioada de început a creaţiei sale, cât şi din
ultimele etape ale vieţii.
Student la
Şcoala Naţională de Arte Frumoase din Bucureşti (1885-1889), Ştefan Luchian a
încercat să îşi găsească un drum propriu, în afara căilor oficiale, iar cel
care i-a deschis orizontul modernităţii a fost Nicolae Grigorescu, mentorul
tinerei generaţii de artişti din acea perioadă. În expoziţie sunt prezentate
compoziţii realizate sub influenţa directă a lui Grigorescu (Cap de ţărancă),
dar şi a curentului impresionist (Primăvara - interpretare după Édouard Manet).
Adesea,
compoziţiile lui Ştefan Luchian au variante în pastel şi ulei sau în pastel şi
acuarelă. Pictată în 1901, acuarela Safta Florăreasa este expusă după o absenţă
îndelungată şi poate fi comparată cu versiunea ei în ulei din Galeria de Artă
Românească Modernă. Realizată la finalul primei perioade de creaţie, lucrarea
marchează trecerea spre capodoperele recunoscute ale artistului din primul
deceniu al secolului XX, printre care: Ghereta din Filantropia, Puţul din
strada Clucerului, Birt fără muşterii sau către acuarelele pe pânză: Copaci
lângă apă şi Pe malul Dâmboviţei.
Expoziţia
ŞTEFAN LUCHIAN. Surse şi experimente ale modernităţii cuprinde şi o serie de
portrete în oglindă, care rezumă parcursul vieţii sale artistice: tânărul
elegant din anul 1898 în noul său atelier amenajat în casa de la şosea, boemul
care zâmbeşte ironic (1902-1904) şi în final autoportretul grav din anul 1907,
care îi prefigurează moartea timpurie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu