Muzeul de Arta Contemporana, Sibiu
Constantin Scarlatescu
4 - 30 decembrie 2014
Expoziţia Ferestre către Dumnezeu foloseşte, ca şi surse de
inspiraţie, icoane din toate centrele importante din ţară, precum ar fi:
Mânăstirea Nicula din judeţul Cluj, Valea Mureşului, zona Făgăraşului, zona
Braşovului, Valea Sebeşului – judeţul Alba, Mărginimea Sibiului, fiecare fiind
caracterizat prin motive stilistice specifice. Accentul este pus pe icoană ca
imagine a Divinităţii.
Astfel, lucrările încadrate de rame de ferestre, fac
trecerea între mediul laic şi cel religios, simplu, şi la îndemâna
privitorului.
Tehnica de realizare a icoanelor este similară celei originale,
artistul fiind restaurator pictură, în cadrul Laboratorului de Conservare şi
Restaurare din Muzeul Naţional Brukenthal, ceea ce implică o bună cunoaşterea a
materialelor folosite pentru realizarea acestui tip de lucrări. Studiul
îndelungat, şi restaurarea a numeroase icoane pe sticlă, de-a lungul celor opt
ani de activitate, au făcut posibilă realizarea unei expoziţii în care
lucrările îmbină tradiţionalul cu inovaţia. O parte din lucrări sunt limitate
doar la anumite stadii de realizare – respectiv schiţă în tuş, evidenţiată doar
de accente de culoare sau hârtie texturată, tocmai pentru a reliefa numeroasele
etape de realizare a icoanelor, şi o bună cunoaştere a tehnicilor de execuţie.
Imagini reinterpretate, elemente stilistice accentuate, punerea în altă lumină
a anumitor detalii care scapă privirii la icoanele finite, fac obiectul central
în unele dintre lucrările acestei expoziţii.
Ferestrele ne oferă, în general, posibilitatea de a privi
dincolo, de a trece peste bariera impusă de ziduri, astfel, prin folosirea
acestui mod de etalare a imaginilor, artistul ne dăruieşte o nouă perspectivă.
Chiar utilizarea acestui tip de încadrare face ca legătura dintre laic şi
religios să fie mai strânsă, iar apropierea mai mare. Ramele folosite au trecut
printr-un proces de conservare şi/sau restaurare, fiind astfel salvate, spre
a-şi păstra şi îndeplini rolul, acela de a aduce lumina.
Pornind de la ideea că acest tip de icoane a fost, de la
început, realizat pentru oamenii de rând, pentru a facilita accesul acestora la
învăţăturile creştine, prin imagine, folosirea ramelor de fereastră accentuează
chemarea făcută de către artist spre privitor, de a vedea şi înţelege
apropierea dintre el şi Dumnezeu.
Noutatea adusă de artist este reprezentată, pe lângă
folosirea unei noi modalităţi de expunere, de combinarea imaginilor cu texte şi
înscrisuri de factură religioasă, care, deseori însoţesc aceste lucrări. De
obicei, documente vechi, ataşate pe verso-ul unei icoane, nevăzute de privitor,
şi descoperite doar în timpul procesului de restaurare, au ajutat la datarea
acesteia, datorită înscrisurilor pe care le conţineau.
În consecinţă, artistul dezvăluie întreaga faţă a icoanei,
în simplitatea ei, cu toate aspectele care o însoţesc, dar aducând-o mai
aproape de privitor, prin modul de expunere, care facilitează accesul acestuia,
dinspre interior spre exterior, şi comunicarea continuă dintre cele două medii.
Text oferit de curatorul expoziţiei: Adrian Luca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu